Jump to content
Sykepleiediskusjon

Føles ikke bra og klump i magen


Guest Nuuurse

Recommended Posts

Hei. Sitter her etter vakta og har en liten klump i magen. Så må bare få det ut.

Vi har et sårstell som utføres x 1 per uke som har blitt bittelite og mye bedre etter lengre vacbehandling (sårpumpe,). Såret er akkurat stor nok til at vi kan skylle åpningen via en PVK. Så vi skyller, vasker huden rundt og legger på aquacel og ny bandasje.

 

Sårer sitter rett ovenfor setet/sprekken.

I dag hadde jeg hadde ordnet til alt av utstyr før sårstellet.

Jeg skyllet sårhulen og vasket med sterile tupfere fra skiftesettet med prontosan. Jeg vasket i sirkelbevegelse innenfra og ut. Men la selv merke til at jeg gjorde sirkelbevegelsen helt ut i overkanten av sprekken på baken siden den er like nedenfor sårområde. Da tenkte jeg at jeg burde ta en ny pinsett. Men måtte hente skiftesett og ta en pinsett fra den. Da jeg kom tilbake lå pasienten tilbake på rygg igjen mot madrassen. Derfor tok jeg et nytt skiftesett og vasket på nytt med sirkelbevegelsee innenfra og ut like ovenfor sprekken. Da hadde jeg ikke flere skiftesett foran meg så da jeg skulle plassere aquaceln i sårhulen brukte jeg samme pinsett. Det føltes ikke bra og nå etter jobb sitter jeg igjen med et ubehag. Samtidig tenker jeg at pas var nydusjet og ren, hadde ikke avføring og det var helt overfladisk over øverste del av sprekken bak. Samtidig er vel ikke pinsett borti den delen av tupfere som vasker huden?

 

Jeg spurte mine kolleger og vi skal få bestilt sterile engangspinsetter.

Men tenker nå: tenk om pas får blodforgiftning?

 

Jeg trenger litt tilbakemeldinger og gode ord.

Link to comment
Share on other sites

Dette går nok bra :)

Som du selv sier så var pasienten ren, og sårområdet ble i vasket x 2 av deg. Og pinsetten hadde med all sannsynlighet ikke kommet i kontakt med de urene områdene. Synes du kan senke skuldrene dine, tror det skal mye til at pasienten får en infeksjon pga dette.

Link to comment
Share on other sites

Takk for svar :)

 

Grunnen til at jeg synes det gir en ekkel følelse er fordi da jeg brukte pinsetten til å dytte aquacelen i den bittelille sårhulen med prontosan på var den så gelaktig og vanskelig å få til å sitte så jeg nok kom litt borte med pinsetten i området rundt. Men som jeg selv skrev så var nok pinsetten aldri borti de urene områdene på de tupfere som jeg vasket såret/huden med rett før. Men neste gang skal jeg ta med 2 stk for å være sikker.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...

Important Information

Privacy Policy