Jump to content
Sykepleiediskusjon

Ketorax dosering


Guest splstud

Recommended Posts

Guest splstud

Hvor ofte kan man gi ketorax? Hvor lang tid skal det gå mellom hver gang? Spl jeg har spurt har aldri gitt meg ett godt svar på dette"/ Vet at det er svært individuellt hvor mye man har behov for, mn hva er normal maksdose?

Link to comment
Share on other sites

Ketorax skal individualiseres og gis etter behov. Hvor mye man trenger avhenger av mye, alt fra alder, almenntilstand, nedsatt nyre og leverfunksjon, lungelidelser og forhøyet intrakranielt trykk, og bruk av andre medisiner som kan forsterke effekten, hvor sterke smerter man har og toleranseutvikling.

Den beste måten å dosere det på, synes jeg, er å titrere. Det vil si å gi små doser iv (1-2mg med 2 til 5 minutteres mellomrom) til pasienten er smertefri eller virker overdosert (respirasjonsdepresjon eller sterkt sedert). Dette gjentas ved behov. Du spør om hva som er normal maksdose, og som du forstår så er det vanskelig å svare på. Men ser du inne på Fass.se, en svensk legemiddelside side, så står det følgende:

4.2 Dosering och administreringssätt

 

Ketogan Novum doseras individuellt, vanligt dosintervall är 5-7,5 mg intravenöst/intramuskulärt/subkutant var 3-5:e timme. Till gamla och svaga patienter bör dosen reduceras.

http://www.fass.se/L...113&DocTypeID=6

Link to comment
Share on other sites

Guest Splstud

Tusen takk for svar!:) De jeg har spurt svarer alltid at det avhenger av mange forskjellige faktorer, mn jeg syntes det da blir vanskelig å dosere, altså hvordan vet jeg at jeg ikke gir for mye. Der jeg var i praksis sist startet de ofte med 2.5mg og hadde ikke det effekt etter en halvtime ga de ny dose på 2.5mg. Men man kan vel ikke fortsette slik hver halvtime heller.. Huff, syns det er vanskelig! Mn forhåpentligvis blir det lettere etterhvert:)

Link to comment
Share on other sites

Bare hyggelig, håper det var til litt hjelp.

Ga de 2,5 mg iv. hver halv time? Hvis de ga det iv, og det ikke hadde effekt etter 5 minutter, burde de gitt 1mg til med en gang, og ikke ventet en halv time, og fortsatt å titrere til pasienten var smertefri slik jeg beskrev over her. Man bør komme opp i riktig dose ganske fort, ikke la det trekke ut over tid. Men viktig at man er hos pasienten og observerer på en eventuell overdosering. Av og til er det nødvendig med andre medisiner i tillegg. Da jeg jobbet på sykehus ga vi ofte Paracet med faste intervaller og ga Ketorax ved behov. Diazepam kan også forsterke den smertestillende effekten, men dette må jo tas opp med lege først om man ikke har en stående ordre på dette på avdelingen.

Link to comment
Share on other sites

Husk hyppige tilsyn med pasienten etter gitt smertestillende iv pga fare for respirasjonsdepresjon. Det har vært noen stygge tilfeller på sengepost her i Norge siste årene pga gitt små "skvetter" med Ketorax.

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=10043495

 

Det vanligste er, som Cathrine sier, 2,5 mg inntil NRS eller VAS under 4. Om pasienten er liten og tynn eller svært gammel gir jeg mindre, om pasienten er stor i både høyde og bredde kan jeg gi opptil 5 mg i en gang. Må tilføye at jeg har tett oppfølging på pasienten når jeg titrerer nettopp pga fare for respirasjonsdepresjon. Om du gir så mye smertestillende at du må gå med Naloxon i lomma gir du for mye og bør vurdere å bytte medikament.

Link to comment
Share on other sites

Husk hyppige tilsyn med pasienten etter gitt smertestillende iv pga fare for respirasjonsdepresjon. Det har vært noen stygge tilfeller på sengepost her i Norge siste årene pga gitt små "skvetter" med Ketorax.

http://www.vg.no/nyh...?artid=10043495

 

Det vanligste er, som Cathrine sier, 2,5 mg inntil NRS eller VAS under 4. Om pasienten er liten og tynn eller svært gammel gir jeg mindre, om pasienten er stor i både høyde og bredde kan jeg gi opptil 5 mg i en gang. Må tilføye at jeg har tett oppfølging på pasienten når jeg titrerer nettopp pga fare for respirasjonsdepresjon. Om du gir så mye smertestillende at du må gå med Naloxon i lomma gir du for mye og bør vurdere å bytte medikament.

 

Takk for at du poengterer viktigheten av hyppige observasjoner av pasienter som får opiater. Og den historien du linker til viser nettopp at det er individuelt hvor mye man tåler.

Link to comment
Share on other sites

SpO2 gir ikke riktig bilde. En pasient kan ha normal SpO2 og likevel ventilere for dårlig. En vanlig feil er at sykepleiere skrur opp O2 til 2-4 l og pas holder SpO2 92-98%. Anbefaler å telle respirasjonsfrekvens over et helt minutt (altså ikke telle i 15-30 sek og gange opp) og ta på pasienten slik at du observerer respirasjonsdybde. Har vært borti pasienter som hadde SpO2 på 96% uten O2, men en respirasjonsfrekvens på 4-6 og kun annenhver respirasjon var dyp.

 

Observasjoner, observasjoner, observasjoner

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Hvor ofte kan man gi ketorax? Hvor lang tid skal det gå mellom hver gang? Spl jeg har spurt har aldri gitt meg ett godt svar på dette"/ Vet at det er svært individuellt hvor mye man har behov for, mn hva er normal maksdose?

Hvor ofte kan man gi ketorax? Hvor lang tid skal det gå mellom hver gang? Spl jeg har spurt har aldri gitt meg ett godt svar på dette"/ Vet at det er svært individuellt hvor mye man har behov for, mn hva er normal maksdose?

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Ketorax gis (stort sett) IV og titreres opp til smertelindring. Vanlig er å gi for lite fremfor for mye Det er ingen ventetid før neste dose. Doseres individuelt. Alltid lurt å se om pas. er opiodidnaiv eller er vant med opiater. Eldre, skrøpelige gis mindre startdose, men kan tåle høye doser de også.Opioidnaive starter vanligvis med 2,5-5mg og gi 2,5mg hvert 5.min inntil smertelindring. Effekt i 3-4 timer, men ny dose gis dersom smerter. Husker mange trodde man måtte vente 4 timer(!!!), så tullete at jeg rev av meg håret

 

Det finnes så mange andre medikamenter som er farlige, Marevan redder liv, men tar også mange, det er jeg nokså sikker på men har ikke dokumentasjon. Tenker på blødende magesår spes. hos gamle geriatriske pasienter, og som ikke vet at NSAIDS ikke skal kombineres med Marevan. Nå kom jeg langt ut på viddene men pytt pytt. Bli kvitt ketorax-redselen i allefall. Pasienten har krav på adekvat smertelindring jfr. pasientrettighetsloven.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 6 months later...

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...

Important Information

Privacy Policy