Jump to content
Sykepleiediskusjon

Cvk- infusjon


Guest Ragnhild

Recommended Posts

Guest Ragnhild

 

Har ikke vært borti cvk på mange år, men hatt en runde igjen nå. Var på opplæring på sykehuset og fikk prosedyren derfra.. Men den er svært ulik vår PPS prosedyre på sykehjemmet.

 

På sykehuset sin prosedyre pakker de opp kompress, skyller og kobler til med NON- touch teknikk.. Altså er det sterilt, men vår PPS prosedyre er mer omfattende, med at man dekker opp alt sterilt, sterile hansker, også at man vasker FØR man kobler til også.. På sykehuset vasket de bare etter endt infusjon og la på nye sterile kompresser (står i prosedyre fra sykehuset at det skal vaskes før kun ved synlig forurensning....).

 

Hva er mest riktig?? Vaske før infusjon også? Samtidig la ikke hun på sykehuset på ny steril kompress før etter Infusjonen var ferdig.. Bare lukket den igjen mens infusjonen pågikk.. Burde man ikke lagt på ny mens infusjonen pågikk også.?. Den er vel ikke steril lenger når den har vært åpnet igjen ? (Selv om ikke noe på innsiden av kompressen ble berørt). I prosedyre på sykehuset står det også faktisk at behov for bandasjeskift vurderes?? Det mener jeg en skal gjøre etter endt infusjon uansett. Jeg har i hvertfall dynket koblingene i klorheksidin etterpå før ny steril kompress pakkes rundt.. Men jeg bruker stort sett NON touch teknikken og sterile kompresser til å holde med.. Pasienten vi har gjort dette på har reagert på at det har blitt gjort ulikt.. Skjønner han jo, men forklarte i dag at selv om noen bruker sterile hansker og noen ikke, skal prinsippene være det samme, ikke noe skal berøres direkte. Han virket mer beroliget etter dette..

 

Hva mener dere andre i forhold til når man skal koble til infusjon/ gi bolus?? ( ved Skifte av kraner og helt inn synes jeg prosedyrene er nokså like- så det er greit)

Link to comment
Share on other sites

Når eg lærte om cvk under studiene for 2 år sidan lærte vi å bruke non-touch teknikk. Eg brukar å dynke kompressane i klorhexidin, vaske av tuppen av koblingspunkta, og koble til settet. Når infusjonen er ferdig lærte vi ikkje å pakke inn slangen i sterile kompress, men eg ser at det vert gjort av enkelte. Vi lærte at den kunne henge fritt i rommet. Veit ikkje heilt om du fekk svar på det du lurte på no, eller?

Link to comment
Share on other sites

Hei! Vi har en god del CVK på avdelingen der jeg jobber (sykehus). Vi pakker stort sett inn treveiskranen og koblingen med steril kompress og selvklebende bandasje rundt (men dette er ikke påkrevd i prosedyren). Når vi skal koble til en infusjon tar vi av den gamle innpakkingen og desinfiserer koblingene ved å legge de i en pakke med sterile kompresser dynket i klorheksidin. Klemmer på utsiden av pakken for å sørge for at alle punkter på koblingen blir desinfisert. Lar dette virke 30-60 sekunder før man legger koblingen på sterilt underlag (f.eks hanskepapiret til sterile hansker :))​. Så tar man på seg hansker og gjør som vanlig, altså aspirerer før man skyller med NaCl. Har også gjort klart infusjonssettet ved å desinfisere enden på det på samme måte som CVK'en. Det ble litt rotete, men håper det var forståelig :-)

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...

Important Information

Privacy Policy