Jump to content
Sykepleiediskusjon

Hjelp!


Guest MoonLight

Recommended Posts

Guest MoonLight

Hei!

 

Jeg er i en vanskelig situasjon nå. Skal begynne å studere sykepleie fra neste mnd.

Problemet er at jeg har slitt med overvekt veldig lenge. Noe som førte til at jeg levde store deler av ungdomstiden min i isolasjon:( Jeg har tatt tak i problemet og vekten går nedover sakte men sikkert.

Veier rundt 110 kg nå, og skal fortsette å gå ned i vekt.

 

Jeg er veldig redd for hvordan folk/medstudenter vil reagere når de ser meg.

Hva om jeg ikke passer uniformen?

Tenk om jeg ikke er rask nok?

Hva om jeg ikke blir verdsatt?

Vil folk kun se på meg som en dum og overvektig person eller som et menneske på lik linje med alle andre?

 

Disse spørsmålene gjør meg veldig trist og usikker. Vet ikke om det var et godt valg av meg å søke denne utdanningen og møte folk?!

 

Trenger støtte:(

Link to comment
Share on other sites

Hei,

 

Først av alt, gratulerer som har kommet inn på sykepleiehøyskolen :)

Jeg kan ikke se at overvekt er noe problem, skulle man valgt sykepleiere ut fra fysikk, så er det mange som ville falt igjennom. Hva med spinkle kvinner? Ja for det er ikke bare tunge løft, men plutselig besvimer pasienten mellom armene dine og da er det praktisk ikke være for svak, men spinkle kvnner klarer også håndtere dette på et vis.

Du trenger ikke være maratonløper, vanlig gange holder lenge.

Det som teller er dine kunnskaper, empati og evne til å kommunisere med mennesker. Om du har noen kilo for mye er uvesentlig.

Jeg håper da virkelig at du blir møtt med respekt og verdighet, gjør du ikke det er det de andre det er noe galt med.

Nei, gled deg til første studiedag, gå med løftet hode og ikke tenk på kiloene dine, her er det andre ting som teller.

Det at du har et problem du har slitt med over tid, gjør deg kanskje til og med mer rustet til å forstå og sette deg inn i andre menneskers problemer.

Uniform fikser de. Du er ikke alene med å slite med overvekt, jeg har da sett flere temmelig runde jobbe på sykehus ;)

Lykke til med studiestart!

Link to comment
Share on other sites

Guest Moon_Light

Tusen takk for støtten. Betyr veldig mye for meg:)

 

Kan du være så snill og si litt om hvordan en øvelsesavdeling fungerer? Hva gjør man der?

 

Er det veldig intimit der? Må man kle av seg forran andre?

 

Jeg spør kanskje dumt, men håper du/dere forstår!

 

Takk på forhånd:)

Link to comment
Share on other sites

Nei, du spør da ikke dumt, mange som gruer seg for øvelsesposten, i hvert fall da jeg studerte :)

Det gikk jo ville rykter om hva vi måtte igjennom...

Nå er det lenge siden jeg studerte så jeg håper noen andre også svarer her. Da ting kan ha endret seg.

Men da jeg var student var det ingen som måtte kle av seg eller gjøre noe som gikk over den personlige grensen. Det vi lærte var vel stell i seng (med fullt tøy altså bukse og genser, så det ble mer prinsipper enn et reelt stell) sette sprøyter intramuskulært og når vi satte de i baken, er det egentlig mer ved hoftekammen...Så ingen bukser måtte av. Subcutane sprøyter blir satt i overarmen og venefloner på håndbaken. Det var ikke obligatorisk å være prøvekanin, det var ymse grunner til at enkelte ønsket å slippe det, alt fra sprøyteskrekk osv. Vi lærte munnstell på hverandre, det var kanskje det mest "intime"... Og så var det å gi surstoff på maske og legge ned en ventrikkelsonde (fra munnen og ned i magen). Vel dette var det vi lærte på øvelsesposten. Tror jeg har husket alt nå, nei det var visst mer som sårstell, bandasjerig osv. Men det var i hvert fall ingen ting som var verre enn dette. Nå hadde vi bare noen få timer på øvelsesposten, men dette kan ha endret seg.

Link to comment
Share on other sites

Gratulerer så mye med studieplass på sykepleien! :)

Jeg synes du skal prøve å bruke denne tida før studiestart til å glede deg, og se frem til å begynne. Hvis det er dette du vil, så klarer du det helt utmerket!

På studiet lærer en mye om bl.a å være et medmenneske og å respektere andre, uansett både rase, religion, størrelse osv... Ingen kan la være å verdsette deg pga vekta, da må det nok andre ting til. Sannsynligvis tenker du mye mer på dette selv enn hva andre vil gjøre.

Uniform er det minste problem. Som Cathrine sier, så har jeg også sett mange rimelig robuste ansatte! Og da snakker jeg nok mer enn dine kiloer...

Øvingsavdelingen kommer til å gå fint. Øvelsene vi hadde det første året var: sengeredning med og uten pasient, stell av pasient (blir litt praktisk- teoretisk, vi hadde gjerne på oss en pasientskjorte utenpå singlet og shorts, men det kommer jo mye an på hver enkelts grenser) sårstell, munnstell, kateterisering (på løse underliv som vi lå og holdt mellom beina), subcutane og intramuskulære injeksjoner, måle blodtrykk, puls, respirasjonsfrekvens, temperatur (vi målte i øret), ernæring (vi tilberedte mat og matet hverandre). Du kommer til å få det gøy på øvingsavdelingen! En blir godt kjent der, og det er ganske "slapp av" timer.

 

Så, stol på deg selv og gled deg til studiestart! Du har kommet inn på et spennende studie, og du kommer til å lære utrolig mye! Lykke til :P

Link to comment
Share on other sites

  • 5 years later...

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...

Important Information

Privacy Policy