Jump to content
Sykepleiediskusjon

Robinul mot surkling


Feline

Recommended Posts

  • 4 weeks later...
  • 1 year later...

Er Robinul et legemiddel som brukes kun i palliativ pleie?

Hvis en sengeliggende pasient er surklete i øvre luftveier, men ikke er palliativ, er da Robinul et alternativ?

Robinul brukes mye i palliativ pleie men det kan også brukes til de som ikke er palliativa og som har problem med luftveian. Dok er nok det litt uvannlig.

Link to comment
Share on other sites

Robinul mot surkling brukes bevisst i feil indikasjonsområde i palliasjonen, og om jeg ikke tar helt feil Robinul strengt talt laget for å gjøre det lettere å intubere pasienter og er ofte en del av premedikasjon preoperativt.

 

Vi bruker robinul mye for terminale pasienter, primært fordi da slipper man å bruke morfin/skopolamin, med den potensielt unødvendige morfineffekten. Våre pasienter har som regel morfin kontinuerlig i pumpe, så for oss er det viktig å kunne gi antikolinerge legemidler utenom. Personlig har jeg god erfaring med dette, men erfaringsmessig må jeg ofte gi det opptil flere ganger før effekt inntrer, og man bør begynne med det så snart tegn på surkling inntrer. Det doseres vanligvis som 0,4mg startdose, deretter 0,2mg inntil effekt opptil 2,4mg (i hvert fall hos oss, men jeg har sett at noen steder kun tillater opp til 1,8mg). Jeg må ofte opp i 1-1,2 mg før tilstrekkelig effekt, men da vil effekten vare nokså lenge (ofte opptil 12 timer). Største ulempen med robinul er at pasientene blir fryktelig tørre i munnen og slimhinnene, hvilket medfører at de får økt behov for munnstell.

Link to comment
Share on other sites

Oi, spennende. Det har jeg aldri vært borti, basert på navnet regner jeg med at det er skopolamin i plaster form?

 

Det er skopolamin i plasterform ja, egentlig beregnet mot reisesyke. Legen hadde hatt god erfaring med skopoderm i et tidligere tilfelle, ville derfor prøve det igjen. Effekten kom allerede etter 1-2 dager.

Link to comment
Share on other sites

Robinul mot surkling brukes bevisst i feil indikasjonsområde i palliasjonen, og om jeg ikke tar helt feil Robinul strengt talt laget for å gjøre det lettere å intubere pasienter og er ofte en del av premedikasjon preoperativt.

 

Vi bruker robinul mye for terminale pasienter, primært fordi da slipper man å bruke morfin/skopolamin, med den potensielt unødvendige morfineffekten. Våre pasienter har som regel morfin kontinuerlig i pumpe, så for oss er det viktig å kunne gi antikolinerge legemidler utenom. Personlig har jeg god erfaring med dette, men erfaringsmessig må jeg ofte gi det opptil flere ganger før effekt inntrer, og man bør begynne med det så snart tegn på surkling inntrer. Det doseres vanligvis som 0,4mg startdose, deretter 0,2mg inntil effekt opptil 2,4mg (i hvert fall hos oss, men jeg har sett at noen steder kun tillater opp til 1,8mg). Jeg må ofte opp i 1-1,2 mg før tilstrekkelig effekt, men da vil effekten vare nokså lenge (ofte opptil 12 timer). Største ulempen med robinul er at pasientene blir fryktelig tørre i munnen og slimhinnene, hvilket medfører at de får økt behov for munnstell.

Ja veldig viktig med hyppig munnstell ved bruk av Robinul. Jeg har selv fått det som premedikasjon. Det kjentes ut som om jeg fikk en akutt halsbetennelse, pga tørrheten i munn og svelg.

Link to comment
Share on other sites

 

Det hørtes jo ut som en nokså treg effekt da? I hvert fall om man tenker at pasientene er døende/terminale og kanskje har timer igjen å leve og man ønsker rask lindring av surkling.

Regnet nesten ikke med å se noen effekt i det hele tatt, så ble overasket når det ble gradvis mindre og mindre slim, og etter 1-2 dager trengte vi bare å fukte munnen. Nå var jo dette ikke en terminal pasient. Bronkyl ble forresten prøvd først, men det løser bare opp slimet, fjerner det ikke. Og det hjelper ikke så veldig mye når paseinten ikke klarer å hoste det opp.

Link to comment
Share on other sites

  • 9 months later...

Nei, om jeg ikke tar helt feil så virker robinul primært slik at det hemmer produksjonen av slim, men gjør ikke nødvendigvis så mye med slimet som er der fra før. Derfor det er viktig å begynne tidlig ved surkling. :) Robinul er vel egentlig laget for å redusere komplikasjoner av anestesi under operative inngrep, men har de siste årene blitt foretrukket over skopolamin i palliativ behandling av terminal surkling. Man finner derfor lite informasjon om robinul og surkling i felleskatalogen fordi det brukes «utenfor indikasjonsområde» i palliasjonen.

Link to comment
Share on other sites

Ja det var det jeg også trodde. Så en pasient som allerede har mye slim i halsen (og f.eks. hoster eller ikke klarer hoste), så kan man ikke gi Robinul for å få fjerna slimet som allerede er der? Det vil ikke trekkes ut av luftrør/spiserør og tilbake i kroppen nei? Da må man heller være i forkant før pasienten blir surklete.

Link to comment
Share on other sites

I utgangspunktet fjernes ikke allerede etablert slim ved hjelp av Robinul, men pasienten vil likevel gradvis bli tørrere i slimhinnene som følge av at slimhinnene tørker ut og slimet som er igjen også tørker ut. Men som du sier, det har best effekt om man er tidlig ute!

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...
Guest Ingvild

Tusen takk for mange gode svar ang robinul. Har en preterminal pasient som ble surklete og klare ikke hoste det opp eller spytte det ut. Begynte med robinul og det gikk 5- min så begynte det å gi seg. Tok munnstell for å prøve å få ut seigt tykkt slim fra munnhulen. Det er skremmende for både pårørende og oss som står rundt pasienten når de ikke får det hverken opp eller ned...

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...

Important Information

Privacy Policy