Jump to content
Sykepleiediskusjon

Sykepleier/hjelpepleier


Guest anonym

Recommended Posts

En sykepleier bør i hvertfall være i stand til å utføre alle de oppgaver som en hjelpepleier kan gjøre..

Og i utgangspunktet er hj.pl sykepleierens assistent.. Jeg mener man i stedet for å skille arbeidsoppgavene, bør legge vekt på at samarbeidet fungerer bra.. Det blir jo ofte sånn at spl blir stående med medisiner o.l, mens hj.pl tar praktisk stell.. Og sånn må det være...men det er viktig at spl deltar på alle områder når det er mulighet til det.

 

Jeg tror det er viktig at spl anerkjenner hj.pl rolle, og er i stand til å uttrykke takknemlighet for den jobben de gjør..(som er mye mindre utfordrende, spennende og ansvarsfull). Og i enkelte tilfeller mye mer slitsom i det lange løp..Rett og slett fordi jobben fort blir rutine..

 

Så for å svare på spørsmålet ditt..Jeg mener ingen oppgaver burde vært forbeholdt hj.pl, men enkelte oppgaver naturligvis blir forbeholdt spl :lol:

Link to comment
Share on other sites

Ja, sykepleieren bør være i stand til å utføre alle de samme oppgavene som hjelpepleieren.

Men sykepleieren skal ikke gjøre BÅDE hjelpepleierens oppgaver i tillegg til sine egne i løpet av dagen.

Sykepleieren har jo en del oppgaver som er forbeholdt nettopp sykepleieren, og da er det naturlig at man blir "fritatt" fra noen av de andre oppgavene.

 

Feks er det bare sykepleieren som kan dele ut medisiner (jaja, hjelpepleiere med medisinkurs kan også, men kun spl i utgangspunktet), og da er det naturlig at spl slipper et stell eller to for å ordne dette. Men medisiner tar ikke hele dagen, så det er fortsatt mye tid igjen til felles oppgaver.

Link to comment
Share on other sites

Da jeg jobbet i Danmark var oppgavene mellom sykepleier og hjelpepleierene mer del enn her. PÅ sykehuset gjorde hjelpepleierne så og si alt med personlig hygiene og mat, mens sykepleierne hadde alt med medisin, legevisitt koordinering av utskrivelse osv samt ansvaret for rapportering. På sykehjemmet jobbet ingen sykepleiere bare hjelpepleiere, styreren på hjemmet var hjelpepleier med videreutdanning. det var hjemmesykepleien som hadde ansvaret for alt det sykepleiefaglige, kan nok sammenlignes med omsorgsboliger her. Da jeg jobbet i hjemmesykepleien gjorde jeg bare sykepleieoppgaver, hadde ingenting med fx mat, personlig pleie å gjøre.

Fordelen med dette synes jeg er at man får utnyttet ressursene på en god måte, og jeg må si at hjelpepleierne var utrolig dyktige faglig, jeg vil tror at det at de i større grad fikk det fulle ansvar, ga dem endel utfordringer som er positivt. Min erfaring med dette er iallefall positiv. Jeg tror at her i Norge kunne vi nok bli bedre til fordele arbeidet. Så når og hvis sykepleie mangelen kommer tror jeg der kan være mye å hente på å om organisere arbeidet.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Nei,jeg syns ikke nødvendigvis sykepleieren bør gjøre de samme oppgavene som hjelpepleierne til enhver tid. Min erfaring er at sykepleieren ofte må jobbe enda hardere og raskere for å rekke både sine sykepleieroppgaver og å gjøre ellers det samme som hjelpepleierne gjør. Det er aldri noen hjelpepleiere som jobber overtid hos oss, mens jeg selv har ennå til gode å gå hjem til rett tid. Sykepleieren bør absolutt vite om og verdsette oppgavene som hjelpepleieren gjør, men så bør det da også gå begge veier. Noe det sjeldent gjør, etter min erfaring. Jeg mener ikke at sykepleieren skal "snike seg unna" stell og mating på et sykehjem, men at de kanskje skal få lov å gjøre andre oppgaver når hjelpepleierne begynner med hårrulling, håndklebretting, støvtørking og fylling av lager.Det er ikke så rart at kommune-Norge sliter med å rekruttere og beholde sykepleierne sine når de blir satt til slike oppgaver. Mener jeg.

