Jump to content
Sykepleiediskusjon

Kabeven


janette

Recommended Posts

Hei.

Kan noen hjelp meg her. Jeg har aldri hengte opp kabeven. Jeg fikk beskjed om å henge opp kabeven. På posen står det at den inneholder 1300 kcal og 1904 ml. Fikk ingen beskjed om hvor mye pasienten skal og hvor fort den skal gå.

på infusjonpumpe står det hastighet, VSSI og VI. Hva betyr disse? og hva som skal stå på disse? hvordan regner man ut hastighet og hvor mye ernæring pasienten skal ha? Skal tracel og solutt også Være med i utregning?

Link to comment
Share on other sites

Guest sykepleierstudenten

Jeg er ny utdannet spl. Det handler ikke bare om kompetansenivået, og det finnes ingen dum spørsmål. Fint om noen her kan hjelp meg.

 

Hvis du er nyutdannet sykepleier så vil jeg påstå dette er over ditt kompetansenivå. Intravenøs ernæring er ikke vanlig pensum på grunnutdanningen. I tillegg utviser du ekstrem usikkerhet både med tanke på bruken av Kabiven (ikke kabeven), samt pumpeutstyret. Hvis det ikke finnes noen dumme spørsmål, så har noen løyet til deg. Dessuten burde du be om opplæring på dette legemidlet, eller få en annen sykepleier på avdelingen til å vise deg hvordan det skal gjøres. Det vil nok være forståelse for dette siden du er nyutdannet.

 

Ref. helsepersonelloven

Kapittel 2. Krav til helsepersonells yrkesutøvelse

 

§ 4.Forsvarlighet

Helsepersonell skal utføre sitt arbeid i samsvar med de krav til faglig forsvarlighet og omsorgsfull hjelp som kan forventes ut fra helsepersonellets kvalifikasjoner, arbeidets karakter og situasjonen for øvrig.

 

Videre kan du se i de yrkesetiske retningslinjene om det er en slik praksis og holdning du skal ha som sykepleier.

 

Blir oppriktig litt skremt over hvordan du presenterer denne casen, din situasjon og dine handlinger Janette!

 

Sykepleierstudenten

Link to comment
Share on other sites