Jump to content
Sykepleiediskusjon

Kabeven


janette

Recommended Posts

Hei.

Kan noen hjelp meg her. Jeg har aldri hengte opp kabeven. Jeg fikk beskjed om å henge opp kabeven. På posen står det at den inneholder 1300 kcal og 1904 ml. Fikk ingen beskjed om hvor mye pasienten skal og hvor fort den skal gå.

på infusjonpumpe står det hastighet, VSSI og VI. Hva betyr disse? og hva som skal stå på disse? hvordan regner man ut hastighet og hvor mye ernæring pasienten skal ha? Skal tracel og solutt også Være med i utregning?

Link to comment
Share on other sites

Guest sykepleierstudenten

Jeg er ny utdannet spl. Det handler ikke bare om kompetansenivået, og det finnes ingen dum spørsmål. Fint om noen her kan hjelp meg.

 

Hvis du er nyutdannet sykepleier så vil jeg påstå dette er over ditt kompetansenivå. Intravenøs ernæring er ikke vanlig pensum på grunnutdanningen. I tillegg utviser du ekstrem usikkerhet både med tanke på bruken av Kabiven (ikke kabeven), samt pumpeutstyret. Hvis det ikke finnes noen dumme spørsmål, så har noen løyet til deg. Dessuten burde du be om opplæring på dette legemidlet, eller få en annen sykepleier på avdelingen til å vise deg hvordan det skal gjøres. Det vil nok være forståelse for dette siden du er nyutdannet.

 

Ref. helsepersonelloven

Kapittel 2. Krav til helsepersonells yrkesutøvelse

 

§ 4.Forsvarlighet

Helsepersonell skal utføre sitt arbeid i samsvar med de krav til faglig forsvarlighet og omsorgsfull hjelp som kan forventes ut fra helsepersonellets kvalifikasjoner, arbeidets karakter og situasjonen for øvrig.

 

Videre kan du se i de yrkesetiske retningslinjene om det er en slik praksis og holdning du skal ha som sykepleier.

 

Blir oppriktig litt skremt over hvordan du presenterer denne casen, din situasjon og dine handlinger Janette!

 

Sykepleierstudenten

Link to comment
Share on other sites

Jeg er ny utdannet spl. Det handler ikke bare om kompetansenivået, og det finnes ingen dum spørsmål. Fint om noen her kan hjelp meg.

 

Det finnes ikke dumme spørsmål, men det finnes dumme arenaer for spørsmål. Om du ikke vet hvordan du skal gjøre jobben forsvarlig kan du ikke bruke et åpent internettforum for veiledning. Her må du snakke med sjefen din eller kolleger slik at du får tilstrekkelig opplæring. Jeg kan heller ikke stille spørsmål til noen her inne om hvordan jeg konkret skal gjøre en medisinsk arbeidsoppgave på min avdeling, og sitte og bite tenner mens jeg venter på svar. Dette forumet ligger åpent tilgjengelig for alle på internett, og det frekventerer blant annet pasienter og pårørende her inne. Det fremstår ikke akkurat betryggende at du forhører deg om hvordan du skal administrere legemidler. Man kan stille generelle spørsmål her inne, men ingen som er brukere av dette forumet kan fortelle deg infusjonshastigheten til en reell pasient uten at vi vet noe om hans medisinske tilstand.

 

Edit: Hva hadde du gjort om det var noen spøkefugler her inne som sa at det er helt standard å kjøre parenteral ernæring på 500 ml/t? Hadde du gjort det i god tro? Hadde du referert til internettforumet?

Link to comment
Share on other sites

Nei ingen spørsmål er dumme, men det handler om når og hvor man stiller dem.

 

Regner med det var legen som ba deg henge opp kabiven. Det er legen du må spørre om hvor mye kabiven (det skal skrives i medisinkurven) og hvor lang tid det skal gå inn på. Er legen uklar i forordningen sin må man spørre igjen.

Deretter spør du en sykepleierkollega om de kan vise deg hvordan du tilbereder og administrerer kabiven. Det er en første gang for alt, og det er lov å spørre kollegaene om hjelp.

Bruk av pumpe burde du kanskje fått vist under opplæringen, men om du ikke fikk det må du få en kollega til å vise deg.

 

Det som blir dumt er når du sier ja til en oppgave uten å vite hvordan du skal gjøre det, ikke spørre kollegaer om hjelp, men heller spørre på et internettforum. En slik kollega hadde jeg ikke følt meg trygg på, vil mye heller at du stiller meg "dumme" spørsmål ?

Link to comment
Share on other sites

Takk for tips og jeg fikk svar på det jeg lurt på her. Men ser mange som stiller samme spørsmålet her om legemidler og prosedyrer. Så det er ikke bare meg. Dessuten ser også mange lare spørsmålet her.

Forskjellen er at det høres ut som om du akkurat har fått en beskjed av legen, og nå står du på medisinrommet klar for å gjøre i stand kabiven uten å ha peiling. Du tar mobilen opp av lomma og spør på forum istedenfor å spørre en kollega.

Andre medisinspørsmål her inne gjelder som regel mer generelt, noe man kanskje sitter hjemme og grubler på og vil diskutere, ikke et medikament man står klar til å gi der og da...

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...

Important Information

Privacy Policy