Jump to content
Sykepleiediskusjon

Nesesonde


Guest klm

Recommended Posts

Lurer på om det er noen med erfaring fra nesesonde...

Kontrollerer dere at sonden er på plass før hvert måltid?

Her praktiseres det forskjellig...

Noen kontrollerer hver gang, enten ved å aspirere og andre ved å sette luft.

Jeg gjør det kun om pasienten har vært urolig, hostet mye, eller at det vises synlig st sonden

har forskjøvet seg.

Hva gjør dere???

Link to comment
Share on other sites

Jeg har ikke mye erfaring med nasogastrisk sonde, men de gangene jeg har vært borti det, så har jeg alltid satt luft, og lyttet for å være sikker på at sonden er på plass. Har aldri aspirert.

Det var dog en gang at pasienten hadde revet av seg fikseringen, og sonden var tydelig forskjøvet. Fikk ingen klar rumlelyd når jeg satte luft, og pasienten ble sendt ned til rtg. for å se om den var på plass, noe den ikke var.

Synes det er en billig forsikring, og ikke tar det lang tid heller dersom man setter luft. Mulig jeg endrer syn på dette, ang. om det er nødvendig å sjekke hver gang, etter hvert som jeg blir mer rutinert og sikker på meg selv.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...
Guest staljin

Hei,

 

Som sagt etter boken skal sonde sjekkes hver eneste gang før bruk. På den andre side dersom pasienten har gått med sonde over lengre periode og det har gått greit syns ikke jeg du skal sjekke det hver eneste gang. Jobbet i 7 år på gastro på Haukkeland dog som hjelpepleier (er sykepleier nå) og vi har ikke pleid å sjekke sonden før hver bruk, bare første 3-4 dager etter innlegelse. Dette for å ungå at pasienten får luftsmerter i magen.

 

Hilsen

Staljin

Link to comment
Share on other sites

Hei,

 

Som sagt etter boken skal sonde sjekkes hver eneste gang før bruk. På den andre side dersom pasienten har gått med sonde over lengre periode og det har gått greit syns ikke jeg du skal sjekke det hver eneste gang. Jobbet i 7 år på gastro på Haukkeland dog som hjelpepleier (er sykepleier nå) og vi har ikke pleid å sjekke sonden før hver bruk, bare første 3-4 dager etter innlegelse. Dette for å ungå at pasienten får luftsmerter i magen.

 

Hilsen

Staljin

 

Jeg synes man bør sjekke hver gang. Jeg tror ikke luftsmerter er stort problem, man trenger ikke sette så mye luft for å høre. Når vi spiser svelger vi også mye luft.

Alternativt kan man jo aspirere om man tror pasienten plages av luftsmerter..

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...
  • 1 year later...

I denne sammenheng lurer jeg på i de tilfeller hvor pas. for eksempel spiser normal og har nesesonde, bør da sonden skyldes daglig og eventuelt hvor mange ganger om dagen? GRO

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Ved vårt sykehus har vi ernæringsprotokoll for ernæring via sonde. Den sier at vi skal aspirere minimum x 1 pr dag når sonden har vært brukt over tid uten komplikasjoner. Selv om pasienten har sonde er det ingen problemer å spise mat. Pasienter med sonde har som regel ernæringsproblematikk. Sonde kan brukes til fullernæring eller som tilskudd, kan gå kontinuerlig eller bolus.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 years later...
Guest Mall

Sonden skal alltid kontrolleres før hvert bruk. Å sette ned luft er IKKE godkjent kontrolleringsmetode. Man skal aspirere ut ventrikkelinnhold og sjekke dette på et pH papir.

Link to comment
Share on other sites

Guest Spl gjest

PH papir vil heller ikke alltid være til å stole på.. Sondemat, medikamenter og andre forhold kan gjøre at resultatet blir feil..

Link to comment
Share on other sites

PH papir vil heller ikke alltid være til å stole på.. Sondemat, medikamenter og andre forhold kan gjøre at resultatet blir feil..

 

Man vil vel som regel ikke ha sondemat i magen når man tester beliggenheten til en sonde man akkurat har lagt ned.

 

 

E-Håndboken i OUS sier følgende om kontroll av nasogastrisk sonde:

  • Røntgenkontroll.
  • Eventuelt
  • Aspirere ventrikkelinnhold og undersøke pH verdi med stix (mageinnhold har pH mindre enn 7) Tynne sonder er vanskelig å aspirere fra.
  • Det anbefales ikke å teste med luft, da denne metoden er usikker.
  • Sonden skal ikke tas i bruk før plassering er godkjent etter røntgenkontroll.

Ved ventrikkelsonder:

  • Klinisk kontroll av sondes plassering er som regel tilstrekkelig
  • Aspirer sonden via hovedløpet for å sjekke plassering. Hvis mageinnhold aspireres; skyll med 20-30 ml lunket vann. Hvis mesteparten av vannet (>70 %) lett kan aspireres tilbake i sprøyta, ligger sonden sannsynligvis på riktig plass. Hvis vannet ikke kan aspireres, må sonden justeres og testes på samme måten igjen
  • Å sette inn luft samtidig som man lytter med stetoskop over epigastriet, er ikke en sikker måte for å sjekke sondens plassering

Jeg er ganske sikker på at jeg lærte å sette inn luft og lytte med stetoskop da jeg studerte, så det virker som det har blitt endret! :)

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...

Important Information

Privacy Policy