Jump to content
Sykepleiediskusjon

Litt tidlig ute i forhold til dette nettstedet


Recommended Posts

Heisann!

Jeg er ei dame på 34 år som for ett år siden bestemte meg for at NÅ skal jeg følge drømmen min om å utdanne meg til sykepleier. Jeg har ikke fått fred fra den tanken opp igjennom årene, men det har liksom aldri passet å studere. Da jeg var ung, var jeg veldig ukonsentrert i forhold til skole og jeg klarte ikke å ta det seriøst. Veien til utdannelse i sykepleien virket langt fram, motivasjon for skole falt drastisk, så jeg bestemte meg å starte på privatskole innenfor frisør, og valgte mitt andrevalg i utdanning. Der kunne jeg bli fort ferdig og raskt i jobb. Etter ett år i lærlingpraksis, fødte jeg mitt første barn, og under to år senere barn nr to. Så ble det ikke noe videre med frisøryrket da det ble vanskelig å kombinere små barn og lange arbeidsdager uten særlig hjelp til ungene.

 

Siden da har jeg jobbet med kontorarbeid / resepsjonsfunksjon og har egentlig aldri trivdes med det. Det var noe mer enn dette jeg ville.

 

Så for ett år siden, etter at mange anbefalte meg å søke på sykepleierutdanning med realkompetanse, så fikk jeg beskjed om at jeg ikke hadde realkompetanse innenfor sykepleie, da jeg ikke har vært i direkte kontakt med pasient. Har jobbet på sykehus i 6 år, men aldri som pleieassistent eller lignende. I stede for å gi opp, var jeg nå så sikker på at nå er det nå eller aldri, så jeg googlet meg frem for å finne ut hvor jeg kunne ta generell studiekompetanse, helst kveldstid, slik at jeg kan fortsette å jobbe 100%. Så fant jeg på fylket sin side om voksenopplæring og rettighetselever, som kan ta generell studiekompetanse gratis. Så uken etter startet jeg opp med samfunnsfag som skulle vare den våren. Gikk opp til min første eksamen våren 2015 på over 17 år, og slo til med en 6'er.

Nå tar jeg norsk og engelsk, og skal ta eksamen nå til våren. Neste mål er da å ta matte, naturfag og historie, og ha generell studiekompetanse til våren 2017, og søke på sykepleierutdanning.

 

Nå har jeg også fått meg en helgstilling på et sykehjem som pleieassistent, slik at jeg har en fot inne både på sykehuset og sykehjemmet, da min 100% stilling er på sykehuset.

Gleder meg enormt til å starte på universitetet, forhåpentligvis, i 2017!

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Må bare oppdatere her da, at jeg ble ferdig med generell studiekompetanse våren 2017, og jeg kom inn på sykepleierstudiet nå denne høsten! :D 
Så det er bare å følge drømmen sin, og jobbe hardt for det, så kommer man dit man vil! :) 

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
  • 1 year later...
  • 4 months later...
  • 1 month later...
Guest Ta sats?

Hei, jeg ble veldig nyskjerrig på dine erfaringer. Jeg vurderer å søke sykepleierutdanning fra høsten 2019. Jeg er godt voksen og har mann og små barn. Er fra før utdannet både hjelpepleier (og har jobbet i flere år på sykehus) og har tatt høyere universitetsutdannelse (og jobbet i mange år i en helt annen bransje). Men kjenner at jeg ønsker et karriereskifte, og det er "nå eller aldri". Men med barn og huslån osv., er jeg litt spent på hvordan det skal gå både i praksis (vil tiden strekke til?) og økonomisk. Noen erfaringer?

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...

Important Information

Privacy Policy