Jump to content
Sykepleiediskusjon

Veneflon


Guest Camilla

Recommended Posts

Hei. Jeg er førsteårs deltid sykepleiestudent, og holder på å lese til eksamen i mikrobiologi. Jeg lurte bare på om hvorfor fremmedlegemer som blærekateter og veneflon gir økt risiko for infeksjon? Har lest en del i bøkene, men føler ikke at jeg er helt på det rette sporet. På forhånd, tusen takk for alt av svar.

Link to comment
Share on other sites

Hei
Svaret ligger vel allerede i spørsmålet ditt. Man putter fremmedlegemer inn i kroppen, på steder der man normalt sett ikke vil ha noe. Hygiene er også et viktig punkt her. Et enkelt og grunnleggende eksempel kan vøre: Om huden ikke bli vasket før innleggelse av PVK, er det stor sannsynlighet for infeksjon. Dette er på grunn av at en drar med seg bakterier som ligger utenpå huden, når man setter inn nålen. Prøv å tenk logisk omkring dette og forståelsen din blir nok bedre :-)

Link to comment
Share on other sites

Guest sykepleierstudent

Grunnen til at det er økt infeksjonsfare knyttet til medisinsk utstyr som blærekateter og veneflon er fordi dette er inngangsporter. Hvis du søker opp smittekjeden på google kan det kanskje gi en bedre innsikt i dette.

 

Forklaringen jeg fikk med tanke på infeksjon fra UKAD er at bakteriene vandrer, og at de da beveger seg opp mot blæren hvor det er god grogrunn for de fleste bakterier. Derfor prosedyren skal være steril. Du fører tross alt en plastslange inn i urinrøret, så alt som er på denne slangen blir med inn i kroppen og gir grunnlag for infeksjon.

 

Veneflon og SVK er det svært viktig behandles på korrekt måte da de er en direktetilgang til pasientens blodomløp. Forøvrig har jeg vært med på at pasienter har utviklet sepsis fordi veneflonen har enten stått for lenge og/eller blitt betent.

 

Som Susaton sa, hygiene er et av de viktigste forebyggende tiltakene vi har i kampen mot infeksjoner.

 

Hilsen sykepleierstudent på sisteåret :)

Link to comment
Share on other sites

Tenkte bare å nevne det sånn i forbifarten når vi snakker om pvk og infeksjoner... Årsaken til at vi vasker med klorheksidin 5% (og ikke sånne swabs) ved innleggelse av pvk er at det fortsetter å virke i huden i inntil 3 døgn. Etter dette virker det ikke desinfiserende og er bl a en av årsakene til at det ikke bør ligge inne lengre enn dette. Dette i følge hygienesykepleieren på vårt sykehus :)

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...

Important Information

Privacy Policy