Link to comment
Share on other sites

Vi (på sykehjem)gjør jo de tingene som hjelpepleierne/pleieassistentene gjør, men vi har også mange andre oppgaver så jeg gjør nok ikke alle ting like ofte som hjelpepleierne. Har jeg sykepleieroppgaver som må gjøres så prioriterer jeg dem.

 

En ting jeg bevisst boikotter er noen av alle de nye oppgavene som fulgte med da vi fikk eget postkjøkken. Så som at kjøleskap,dampovn,oppvaskmaskin,skaper etc som skal vaskes hver uke. Nok er nok ! Jeg er ikke ansatt som rengjøringshjelp og nekter å prioritere det . Har tatt det opp med tillitsvalgt for Fagforbundet og tillitsvalgt for NSF i byen her og har fått støtte på at det er helt ok å sette en grense for hva vi aksepterer av pålagte oppgaver.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...
Guest Marit

Eg er helsefagarbeider elev på voksenopplæring og jeg har stort utbytte av "sykepleiediskusjon", selv om jeg ikke er sykepleierelev/sykepleier. Det vi lærer i teorien som helsefagarbeidere er klart; at sykepleiere og helsefagarbeidere har forskjelige oppgaver og at helsefagarbeidere har sykepleieren som nærmeste samarbeidspartner kollegialt. Det er viktig for helsefagarbeideren/hjelpepleieren å ha sykepleieren som rådgiver, og at det er viktig å vite at det er klare skiller mellom hvem som har ansvar for hva på jobb! Ønsker å bli sykepleier etter hvert, tro meg det er absolutt ingen bakdel å ta helsefagarbeider utdanning FØR EN EVENTUEL SYKEPLEIERUTDANNING DA KAN EG SOM SYKEPLEIER KANSKJE BEDRE FORSTÅ MIN ROLLE I FORHOLD TIL HELSEFAGARBEIDERENS ROLLE, er det noen sykepleiere der ute som har hjelpepleierutdanning som er enige med meg?

Link to comment
Share on other sites

Eg er helsefagarbeider elev på voksenopplæring og jeg har stort utbytte av "sykepleiediskusjon", selv om jeg ikke er sykepleierelev/sykepleier. Det vi lærer i teorien som helsefagarbeidere er klart; at sykepleiere og helsefagarbeidere har forskjelige oppgaver og at helsefagarbeidere har sykepleieren som nærmeste samarbeidspartner kollegialt. Det er viktig for helsefagarbeideren/hjelpepleieren å ha sykepleieren som rådgiver, og at det er viktig å vite at det er klare skiller mellom hvem som har ansvar for hva på jobb! Ønsker å bli sykepleier etter hvert, tro meg det er absolutt ingen bakdel å ta helsefagarbeider utdanning FØR EN EVENTUEL SYKEPLEIERUTDANNING DA KAN EG SOM SYKEPLEIER KANSKJE BEDRE FORSTÅ MIN ROLLE I FORHOLD TIL HELSEFAGARBEIDERENS ROLLE, er det noen sykepleiere der ute som har hjelpepleierutdanning som er enige med meg?

 

Jeg har ikke hjelpepleierutdanning, men har jobbet som assistent en god stund. Jeg har nå mye større forståelse for sykepleiere og deres oppgaver og prioriteringer enn det jeg hadde før jeg begynte på studiet. Samtidig er det er en fordel å vite hvordan det er å være "nederst på rangsstigen", for det har desverre føltes slik noen ganger..

Link to comment
Share on other sites

Jeg syns og at det er viktig at sykepleierne får vært med i det daglige stellet, samtidig som en får tid til sykepleieoppgaver. Jeg jobbet som assistent på sykehjem under utdanninga og ville ikke vært foruten den erfaringen. Og ser samtidig at det er viktig at sykepleieren er ute i stell for det er der en virkelig kan gjøre observasjoner. Jeg er helt enig med Beth at en skal ikke la alle andres gjøremål ta over dagen. Det er kjedelig at spesielt kommunene legger flere og flere oppgaver over på pleierne...

