Jump to content
Sykepleiediskusjon

Strøk i siste praksis


Guest Frustrert

Recommended Posts

Guest Frustrert

Jeg strøk i siste praksis på en medisinsk avdeling. Jeg fikk melding om mulig stryk på midtvurdering og alt det formelle var i orden. Jeg fikk ikke noen advarsel fra kontaktsykepleierene mine om dette i det hele tatt. Fikk generelt lite tilbakemeldinger. Jeg følte at det var noe merkelig med hun ene kontaktsykepleieren min, men pga veileder ikke var på praksisgruppemøte nevnte jeg ikke noe om det til henne (Jeg følte at det ikke kunne være så gale og at jeg heller kunne bite det i meg pga det var siste praksis). Da jeg fikk beskjed fra veileder at det var levert melding om at jeg ikke var god nok i praksis var dette et stort sjokk. Jeg kjente meg ikke selv igjen i det kontaktsykepleierene hadde sagt om meg i det hele tatt. Det gikk veldig mye på rydding av rom og holdningen min. Noe jeg bestemt mener at jeg gjør bra. Jeg kan ikke forstå hvordan de kan si at jeg ikke rydder ut av rom eller at jeg skal ha dårlig holdning (lite initiativ, ikke lærevillig etc). Jeg prøvde da og si til veileder at dette ikke stemmer og nevnte de tidligere praksisene mine. Hun slo hardt ned på at jeg nevte de tidligere praksiser og at jeg ikke kunne komme nå og si at jeg følte at ikke alt var som de skulle være med hun ene kontaktsykepleieren min. Hun andre kontaktsykepleieren hadde ikke vært utdannet sykepleier lenge og virker som om hun ble "pushet" til å bli med å levere melding om meg. Jeg har snakket med tidligere kontaktsykepleiere og sjefen min der jeg jobber og de kan ikke forstå at dette skal stemme. Jeg fikk også bekreftet fra en annen lærer fra skolen at den veilederen jeg hadde kunne stryke hvem som helst. Det gikk ikke ann og snakke med henne i det hele tatt. Jeg gjorde ikke noe gale i praksis, altså jeg satte ikke noen pasienter i fare eller noe slikt. Jeg har godt kontakt med pasientene og syns at jeg fikk til gruppeledelse bra, jeg fikk hjelp av en medstudent til hvordan jeg skulle gjennomføre det pga kontaktsykepleier ikke ville veilede meg på det. Jeg fikk alltid det kortest mulig svar om jeg spurte om noe fra kontaktsykepleierne. Om jeg spurte hvordan det de syns det gikk med meg så fikk jeg til svar at det var helt greit, eller supert eller lignende.

 

Spørsmålet mitt er: Hva skal jeg si til avdelingen og den nye lærern når jeg skal ut i siste praksis igjen? Jeg tenker at om jeg bare kritiserer og skylder på forrige praksisplass eller veileder så vil det kunne virke veldig negativt. Men samtidig føler jeg at jeg har gjort alt riktig forrige gang, og jeg føler helt ærlig at det er ikke jeg som tar feil. Jeg prøver å være så selvbevisst som mulig, men jeg får det ikke til å stemme med hva som ble sagt om meg etter forrige praksis.

 

Link to comment
Share on other sites

Guest Frustrert

Jeg føler at jeg er nødt til å si noe om hvorfor jeg strøk og hvordan jeg opplevede det. Og hva jeg sitter igjen med fra den opplevelsen. Det jeg vil få frem er at det eneste jeg ønsker er å få muligheten til å bevise jeg er klar for å bli ferdig utdannet sykepleier. Jeg håper jeg og kontaktsykepleier og helst også veileder kan ha en god dialog om hvordan jeg klarer meg i praksis. Jeg er på en måte blitt både usikker på meg selv og mer trygg på meg selv. Jeg føler at jeg trenger bekreftelse på at jeg gjør ting riktig.

Link to comment
Share on other sites

Jeg føler at jeg er nødt til å si noe om hvorfor jeg strøk og hvordan jeg opplevede det. Og hva jeg sitter igjen med fra den opplevelsen. Det jeg vil få frem er at det eneste jeg ønsker er å få muligheten til å bevise jeg er klar for å bli ferdig utdannet sykepleier. Jeg håper jeg og kontaktsykepleier og helst også veileder kan ha en god dialog om hvordan jeg klarer meg i praksis. Jeg er på en måte blitt både usikker på meg selv og mer trygg på meg selv. Jeg føler at jeg trenger bekreftelse på at jeg gjør ting riktig.

Må du si att du strøk? Eller gjør du praksisen på samme sted igjen?

 

Jeg strøk i en psykiatripraksis men sa ikke noe om det da jeg tog den igjen.

