Jump to content
Sykepleiediskusjon

Skjønnlitteratur om psykiske lidelser


Recommended Posts

Hei alle sammen!

 

Trenger litt hjelp til å finne gode bøker hvor psykisk lidelse blir belyst gjennom skjønnlitteraturen.

Bøkene om Elling er jeg klar over, men om noen har andre gode tips blir jeg veldig glad for å høre. Skal i Psykiatripraksis etter påske og en av oppgavene er å lese en skjønnlitterær bok som omhandler psykiske lidelser. Skolen har bare noen få tips til bøker, men jeg er overbevist om at det er mange der ute som har gode bøker å anbefale :)

 

Alt er av interesse så lenge det kan linkes til psykiske lidelser :)

 

Så om dere har mulighet til å anbefale en bok eller to og si noe kort om hva den omhandler blir jeg kjempeglad :)

 

På forhånd tusen takk!

 

Med vennlig hilsen Glow

Link to comment
Share on other sites

Hannah Green - I never promised you a rose garden / jeg lovet deg aldri en rosenhave

 

Handler om en jente med schizofreni, og hennes møte med psykiatrien. Dette var i USA for en god del år tilbake, men jeg synes likevel den kan være aktuell, mest fordi forfatteren selv visstnok er schizofren, noe som merkes på måten hun skriver fra jentas synsvinkel. Jeg tror ikke noen som ikke har opplevd det selv ville kunnet skrevet dette, og skal du et sted med schizofrene vil jeg anbefale denne boka sterkt.

Link to comment
Share on other sites

Hei Glow!

 

Vil virkelig anbefale deg å lese boken "I morgen var jeg alltid en løve" av Arnhild Lauveng. Hun var schizofren og var innlagt store deler av livet sitt og jobber i dag som psykolog, så hun skriver boka fra pasientperspektivet og en del fra hennes erfaring som psykolog. Dette er en veldig fin bok og synes nesten det bør være en selvfølge at alle i psykiatrien har lest denne. Det jeg liker aller mest med boka er at hun forklarer så veldig godt hvordan hennes hallusinasjoner og vrangforestillinger hadde sin egen mening for henne, som sykepleierne ikke kunne skjønne. LES, LES! :)

Link to comment
Share on other sites

Tusen hjertelig takk for gode tips, dere! ;)

 

Jeg aner ikke hvor jeg skal i praksis enda, men slike bøker er jo uansett gode å ha i sykepleierbagasjen!

Syntes boka "I morgen var jeg alltid en løve" hørtes veldig spennende ut i forhold til de ulike perspektivene. :)

 

Jeg er veldig glad i å lese, så kom gjerne med enda flere tips til andre gode "sykepleie" bøker... (og da mener jeg ikke faglitteratur da :) hehe)

 

Vennlig hilsen Glow :)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...

Blåmann - Nina B J Berg. Handler om hennes sønn som var pasient i psykiatrien, og som til slutt tok livet sitt. Litt biografi/skjønnlitterær stil. Tar opp temaer som tvungent psykisk helsevern, depresjon i hverdagen, og forholdet mellom frykt og kjærlighet for sitt eget barn. En veldig interessant fortelling som viser mange av de tankene som utgjør de pårørendes situasjon og møtet med helsevesenet

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...
  • 2 months later...

Hei Glow!

 

Vil virkelig anbefale deg å lese boken "I morgen var jeg alltid en løve" av Arnhild Lauveng. Hun var schizofren og var innlagt store deler av livet sitt og jobber i dag som psykolog, så hun skriver boka fra pasientperspektivet og en del fra hennes erfaring som psykolog. Dette er en veldig fin bok og synes nesten det bør være en selvfølge at alle i psykiatrien har lest denne. Det jeg liker aller mest med boka er at hun forklarer så veldig godt hvordan hennes hallusinasjoner og vrangforestillinger hadde sin egen mening for henne, som sykepleierne ikke kunne skjønne. LES, LES! wink.gif

 

 

 

Anbefaler også denne! Denne boken var en del av vårt Pensumlitteratur. :)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...

Important Information

Privacy Policy