Jump to content
Sykepleiediskusjon

Død av nyresvikt


Guest mans

Recommended Posts

Er for tiden i praksis på en hjertemedisinsk post, der det de siste ukene har vært en del terminale pasienter på avdelingen. Og nå lurer jeg egentlig på hva det er som gjør at noen regnes som terminale når det gjelder hjertesvikt/nyresvikt? Har skjønt det slik at når urinproduksjonen opphører helt, er det ikke lenge igjen, og at det derfor er nyresvikten som til slutt tar livet av pasienten? Håper noen kan svare, har ikke akkurat verdens beste veileder..

Link to comment
Share on other sites

Vel. Det er midt på natta, så jeg tar det hele i stikkordsform og håper du får noe ut av det - ellers kan sykdomslæreboka være et greit tips :) Hva gjør nyrene? Filtrasjon, reabsorbsjon, sekresjon. "Rensing av blodet". Regulere konsentrasjonen av elektrolytter og syre-/base-balanse. Uten urinproduksjon - "avfallsstoffene"/overskuddsproduktene går ikke ut gjennom urinen men blir i blodet - nivåer av "avfallsprodukter" i blodet går opp, noe som påvirker bl.a. elektrolytt- og syre-/base-balanse. Forhøyede verdier av for eksempel Na og Ka er som kjent ikke bra for hjertet (Na-Ka-pumpen), etterhvert toksiske nivåer av stoffer som skulle vært skilt ut gjennom urinen gjør også sitt. Tror det skal være noenlunde rett, arrester meg gjerne noen hvis jeg tar feil! ;) Yale har forresten noen OpenCourse-videoer på Youtube om bl.a. nyrefunksjon:

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...

Important Information

Privacy Policy