 

Si bare at du treng god støtte og gode tilbakemeldinger.

Link to comment
Share on other sites

Guest Maria

Jeg har også strøket i praksis og jeg forklarte hvordan jeg hadde opplevd det hele til min nye veileder mest fordi jeg hadde et behov for det psykisk,da jeg var temmelig langt nede. Jeg mener det er best og være åpen og ærlig og da får man også den feedbacken man trenger.

 

På min skole så er det krav i hver praksis å fortelle om man det er noe som ikke er bestått.

Link to comment
Share on other sites

  • 6 months later...
Guest Frustrert

Hei!

 

Tenkte jeg bare skulle gi en liten oppdatering.. Jeg bestod praksis med glans, fikk masse skryt av den nye sykepleieren om hvor flink jeg var! Jeg tok praksisen kjempe alvorlig, jeg skulle ikke gi noen en eneste mulighet til å stryke meg. Jeg vil påstå at jeg ble en mye bedre sykepleier av dette. Kanskje det var litt sunt å stryke, selv om det var en helt forferdelig opplevelse. Om du har strøket i en praksis ikke gi opp! Tenk igjennom hva du gjør bra og hva du ikke gjør så bra. Jeg måtte jobbe med kroppsholdningen min, jeg blir ikke lett stresset og har kanskje en litt avslappet holdning. Dette gjorde at noen hadde kommentert til sykepleieren "min" at jeg ikke viste engasjemang. Noen jeg syns jeg absolutt har. Jeg måtte jo bare ta det til meg selv om det var vanskelig. Det virket som om veilederen min hadde et negativt inntrykk av meg. Noe jeg tok opp med henne. Det var vanskelig å ta det opp med henne, men jeg tror ikke jeg hadde bestått om jeg ikke hadde gjort det. Jeg søkte tilbakemeldinger hver eneste dag fra de jeg hadde "jobbet" med. Dette ble tolket som veldig positivt av sykepleier og veileder. Jeg snakket med sykepleier første dag om forrige praksis. Hun var veldig hjelpsom og flink til å veilede meg til å bli en bedre sykepleier. Jeg savner å jobbe i lag med henne, hun var helt fantastisk!

 

 

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Hei!

 

Tenkte jeg bare skulle gi en liten oppdatering.. Jeg bestod praksis med glans, fikk masse skryt av den nye sykepleieren om hvor flink jeg var! Jeg tok praksisen kjempe alvorlig, jeg skulle ikke gi noen en eneste mulighet til å stryke meg. Jeg vil påstå at jeg ble en mye bedre sykepleier av dette. Kanskje det var litt sunt å stryke, selv om det var en helt forferdelig opplevelse. Om du har strøket i en praksis ikke gi opp! Tenk igjennom hva du gjør bra og hva du ikke gjør så bra. Jeg måtte jobbe med kroppsholdningen min, jeg blir ikke lett stresset og har kanskje en litt avslappet holdning. Dette gjorde at noen hadde kommentert til sykepleieren "min" at jeg ikke viste engasjemang. Noen jeg syns jeg absolutt har. Jeg måtte jo bare ta det til meg selv om det var vanskelig. Det virket som om veilederen min hadde et negativt inntrykk av meg. Noe jeg tok opp med henne. Det var vanskelig å ta det opp med henne, men jeg tror ikke jeg hadde bestått om jeg ikke hadde gjort det. Jeg søkte tilbakemeldinger hver eneste dag fra de jeg hadde "jobbet" med. Dette ble tolket som veldig positivt av sykepleier og veileder. Jeg snakket med sykepleier første dag om forrige praksis. Hun var veldig hjelpsom og flink til å veilede meg til å bli en bedre sykepleier. Jeg savner å jobbe i lag med henne, hun var helt fantastisk!

 

 

 

 

 

Gratulerer :-)
Link to comment
Share on other sites

Hei!

 

