Jump to content
Sykepleiediskusjon

Filter ved opptrekk fra ampulle


Alveol

Recommended Posts

Jeg har aldri opplevd å bruke filter når man trekker opp medikamenter fra glassampulle, men fikk nylig å høre at det er en del avdelinger som faktisk har dette, fordi det kan komme små glasspartikler nedi medikamentet. Dette gjorde meg faktisk litt skremt, er ikke dette noe ALLE bør gjøre, isåfall? Jobber på hjerteovervåkningen, der vi bruker veldig mye Furix og Burinex, så knekker et titalls ampuller per dag, uten filter.

Link to comment
Share on other sites

Vi bruker alltid filter når vi trekker opp fra glassampuller, det er en del av prosedyren. Om vi tilsetter det vi trekker opp i Ringer eller NaCl, tar vi av filteret og sprøyten som ble brukt til opptrekking, og setter på ny spiss. Dette for å hindre at eventuelle glaspartikkler blir skylt fra filteret og inn i tilsettingen.

 

Dette er kanskje vel hysterisk, da i.v settet også har filter fra dråpekammer til slange.

 

En intensivsykepleier jeg snakket med, sa at man også burde bruke filter ved opptrekking av NaCl som settes direkte fra sprøyte til i.v inngang, da væsken kan inneholde krystaller som kan føre til blodpropp... Har ikke sett noe dokumentasjon på dette, og tror nok det er litt "worst case scenario", men man kanj jo aldri være for sikker....

Link to comment
Share on other sites

Hva slags filter er det snakk om ? Hva heter det ?

Jeg har aldri hørt om et filter for opptrekk av glassampuller og har spurt flere sykepleierkollegaer og ingen av dem har hørt om det heller.

 

Har dere et varenavn ?

Link to comment
Share on other sites

  • 5 years later...

Hei, sykepleierstudent som har eksamen på mandag her.
Et praktisk spørsmål:

Ved opptrekk av medikament fra ampuller, snur man ampulleren opp ned og trekker opp medikament? Det er vertfall slik man gjør det i hetteglass....

Link to comment
Share on other sites

  • 5 weeks later...

Jobber på akuttmottak og vi bruker ampuller hele tiden. Vi har ikke filterstrå. Ambulansen har heller ikke. Vil tro det er liten sjans siden prosedyren ikke sier noe om det.

Link to comment
Share on other sites

Hos oss er prosedyrene at vi alltid skal bruke glassfilter og vi gjør det stort sett. Det tar bittelitt lengre tid enn bare med opptrekkskanyle. Har sett film hvor man ser hvor mye mikroskopisk glass som havner i medikamentet når man ikke bruker filteret. Det er skremmende å tenke på at vi faktisk injiserer dette i pasienten om filter ikke brukes. Jeg er intensivsykepleier, men bruker ikke filter ved opptrekk av NaCl som beskrevet ovenfor.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Her tror jeg det er mye ulik praksis- har vært borti mye ulikt ift.opptrekking. På en arbeidsplass trakk de opp fra glassampuller og injiserte med samme kanyle... Mens på en sengepost brukte de glassfilter. Jeg personlig foretrekker å bruke glassfilter, og om det ikke er tilgjengelig skifter jeg selvfølgelig kanyle før jeg injiserer ^_^

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...

Important Information

Privacy Policy