Jump to content
Sykepleiediskusjon

CVK


Alveol

Recommended Posts

Hvordan gjør dere når dere håndterer/steller CVK, i forhold til steril/ren prosedyre? På min avdeling blir dette praktisert svært forskjellig, noen går i gang med munnbind, sterile hansker, sterile kompresser og hele pakka når de skal gi noe i CVK, mens andre bare pakker inn de forskjellige lumen inn i sterile kompresser, men tar likevel på treveiskranene når de skal gi noe. Selv er jeg veldig dårlig på å bruke steril teknikk ved CVK. Men hva er det som egentlig er rett å gjøre? Jeg mener at CVK-en er et lukket system, så lenge alle lumen forblir lukkede, og at man derfor ikke trenger å gjøre alt sterilt utenfor. Man behandler jo f.eks ikke en pvk sterilt, er jo en infeksjonsfare her også?

Link to comment
Share on other sites

Når jeg bare skal henge opp antibiotika e.l. bruker jeg sterile kompresser til å holde med og til å åpne treveiskranen osv. Tar heller ikke med fingrene på enden av IV-slangen, slik at den også er steril når den blir pakket inn i den sterile kompressen sammen med treveiskranen til slutt. (Altså "non-touch-teknikk")

Ved SVK stell der vi skifter plaster på innstikkstedet og skifter treveiskran bruker jeg steril teknikk med både munnbind og hansker, og dekker opp med sterile sprøyter osv.

Grunnen til at SVK blir behandlet sterilt er jo at den ligger i en sentral vene, mens PVK ligger perifert ;)

Link to comment
Share on other sites

Ved tilkobling av i.v væske/medikament/ernæring bruker jeg non-touch teknikk og munnbind. Evt. jobber jeg med en steril hanske. Ofte blir det til at jeg prater med pasienten når jeg holder på, så da føler jeg det er på plass med et munnbind når jeg står over koblingene som er eksponerte. Men det er mange på avd. min som ikke bruker munnbind. Men de fleste bruker non-touch, tror jeg. Pakker alltid inn koblinger i sterile kompresser. Ved stell av innstikksted SVK, så bruker jeg sterile hansker, dekker opp sterilt og utfører steril prosedyre ut i fra det. Samme når jeg fjerner en SVK.

Hvordan gjør dere når dere håndterer/steller CVK, i forhold til steril/ren prosedyre? På min avdeling blir dette praktisert svært forskjellig, noen går i gang med munnbind, sterile hansker, sterile kompresser og hele pakka når de skal gi noe i CVK, mens andre bare pakker inn de forskjellige lumen inn i sterile kompresser, men tar likevel på treveiskranene når de skal gi noe. Selv er jeg veldig dårlig på å bruke steril teknikk ved CVK. Men hva er det som egentlig er rett å gjøre? Jeg mener at CVK-en er et lukket system, så lenge alle lumen forblir lukkede, og at man derfor ikke trenger å gjøre alt sterilt utenfor. Man behandler jo f.eks ikke en pvk sterilt, er jo en infeksjonsfare her også?

Link to comment
Share on other sites

Jeg bruker bare sterile kompresser når jeg skal koble av/på væsker o.l. Når jeg skifter treveiskran bruker jeg full steril prosedyre. Bruker ikke munnbind i og med at jeg holder klorhexidinkompress over åpningen ved skift, men nå er det så lenge siden jeg har lest prosedyren at jeg faktisk ikke hukser hva som er riktig...

Link to comment
Share on other sites

  • 6 years later...
Guest Slurv

Blir skremt over slappheten her. Det SKAL være sterile prosedyrer på cvk.  Men har sett sykepleiere som slurver. Å slurve med dette setter pasienten i stor fare. 

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...

Important Information

Privacy Policy