Jump to content
Sykepleiediskusjon

Nattevakter


rutti

Recommended Posts

Ser det er lenge sidan det er skreve noko her, men temaet er like relevant no. Finns det noko i lovverket som seier kortid man kan begynne å stelle pasientane?? Her er komt forslag om å begynne i 04:30 tida. Eg syns det er uhørt både for personale og for pasientane..

Link to comment
Share on other sites

Guest Tone

Nå jobber jeg på akuttmottak så det er bare en oppgave: ta imot pasienter. Da jg jobbet på post var det å legge opp medisiner og ta blodprøver pluss gå runde.

Link to comment
Share on other sites

Ser det er lenge sidan det er skreve noko her, men temaet er like relevant no. Finns det noko i lovverket som seier kortid man kan begynne å stelle pasientane?? Her er komt forslag om å begynne i 04:30 tida. Eg syns det er uhørt både for personale og for pasientane..

 

Ja det er jeg enig med deg i, dette er uhørt. Det går ikke an å vekke folk midt på natten for å stelle dem.

Synes du bør nekte dette.

Ser at vi har en tråd om dette temaet, kanskje den kan være til hjelp? http://sykepleiediskusjon.net/index.php?showtopic=975&hl=stell#entry14474

 

 

Fant nå noe i lovdata, der står det at pasienten skal følge en normal livs og døgnrytme.

https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2003-06-27-792

Link to comment
Share on other sites

  • 6 months later...
Guest Anonymus.

Ser dette er en tråd som har vært oppe noen ganger, så kanskje jeg blir tilgitt for å dra den opp enda en gang?
Jeg jobber pr i dag på et privat sykehjem, og her er nettene som følger... :

* Sortering av klær til 20 pasienter X3 i uken(tre store traller hver gang, med klær til pasienter og til sykehjemmet som skal sorteres og på plass)

* matbestilling X2 i uken(da må alle matvarer på begge avdelinger telles først)

* klesbestiling X3 i uken,

* vask av 6 store kjøleskap, 2 mikroer, to kaffetraktere og 8 kaffekanner X1 i uken,

* lage to store fat med påsmurte snitter hver fredag og lørdag, bake kake til søndag i tillegg, til begge avdelinger selvsagt

* vask av sofaputer, stolrygger bord og benker hver natt,

* smøre et brett med skiver og smør hver natt i tillegg til å lage til kaffe og rydde over etter dagvaktene hver natt (selvfølgelig på begge avdelingene), samt måle og fører temperaturen på de før nevnte seks kjøleskap.

Hver siste helg i mnd vasker vi også rullatorer og heiser ol som har behov for det (samtlige) i tillegg til den nattens vanlige gjøremål.
Og selvfølgelig tømme oppvaskmaskinen ved behov.
Vi sykepleiere har i tillegg arkivering på natt og tillaging av nye skjema i slutten av hver mnd samt randome dosettkontroller.

Og selvsagt oppdatere tiltaksplaner på natt og annet sykepleierelatert arbeid.

Selvfølgelig i tillegg til de vanlige toalettbesøk, skift og medisinske behov som måtte dukke opp. Flere har mer behov for litt omsorg og en varm hånd enn for sobril etc.
Dette er en sykehjemsavdeling med mange pasienter som vandrer og har hallusinasjoner og endel utfordrende adferd innimellom.

Vi har 20 pasienter og er to nattevakter, derav en sykepleier og en assistent.

 

Jeg er pr nå i min siste mnd i min stilling her, og en av årsakene til min oppsigelse var bla at det er så mye arbeid lagt til natt som ikke er relatert direkte til pasientene... Mange netter løper i oss ihel, for å rekke over både oppgavene og pasientene som trenger hjelp til ymse.
I tillegg er det forventet at vi hjelper til med morgenstellet dersom det er sykdom (noe det uten unntak er..), og da vekker opp pasienter kl 0600, steller, kler på og setter dem inn på stuen.
Når jeg da i tillegg har vært grovt underbetalt (i ny jobb stiger jeg med over 30 kr timen ettersom jeg da har fått ansienniteten jeg har krav på...), så var det dessverre ikke noe alternativ for meg å bli værende, selv om jeg trives godt med mine kolleger etc.

Jeg tok dette (og en del andre ting) opp med leder uten å bli hørt, og valgte da å søke på ny jobb.

 

Men, jeg kan jo ikke annet enn å lure, da... hvordan i all verden kommer de unna med dette, mtp arbeidsmiljøloven om nattarbeid?