 

Hjelpepleierne gjør en fantastisk jobb, og min erfaring er at ved å gi de mer ansvar og tillit når det gjelder det faglige rundt pasienten så gir det mer inspirasjon. Det var nok større utfordring der jeg jobbet at det var mange ufaglærte... Det er ikke det at ufaglærte nødvendigvis gjør en dårlig jobb, men det faglige grunnlaget mangler og syns det burde være et krav at de tar helsefaglig utdanning om en skal jobbe over lengre perioder.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...
Guest meg og mitt

helsefagarbeiderutdanningen er lite verdt.

 

Det har mange funnet ut og ansetter heller ufaglærte, da det går for det samme. På eget initiativ skal jeg nå lese det tidligere pensum (hjelpepleier) fordi det er bare for pinlig å søke jobber på det grunnlaget.

 

Her har nok sykepleierne som ikke ønsket "konkurranse" (mange leger og pasienter likte hjelpepleierne veldig godt...), skutt seg selv i foten. Det vil vise seg etterhvert da de må ta alle "drittjobbene" selv - da mange etterhvert vil styre unna den dårlige utdannelsen som er innført (helsefagarbeider - for et idiotisk navn... jeg jobber med helse - ikke med FAGET helse..). Det heter da ikke elektrofagarbeider, eller mekanikkfagarbeider...

 

Nok et utslag av hjernedøde byråkrater og noen sykepleiere (ikke alle, bare de som føler seg middelmådige) som føler seg truet av et godt samarbeid med andre yrkesgrupper.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Er en gammel tråd, men jeg drar den like godt litt frem igjen. Jeg har jobbet som sykepleier noen år på en hektisk avdeling. Det er generellt et godt samarbeid mellom alle yrkesgrupper, sykepleiere, hjelpepleiere, leger, fysioterapeuter osv.

Men av og til ender vi opp med mer en vår del av arbeidet. Eks: Noen (ikke alle) av hjelpepleierne tar en pasient som krever pleie (og vil ikke ta noe mer). Da må en av sykepleierne være med på stellet + ha medisinene + to, tre eller fire pasienter ved siden av. Av og til vistitt i tillegg. Ofte blir lunsjen til noe du tar ved datamaskinen mens du skriver sykepleiersammenfatning. Da er det surt å se at de samme hjelpepleierene har lange kaffepauser på vaktrommet, og du vet at de alt har hatt sin halvtimes lunsj tidligere.

For all del, andre hjelpepleiere er gull. Jeg har stor respekt for den kunnskapen de sitter inne med, og tar de gjerne med på råd. Frustrasjonen stiger bare litt når enkelte av de bare tar en liten del av arbeidsbyrden og nekter å ta i et tak sammen med oss andre. Ja, de har jobbet der lenge. Men det betyr jo egentlig ikke at de skal ha dobbelt så mye pause, og minst mulig jobb.

 

Huff...det var en frustrasjonsutblåsning...

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Guest hjelpepleier på 12.året.

Jeg jobber på et sykehjem med veldig høy faglig kompetanse. Vi har mange hjelpepleiere,helsefagarbeidere og sykepleiere. Det er mange oppgaver som vi hjelpepleierne får god opplæring i av sykepleier/lege for at sykepleierne kan få tid til andre ting. Dette gjør hverdagen for alle mere spennende og mindre rutine. Det er mange ganger jeg deler medisiner,katetriserer og gjør andre oppgaver selv om vi har sykepleiere på jobb. Sykepleieren hos oss får tid til å gjøre andre oppgaver,det aller viktigste man gjør på en arbeidsplass er å snakke sammen. Vi utfyller hverandre på mange måter. Vi må samarbeide.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 years later...
Guest Guillermo

En sykepleier skal fullføre sitt påbegynt arbeid og ikke la hjelpepleier som kommer på jobb overta det hun ikke har fullført.

 

Kom på jobb fikk ingen rapport eller beskjeder, etter 10 minutter så ringer det Alarm og jeg får beskjed – Gå å ta pasienten som er på do, du er på jobb. Jeg skal dra snart, enda det er 10 minutter igjen.

Det er 3 personer som har vakt fram til 15:00, den ene har allerede fått beskjed at hun kan bare gå, før hennes vakt skifte er over, mens de to andre bare sitter på kontoret.

Man skal ikke forlate en bruker, lenge og alene på badet, Dette bør en kvalifisert sykepleier vite og dessuten får hun beskjed at hun ikke har kompetanse.

