Jump to content
Sykepleiediskusjon

Fylle infusjonssett først eller sist?


Pinnsvinet

Recommended Posts

Litt vanskelig å forklare, men ser det gjøres litt forskjellig. Når man skal henge opp f.eks. antibiotika, Ringer, NaCl eller hva det måtte være, så er det noen som først fyller settet (slangen som leder til pasienten), og så tilfører antibiotika, kalium, cellegift eller hva det måtte være, etterpå. Mens noen blander ut tilsetningen (antibiotika, kalium etc), tilfører det i infusjonsposen, og så fyller infusjonssettet.

 

Prøvd å se litt på prosedyrer, men finner ikke noe klart svar. Og har spurt kontaktsykepleieren, og han mener det første er mest riktig, hvor slangen bare inneholder Ringer, NaCl, Glukose f.eks. og ikke noe tilsetning, siden pasienten ikke blir direkte eksponert for medikamentet med det samme som man kobler til, og samtidig som det er mindre sjans for personalet å søle på seg selv.

 

Noen som kan forklare meg litt her? :)

Link to comment
Share on other sites

Jeg fyller settet med Nacl før jeg kobler settet i antibiotikaen, væsken m/tilsetninger el. Bruker en 100ml bag med Nacl når jeg fyller settet. Kan så ha denne tilgjengelig som skyll etter at infusjonen er ferdig, evt bruke den til å trekke opp sprøyter til å skylle før og etter. Er såpass mye antibiotika ol. på avdelingen hvor jeg jobber, så prøver å beskytte meg selv så mye som mulig. Dette er hva jeg er lært opp til på avdelingen, så har ikke noe teori som jeg baserer meg på.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Jeg gjør litt forskjellig når jeg tenker meg om. Hvis det er antibiotika i form av tørrstoff (eks cefotaxim, tazocin, cefuroxim), fyller jeg slangen med NaCl først, for å unngå søl. Men hvis det er flytende (eks dalacin, doxylin) fyller jeg settet etter jeg har blandet. Det er fordi jeg er flinkere til å bruke hansker og avtrekk da... Dersom jeg blander medikamentdrypp som (spesielt de som skal gå seint på pumpe), blander jeg alltid ut før jeg fyller slangen (eks glukose/insulin, simdax, cordarone vedlikehold, ). Ellers går det jo lang tid før den riktige blandingen når inn til pasienten....

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
Guest Gjest_sykepleier

Begge alternativene er riktige, men det mest praktiske er å fylle settet med saltvann før man blander antibiotika/tilsetninger. Det ene er at man unngår søl av antibiotika og det andre er i fall veneflonen mot formidning skulle ligge subcutant og at man da skal unngå at medikamentet skal gå subcutant.

 

 

Har en historie som også har fått meg til å lovprise denne måten å gjøre det på: Har faktisk en gang opplevd at en pasient fikk forordnet Pentrexyl 2 g x 4, og jeg gikk på medisinrommet for å klargjøre første pose som skulle opp. Jeg fylte slangesettet med saltvann og blandet så ut antibiotikaen. Fikk en annen sykepleier til å kontrollere og gikk for å henge opp posen og startet infusjonen. Da jeg tok i døra til vaktrommet begynte jeg å tenke over denne pasienten. Jeg visste at han var cave ulike typer antibiotika. Jeg fikk logget inn i journalen, og gjett hva en av disse antibiotikane var? Jo, Pentrexyl. Jeg stoppet selvsagt infusjonen fort som fy, og den var enda ikke begynt på selve medikamentet. Dette skal selvsagt ikke være en hvilepute (man skal alltid kontrollere cave, ikke alltid legene er OBS på det), men når skaden først er skjedd har man i alle fall noen minutter på seg for å få avverget skaden.

 

Hilsen sykepleier som alltid sjekker cave etter dette.

Link to comment
Share on other sites

Det var godt gjort at du kom på at du mente å hadde lest at pasienten ikke tålte Pentrexyl da! :D
Men jeg tenker at det kan være en fordel med at man fyller slangen etter på, for da kan man ha større sjanse til å oppdage eventuell bivirkning/reaksjon mens man enda er inne hos pasienten etter å ha koblet på infusjonen. Synes noen ganger at sykepleierne er så raske med å henge opp, skylle veneflon, koble på, og så bare gå ut når de ser at det drypper greit. Og hvis pasienten reagerer noen minutter senere så er man ikke tilstede..

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Har lurt på dette selv.

Der jeg er i praksis nå er det veldig forskjellig hvordan det blir gjort. Noen fyller først og andre etterpå.

På PPS står det at man skal blande først og fylle infusjonssettet etterpå. Det står ihvertfall beskrevet i den rekkefølgen.

Link to comment
Share on other sites

Poenget er vel kanskje om en substans må blandes ut i f.eks. 100 ml nacl. Dersom man bruker en nacl kolbe og fyller settet først (som omtrent rommer 20 ml), så vil utblandingen av legemidlet bli fortynnet i 80 ml i stedet for 100ml. I disse tilfellene kan man alternativt blande ut legemiddelet med 20 ml nacl først, fylle settet med nacl, deretter tilsette legemiddelet i nacl kolben.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Poenget er vel kanskje om en substans må blandes ut i f.eks. 100 ml nacl. Dersom man bruker en nacl kolbe og fyller settet først (som omtrent rommer 20 ml), så vil utblandingen av legemidlet bli fortynnet i 80 ml i stedet for 100ml. I disse tilfellene kan man alternativt blande ut legemiddelet med 20 ml nacl først, fylle settet med nacl, deretter tilsette legemiddelet i nacl kolben.

 

 

Ja, dette har jeg lurt på når det gjelder mix-ab-settene også. Blandingsforholdene blir vel feil om man fyller settet med bare NaCl først, selv om det har sine fordeler hvis man skulle søle eller slikt?

Link to comment
Share on other sites

Ofte skal noe blandes ut i f. Eks "50-100 ml nacl" fyller man settet først fra en 100ml bag da så er dette uproblematisk. Dersom man ikke har dette slingringsmonnet må man selvsagt blande medikamentet ut i nøyaktig mengde.

 

Man kan vel tilsette ca mengden som settet rommer i bag før man begynner og. Mener å huske at det er noe som 17.5 ml men er ikke sikker.

Link to comment
Share on other sites

Jeg må innrømme at jeg aldri fyller slangen, men ser de gjør det på post. De argumenterer med at det er i tilfelle subcutant. Nå henger vi ikke opp så mye, men det er nok en fin vane. Tviler på at det står i noen prosedyre, for begge metoder blir jo uansett rett.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Jeg har aldri fylt slangesettet før antibiotikaen er utblandet. Ser poenget med å gjøre det når dere beskriver det på denne måten, men for meg blir det feil (kun fordi jeg ikke er vant til å gjøre det på den måten).
Når vi skal blande f.eks cefotaim, bruker vi en 100 ml NaCl bag og blander ved hjelp av en pike. Da er det mest praktisk at baggen ikke er koblet til ett sett da denne vil bli stående i veien..

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...

Important Information

Privacy Policy