Jump to content
Sykepleiediskusjon

M.E pasient med dødsønske


Guest pasient

Recommended Posts

Guest pasient

Først og fremst: for en fantastisk jobb dere gjør! Jeg har vært inn og ut av sykehus de siste 12 årene og jeg har opplevd på kloss hold alt dere må ta dere av og gjøre. Dere er så flinke så hatten av for dere!

 

Som sagt, 12 år inn og ut av sh, det er lenge. Jeg har null energi. Null sosialt samvær. Null livsglede. Sengeliggende 90% av min tid. Nå har jeg heller ikke lenger noe håp om å bli bedre. Jeg mener ikke klage. Dette er hverdagen min. Og jeg stiller meg pragmatisk til hvordan jeg kan avslutte livet mitt på et verdig vis. Fpr det er det jeg har bestemt meg for. Selvom M.E ikke tar livet av meg, så har det tatt livet mitt. Og uten livet mitt har jeg ikke noe liv å leve. Eller noe å leve for. Jeg har sett på assistert dødshjelp i Sveits,Belgia o.l men det er for kostbart, desverre. Er det noen her som kjenner til en behjelpelig ordning/stønad? Eller noe slags håp for å kunne utføre tilsvarende her i Norge?

 

Nå gjentar jeg meg selv igen, men som sagt. Jeg er veldig pragmatisk på dette stadige. Mitt "egentlige" liv døde for 12 år siden. Da døde også jeg. Det som er igjen er skallet mitt, det er ikke meg. Det som er igjen er en person som ikke makter stå opp om morgenen. Ikke klarer dusje på egenhånd. Ikke klare lage mat. Ikke klare spise. Være sosial eller se barna sine.

Jeg ber fra bunn av mitt hjerte, vær så snill og hjelp meg om du har noen råd,tips eller noe å si meg. På forhånd tusen takk.

 

PS. Mine nærmeste er inneforstått med ønskene mine.

Link to comment
Share on other sites

Kjære ME pasient,

 

Veldig vondt å lese det du skriver.

Det å ha ME er svært altomfattende og jeg synes du viser hvor alvorlig denne sykdommen er. Jeg har mange års erfaring med ME pasienter og vet at ingen som ikke selv har hatt ME kan forstå rekkevidden av å ha en slik sykdom.

 

Når mange da på toppen opplever mye uforstand blant helsepersonell og manglende forståelse i omverden, ja da blir det fryktelig tungt. Ser at du ikke nevner det i innlegget ditt, men jeg skriver det likevel da jeg er opptatt av å ta ME pasienter på alvor og lytte til det de sier og ønsker.

 

Tilbake til deg. Det er veldig trist at du har mistet håpet og ønsker hjelp til å dø, det viser hvor vanskelig du har det. Men som du sikkert forstår er det ingen her som kan hjelpe deg med akkurat det, eller anbefale deg noe.

Jeg ser at du er i en ytterst fortvilet situasjon som har en slik invalidiserende sykdom, og tenker at du trenger all den hjelp og støtte du kan få. Du sier ikke noe om nettverket rundt deg og hvordan det fungerer. Hva slags hjelp du mottar og hvordan legen din møter deg. Kanskje det ikke fungerer optimalt og noen endringer der kunne ha hjulpet deg slik at du kunne fungere bedre, og gi deg tilbake håpet.

Ta gjerne kontakt med meg på PM om du trenger støtte.

 

PS. vet ikke om du kjenner til disse facebooksidene som er drevet av en lege med lang erfaring med ME pasienter. Der møter man mye forståelse og veldig lærerikt for helsepersonell som ønsker å forstå mer hvordan det er å ha ME:

 

https://www.facebook.com/MEregisteret/notes

 

https://www.facebook.com/MEregisteret/

 

https://www.facebook.com/MinErfaring/?fref=ts

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...

Important Information

Privacy Policy