Jump to content
Sykepleiediskusjon

Noen her som er flinke på ØNH? :)


Recommended Posts

Hei. :)

Jeg har de siste 3-4 årene sliti med et hvitt belegg på tungen, som kom etter at jeg fikk kyssesyken. Når jeg fikk kyssesyken klarte jeg også å dra på meg en "avhengighet" av nesespray(otrivin) hvor jeg brukte dette over 2 år daglig. Har klart å slutte med otrivin, og nesa fungerer nesten normalt(synes jeg produserer mye slim, mer enn før). Men tunga mi har ikke blitt det samme etter dette. Bakerst på tunga får jeg et hvitt belegg som vedvarer. Jeg kan nesten skrape det vekk når jeg pusser tenner om morgenen med en tungeskrape, men til kvelden er det tilbake igjen.

Bruker også Ventoline og Symbicort for min astma, men kun når jeg trener(2-4 ganger i uken). Min tanke var da, Munnsopp. En prøve hos fastlege slo det fra seg. Ble da blodprøve, som viser HB 15,5(er mann så er normal), HBA1C 4,5, så ikke diabetes heller.

 

Får ikke vondt bak på tungen, men kan være ubehagelig etter å ha skrapet tungen 2 ganger daglig i en uke, må da ta noen dagers pause. Blør ikke lett fra tungen. Misstenker også at jeg sover med munnen åpen(blir fort tett i nesa når jeg ligger).

 

Er frisk og oppegående ellers, ingen andre plager :)

 

Noen her som har noen ideer? Fastlegen har bare fastslått at jeg ikke har noen vanlige sykdommer som skulle tilsakt at jeg burde ha en hvit tunge. Alle forslag mottas med takk :)

Link to comment
Share on other sites

Sopp på tunga er i allefall assosiert med bruk av astmamedisiner, men dersom du har fått utelukket det kan det jo være noe annet. Prøv å finn et bilde som ligner på google, så vi kan se om vi kjenner det igjen :)

 

(Søk "leukoplakia tongue", da får du mange bilder av forskjellige hvite belegg.)

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...

Important Information

Privacy Policy