Jeg har også tatt opp det etiske i å skulle dra pasienter opp om morgenen, fordi dagpersonalet mangler folk (sykemeldinger). Jeg ønsker ikke vekke pasientene, men steller dersom de er våken og ønsker å stå opp. Konflikten her ligger i at man da mener det ikke spiller noen rolle om de vekkes kl 0600 av nattevaktene eller 0700 av dagpersonalet.

 

Hva tenker folk om dette?

 

(Jeg er anonym ettersom jeg ikke ønsker gi mine kolleger vansker, siden jeg tross alt er på vei vekk fra sykehjemmet)

Link to comment
Share on other sites

Bare dra igang gamle tråder, ikke noe galt i det :)

 

Enig hvordan kommer de unna dette mht arbeidsmiljøloven? Og jeg må si jeg blir litt sjokkert over misbruket av sykepleieressurser.

Ut fra det du skriver burde de heller ansatt en assistent på dagtid som kunne gjøre alt dette arbeidet, ikke en sykepleier på nattevakt.

 

Jeg støtter deg også i det at det er galt å basere seg på å vekke pasienter kl.06. En time fra eller til når det gjelder søvn spiller ganske stor rolle. Dessuten vil de vel som oftest få bedre stell av en opplagt dagvakt, en av en stresset nattevakt.

 

Lurt av deg å søke ny jobb.

Link to comment
Share on other sites

Guest Anonymous

Vår representant for NSF er også nestleder, så det viste seg vanskelig å få gjennomslag for noen endring via h*n. Forsøkte påpeke at en slik dobbeltrolle ikke er heldig, men vedkommende mente h*n klarte skille rollene, så det var ikke noe problem.

Det er trist, for stedet kunne vært så utrolig bra! Liten plass, få og faste beboere og vi har hatt (og har,for all del) så mange virkelig dyktige pleiere, både sykepleiere og assistenter med ulik bakgrunn og utdannelse.

Men pr i dag har vi et skremmende høyt sykefravær. Og det har nok dessverre mye med både ledelse og manglende kommunikasjon samt lav arbeidsmoral å gjøre. Og når man da ikke blir hørt og føler seg overkjørt, så mister de folk hele veien.

Jeg ser mest frem til å slippe dårlig samvittighet og frustrasjon når jeg er på jobb, men kjenner også på dette å forlate pasienter og kollegaer i en situasjon jeg selv føler er både håpløs og uverdig.

Men forsøker å si til meg selv at det kanskje er meg som er vanskelig. At jeg setter for høye krav. For det er jo så mye som er bra der også.

Men det er noe med det å tenke på om en ville plassert sine egne der.

Og det ville jeg ikke gjort ?

Link to comment
Share on other sites

  • 4 years later...

Hei jobber natt på et sykehjem, 2 helsefagarbeider med 27 pas. å passe på i tilleg så vaske vi hjelpeutstyr på huset, rullestol,rullator,ståheis etc. plus kaffetrakter, rydde kjøleskap microovn, smør brødskiv til ftokost og dekke bord, mange pas. får avføringsmiddel på kveld da nattevakt har den jobben å stelle dem...vi har fått beskjed å stelle 6 til 7 pas hvermorgen å hjelpe dagvakta eller hvis pas er våken vi må stelle dem er det samme til dere og..

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...
Guest Guest

Hei
Kom over er denne diskusjonen da jeg søkte etter hvilke arbeidsoppgaver som kan pålegges nattevakter. 
Jeg jobber som nattevakt og vi er pålagt vasking av overflater og gulv, kjøre oppvaskmaskin, bære ut søppel, vaske klær ved behov, vaske vindu, kjøkkenskap ol. Vanne planter ute og inne, rydde etter dag/aften vakter og annet forefallende.  I tillegg har vi beboere å ta vare på med tilsyn ol. Vaktrommet for nattevakter har blitt omgjort til møterom, så nå har vi bare en gammel sliten og skitten stol der å sitte i. Før hadde vi sofa, slik at vi kunne skifte sittestilling.  Merker på rygg og nakke at ergonomien har blitt dårligere.  Det virker som nattevaktene bare har blitt en salderingspost når det gjelder utstyr og ellers en gruppe som kan pålegges arbeid av alt og alle. 
Når det gjelder vasking, så har det blitt merkbart mer rot og søl etter dag/aften-vakter etter at rydding ble stående i instruksene (nattevakta kan ta det) Når det nærmer seg jul blir vi vel igjen pålagt rundvask...
Synes Arbeidsmiljøloven burde ha vært mer tydelig på hva som kan/skal gjøres på natt og hva som ikke kan/skal gjøres på natt. Hjelper ikke at vi ansatte vet hva som gjelder, når ikke ledelsen gjør det eller ikke bryr seg. 
 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You are posting as a guest. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...

Important Information

Privacy Policy