Tenkte jeg bare skulle gi en liten oppdatering.. Jeg bestod praksis med glans, fikk masse skryt av den nye sykepleieren om hvor flink jeg var! Jeg tok praksisen kjempe alvorlig, jeg skulle ikke gi noen en eneste mulighet til å stryke meg. Jeg vil påstå at jeg ble en mye bedre sykepleier av dette. Kanskje det var litt sunt å stryke, selv om det var en helt forferdelig opplevelse. Om du har strøket i en praksis ikke gi opp! Tenk igjennom hva du gjør bra og hva du ikke gjør så bra. Jeg måtte jobbe med kroppsholdningen min, jeg blir ikke lett stresset og har kanskje en litt avslappet holdning. Dette gjorde at noen hadde kommentert til sykepleieren "min" at jeg ikke viste engasjemang. Noen jeg syns jeg absolutt har. Jeg måtte jo bare ta det til meg selv om det var vanskelig. Det virket som om veilederen min hadde et negativt inntrykk av meg. Noe jeg tok opp med henne. Det var vanskelig å ta det opp med henne, men jeg tror ikke jeg hadde bestått om jeg ikke hadde gjort det. Jeg søkte tilbakemeldinger hver eneste dag fra de jeg hadde "jobbet" med. Dette ble tolket som veldig positivt av sykepleier og veileder. Jeg snakket med sykepleier første dag om forrige praksis. Hun var veldig hjelpsom og flink til å veilede meg til å bli en bedre sykepleier. Jeg savner å jobbe i lag med henne, hun var helt fantastisk!

 

 

 

 

 

 

Takk for oppdateringen og gratulerer masse :)

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...
Guest syk.student i krise

hei til alle sammen , 

jeg havner på samme sted . jeg strøk på praksisen , uten grunn . De skrev at jeg ikke kunne utføre grunnleggende stell , mens jeg kjørte alene pas etter tilatelse og jeg fikk gode tilbakemeldinger . de sa : god forbedring kjekt og tømmelen opp hele tida ! jeg tror at kontaktsykpleieren min var ganske dårlig hos meg og likte meg ikke . jeg skal praksis nå i april ! jeg er faen stressa . noen tips ? om keg stryker på 2 praksis og avslutter studiet , får jeg søke på nytt via samordnaopptak?? 

Link to comment
Share on other sites

Stakkars deg, dette hørtes ikke noe greit ut. Skal man ikke få en advarsel før man stryker, eller fikk du det? Pussig at de ga deg gode tilbakemeldinger og så stryker du. Har du snakket med læreren på skolen om dette?

Mitt tips er å se hva du strøk på i forhold til grunnleggende stell, og se om det er noe du kan øve på der før neste praksisperiode. Hvis du følte det var dårlig kjemi mellom deg og kontaktsykepleier, så gjør man det ofte dårligere enn det man egentlig kan. De fleste blir nervøse i en slik situasjon. Det er derfor all grunn til å tro at det kan gå bedre neste gang. 

Mitt tips i neste praksisperiode er å være lærevillig, spør når det er noe du lurer på, ikke være redd for å si når det er noe du er usikker på, og si du trenger å øve spesielt på det du strøk i denne praksisperioden. 

Lykke til!

Link to comment
Share on other sites

Guest syk. student i nød

takk for svaret . poenget er at jeg spurte hele veien t.o.m for å vaske kjøkkenbordet ! jeg var svært flink til å observere somatiske og psykiske forandringer , samt at det som står på strykevalueringen ikke stemmer med virkeligheten . Det er svært rart men jeg tror at jeg havner på store trøbler . Læreren min var helt apatisk og bare skrev  ned det som kontaktene sa , uten å være kritisk . Om jeg stryker neste gang eller avslutter hos høyskolen min ( etter mitt eget ønske ) , da får jeg søke på nytt hos en annen høyskole via samordnaopptak , altså helt fra bunnen av ? f. eks. går jeg på Oslo høyskole og sluttrr deri , kan jeg søke via samordnaopptak hos en annen høyskole hvor ellers i landet og begynner helt på nytt ? 

Link to comment
Share on other sites

15 hours ago, Guest syk. student i nød said:

takk for svaret . poenget er at jeg spurte hele veien t.o.m for å vaske kjøkkenbordet ! jeg var svært flink til å observere somatiske og psykiske forandringer , samt at det som står på strykevalueringen ikke stemmer med virkeligheten . Det er svært rart men jeg tror at jeg havner på store trøbler . Læreren min var helt apatisk og bare skrev  ned det som kontaktene sa , uten å være kritisk . Om jeg stryker neste gang eller avslutter hos høyskolen min ( etter mitt eget ønske ) , da får jeg søke på nytt hos en annen høyskole via samordnaopptak , altså helt fra bunnen av ? f. eks. går jeg på Oslo høyskole og sluttrr deri , kan jeg søke via samordnaopptak hos en annen høyskole hvor ellers i landet og begynner helt på nytt ? 

Nå kan man klage hvis du er uenig i evalueringen. Jeg vet dessverre ikke hvordan det fungerer om du begynner på en nye høyskole. Hvis du spør i dette underforumet http://sykepleiediskusjon.net/forum/9-sykepleiestudenter/ vil det være større sjanse for at noen studenter som vet dette svarer deg. Du kan sikkert også ringe til den høyskolen du har tenkt å søke på og spørre om hvordan det fungerer.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...

Important Information

Privacy Policy