 

Link to comment
Share on other sites

Guest Hexagon

Er det virkelig så stor kamp mellom profesjonene enda? Kjenner jeg er glad jeg jobber på en sykehusavdeling med bare sykepleiere og ingen hjelpepleiere, må være sykt slitsom å drive å krangle på denne måten i stedet for å samarbeide.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Jeg tror det er viktig, spesielt for sykepleiere og rekrutteringen av sykepleiere til kommunen, at sykepleiere får gjøre mer sykepleieroppgaver. Men det er også viktig å huske på at ALLE oppgaver som skal utføres på et sykehjem faktisk også er sykepleieroppgaver. Det er viktig for sykepleiere å kunne observere pasienter under stell, under måltid osv. Men jeg tenker at sykepleiere nødvendigvis ikke alltid må gjøre disse oppgavene. Men jeg tror noe av det viktigste er at alle ansatte på sykehjemmet er klar over hvordan fordelingen skal være. Der jeg jobber så er det flere hjelpepleiere som ikke forstår at sykepleiere har andre oppgaver også, og derfor ikke kan delta i alt fra flere stell til mating og tillaging av mat. Men jeg tror grunnen til at de ikke forstår det, er fordi de ikke vet hvilke andre oppgaver sykepleieren må rekke gjennom i løpet av dagen.

 

Men jeg kan ærlig si at jeg tror sykehjem ville vært mer attraktivt for sykepleiere dersom de "kun" hadde vært sykepleiere, f.eks at de heller går på topp i stedet for å være tilknyttet en avdeling. For er de tilknyttet en avd, så er de gjerne 2-3 ansatte som må fordele alle oppgavene på DEN avdelingen. Hadde sykepleierne heller fått gått rundt på sykehjemmet, feks mellom flere avdelinger å gjort sykepleieroppgaver slik som medisinutdeling, sårstell, intravenøs behandling, observasjoner osv så tror jeg flere ville jobbet på sykehjem.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...
Guest hjelpemannen

vel, her er det mange delte mening om rollene spl og hj.pl. 

Jeg opplever som mann i et helsevesen merker veldig fort denne «drakampen» mellom hvem  som skal utføre stell osv. 

Spl gjør mye bak lukkede dører som man ikke ser de gjør. 

Men sammtidig så er spl veldig flinke til å kommandere andre til å utføre stell enn å si ifra om at spl må utføre spl oppgaver og dette skaper konflikt som enkelt kan unngåes. Men da kommer baksnakkingen og så er man igang med konflikter osv. 

Så min konklusjon på hele denne saken er at vi er helsepersonell uansett hva slags utdanning du har. Behandle din kollega som du selv ønsker å bli respektert

Link to comment
Share on other sites

On 19.9.2008 at 8:59 PM, Lauri said:

En sykepleier bør i hvertfall være i stand til å utføre alle de oppgaver som en hjelpepleier kan gjøre..

Og i utgangspunktet er hj.pl sykepleierens assistent.. Jeg mener man i stedet for å skille arbeidsoppgavene, bør legge vekt på at samarbeidet fungerer bra.. Det blir jo ofte sånn at spl blir stående med medisiner o.l, mens hj.pl tar praktisk stell.. Og sånn må det være...men det er viktig at spl deltar på alle områder når det er mulighet til det.

 

Jeg tror det er viktig at spl anerkjenner hj.pl rolle, og er i stand til å uttrykke takknemlighet for den jobben de gjør..(som er mye mindre utfordrende, spennende og ansvarsfull). Og i enkelte tilfeller mye mer slitsom i det lange løp..Rett og slett fordi jobben fort blir rutine..

 

Så for å svare på spørsmålet ditt..Jeg mener ingen oppgaver burde vært forbeholdt hj.pl, men enkelte oppgaver naturligvis blir forbeholdt spl :lol:

Hjelpepleier er ikke en assistent sykepleier. 

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

I år 2019 løper helsefagarbeider ræva seg mens sykepleier sitter å filler negl og ser på

pc og har alt administrasjon så der ble ikke ingen samarbeide mellom sykepleier og helsefagarbeider... og der blir flere sykepleier stillinger og mindre helsefagarbeider stillinger i framtiden... Norges kommuner fjerner alle varme hender dessverre og der blir et voldsomt stress og noen må dessverre vente laaang tid på at få hjelp... på grunn av kyniske politiker

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You are posting as a guest. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...

Important Information

Privacy Policy