Jump to content
Sykepleiediskusjon

Korleis avgjerde kvar ein skal sette intramuskulær injeksjon?


Kantarell

Recommended Posts

Hei! Som nyutdanna spl har ein gjerne ein haug med spørsmål, som ikkje er så lett å finne svaret på, kanskje noken her kan hjelpe meg?

 

Som tittelen seier; Korleis avgjerde kor dei ulike i.m injeksjonane skal settast? Altså, er det f.eks et viss type medikament som bør i setemuskelen, eller i overarma? Eller er det volumet på det en injiserar som har betydning? Eller setter en berre der det er mest egna der og då? (På dei "trygge" stadane altså..)

Link to comment
Share on other sites

Det pleier å stå på de ulike medikamentene (i felleskatalogen) ? F.eks "injiseres dypt i.m i glutealregionen". Jeg har ikke vært med på å sette noe annet enn vaksiner i.m i overarmen. Har brukt låret noen ganger, men bruker primært setet. Men nå er det ikke så ofte jeg setter i.m da...

Link to comment
Share on other sites

Enig med Misty. Har mest erfaringer med glutealinjeksjon, eventuelt låret ved akutte situasjoner hvor det er vanskelig å få snudd pasienten. Jeg har vel bare satt IM i overarm én gang, så jeg føler meg tryggest med glutealinjeksjon! :ph34r: Det er forøvrig svært sjeldent vi har IM på vår avdeling, så finnes sikkert andre her med mer erfaring.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...

Important Information

Privacy Policy