Jump to content
Sykepleiediskusjon

Forskrift angående innhold av eventuelt medisin?


Guest Helsearbeider

Recommended Posts

Guest Helsearbeider

Har noen informasjon angående "eventuelt medisin"? Jeg tenker ikke spesifikt på en beboers/ pasient medisinliste. Men regelverk/ forskrift i forhold til innhold - begrensninger ved A og B preparater, hvor stor mengde?

Link to comment
Share on other sites

Guest Helsearbeider

Kamilla,

På de fleste institusjoner jeg har jobbet har de en rekke medikamenter tilgjengelig for det beboere måtte trenge av behovsmedisinering. Da kun vernepleiere/ sykepleiere har tilgang til medisinrom og ikke helsefagarbeidere, befinner en rekke legemidler seg i et eventuelt medisin lager. Det jeg lurer på; er det en forskrift/ regelverk som forteller om bruken av dette, hvilke legemidler; kan A og B preparater være tilgjengelig?

Sist, men ikke minst er dette selvfølgelig forutsatt at beboere har behovsmedisineringen rekvirert av lege, og slik som all legemidler er dette også innelåst.

Link to comment
Share on other sites

Der eg jobbar er det slik at all narkotika er låst inne i narkoskap på medisinromet, men sjukepleiar kan gi inntil 5 mg ved behov, utan at det står på evt.lista til pasienten. Vi kan også gi paracet, allergimedisin, div.laksantia, ventolin, stesolid ++ utan at det står på med.lista.

 

Av ting vi har liggande kan det variere men som regel har vi heminevrin, imovane, sobril, stesolid, nitro, titralac, allergimedisin, paracet liggande i medisintralla på avdelinga, desse har alle som har medisinansvar, dvs fagarbeidarar tilgang til. Men det er kun sjukepleiar som kan godkjenne at en pasient får behovsmedisin. Vi har altså B-preparat liggande i medisintralla, men ikkje A-preparat, og vi prøvar å begrense mengda av B-preparat som ligg i tralla, og er tilgjengleg for "alle". Men der er f.eks ikkje noko begrensingar på antal tablettar som ligg der, og vi fører ikkje rekneskap på det. Dette kan sjølvsagt diskuterast om er lurt, då det er ganske lett å naske med seg ein tablett eller to, for dei som driv med slikt..

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Er jo legen som skal begrense menden medisin, uansett om det er A, B eller C. Hvis lege ikke har skrevet hvor mye en pasient kan få, så må sykepleier da bruke kunnskapen sin så man ikke gir for mye.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...

Important Information

Privacy Policy