Jump to content
Sykepleiediskusjon

Cave morfin


Guest Bellsene

Recommended Posts

Guest Bellsene

Hei, alle gode kolleger. Leste i en av mine pasienters journaler at vedkommende hadde cave Morfin. Hva kan da eventuelt erstatte Morfin? .. Skal og nevnes at vedkommende er en eldre-utgave av seg selv! :-)

(Og selvfølgelig vet jeg at det er legen som skal ordinere)

På forhånd takker jeg for gode svar.

Link to comment
Share on other sites

Det kommer litt an på hva som er årsaken til cave og hva som er årsaken til behov for smertelindring.

Hvis pasienten er utsatt for traume må han smertelindres og da er opioider ofte førstevalg. Epidural eller blokkader kan være en god erstatning for iv medisinering. Paracetamol er en del av grunnmedisineringen. I tillegg ville jeg sannsynligvis (i samråd med lege) vurdere NSAIDs eller COX2-hemmere. Enkelte pasienter kan tolerere kodein selv om de har cave morfin. Om dette ikke fører fram kan man videre vurdere buprenorfin ved ikke-maligne smerter og gabapentin ved nevropatiske smerter. Om man ikke kommer i mål kan det være fornuftig å ta kontakt med anestesilegen, de pleier å være gode på dette.

I de fleste tilfeller kan det lønne seg å følge veiledningen i smertetrappen.

Link to comment
Share on other sites

Enig med Cathrine om å spør kvifor pasienten ikkje toler morfin. Eg hadde en pasient med langtkommen kreft, som ikkje tolte morfin. Grunnen var kraftige hallusinasjonar. Etterkvart som pasienten vart dårligare fekk han morfin, og vart ikkje meir hallisunert av det mot slutten.

Link to comment
Share on other sites

Kvalme er en helt vanlig bivirkning av morfin, og skal ikke defineres som cave. Jeg hadde heller gitt Ketorax hvis det virkelig var cave. Spørs på hvilke smerter det er og...

Link to comment
Share on other sites

Enig med deg at kvalme i utgangspunktet ikke skal defineres som CAVE. Men min erfaring er at enkelte skriver CAVE når pasienten blir veldig kvalm av morfin. Nettopp derfor spør jeg pasienten hvorfor han ikke tåler morfin, når det står CAVE.

Og det er kanskje ikke så galt tenker jeg hvis pasienten blir så kvalm av det at han virkelig ikke orker den bivirkningen, så slipper han å få Morfin. Men jeg synes man da bør skrive pga kvalme i parentes så man vet årsaken.

Ser også i legetidsskriftet at CAVE er blitt brukt litt på den måten, jeg kopierer:

 

Det er også en kjensgjerning fra tidligere at begrepet ikke bare har vært brukt ved allergiske reaksjoner, men også ved vanlige doseavhengige bivirkninger av legemidler.

 

http://tidsskriftet.no/article/3221615

 

Men det er jo viktig at man ikke misbruker CAVE, det skal jo kun brukes når det er noe pasienten ikke bør eller må få. Vi må ikke utvanne begrepet.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...
  • 2 weeks later...

Jeg er som vanlig litt treg på å svare (nærmere ett år forsinket faktisk), men det er nok dette som er bakgrunnen: Fra ketobemidon til morfin eller oxykodon

Ketobemidon (Ketorax) har i flere tiår vært et av de mest brukte intravenøse opioider i Norge. Ved våre sykehus har vi imidlertid bestemt at bruken av dette preparatet skal opphøre. Årsakene er usikker leveringssituasjon, ingen spesielle fordeler fremfor alternative opioider, til dels manglende dokumentasjon og liten internasjonal bruk av preparatet. Vi presenterer her retningslinjer for utfasing av medikamentet ved våre sykehus.

Pasienter som i dag får morfin, fortsetter med morfin

(...)

Pasienter som nå får ketobemidon, skal skifte til:

Oksykodon

  • Pasienter med akutt eller meget sterk smerte (f.eks. postoperativ smerte, hvor hurtig intravenøs titrering til adekvat analgetisk effekt er ønskelig)

  • Pasienter med nyresvikt

(...)

Ketobemidon vil utgå fra alle faste rutiner og prosedyrer ved våre sykehus. Så lenge preparatet kan skaffes vil det ikke være noe forbud mot å bruke det i spesielle situasjoner, men bruk skal begrunnes og journalføres for den enkelte pasient.

Link to comment
Share on other sites

Produsent av Ketorax har langvarig distribusjonsproblematikk i Norge. Kan være derfor.

 

 

Jeg er som vanlig litt treg på å svare (nærmere ett år forsinket faktisk), men det er nok dette som er bakgrunnen: Fra ketobemidon til morfin eller oxykodon

 

Takk for svar begge to! Bedre sent enn aldri Pally :)

Da forstår jeg årsaken. Min erfaring er at flere blir kvalme av morfin enn av ketobemidon. Ser i felleskatalogen at kvalme og oppkast er vanligere ved oxykodon enn ved bruk av både morfin og ketobemidon. Hva er din erfaring i forhold til dette Pally?

Link to comment
Share on other sites

Generelt sett synes jeg kvalme er et relativt lite uttalt problem ved bruk av både morfin og oxycodon, men jeg heller i så fall mer mot deg og synes kanskje det er litt mindre uttalt kvalme av oxycodon kontra morfin. Opplever også at oksycodon har hurtigere innsettende effekt enn morfin. Hva med deg? :P

Link to comment
Share on other sites

Da jeg jobbet på sykehus hadde jeg best erfaring med ketobemidon når det gjaldt kvalme. Har ingen erfaring med oxycodon. Den hurtige innsettende effekten tenker jeg kan ha positiv betydning når det gjelder å redusere risikoen for kvalme. Det er en av mange grunner til at jeg synes det er best å gi opiater i.v.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...

Important Information

Privacy Policy