Jump to content
Sykepleiediskusjon

Dosering av Morfin


Guest MissKaja

Recommended Posts

Guest MissKaja

Jeg er på nattevakt og skal gi en pasient 2 mg Morfin intravenøst. Styrken er 10 mg/ml og ampullene er på 1 ml. Jeg sliter litt med regninga, men har trukket opp fra 3 ampuller nå, totalt 2,25 ml. Er det riktig?? Ble litt usikker.

Link to comment
Share on other sites

Eg håpar at dette ikkje er eit særiøst innlegg, og at du ikkje gav pasienten det du trakk opp! Dersom du har så store problem med å regne ut medisinmengde så MÅ du gjere noko med det! Det kan ende fatalt om du gjer slike brølarar!

 

 

Tenk at det er 10 mg morfin i ei ampulle og pasienten skulle ha 2 mg morfin. 1 ml morfin = 10 mg morfin. Forstår du det lettare då?

 

Evt kan du bruke medikamentregningtrekanten

 

Dose:Styrke

 

Kan du sjå kva svaret vert då?

Link to comment
Share on other sites

Jeg håper heller ikke dette er et seriøst innlegg...! I såfall MÅ du lære deg medikamentregning.

Hvilken formel har du egentlig brukt for å komme fram til svaret ditt?

 

Som Kamilla skriver:

Mengde= dose:styrke->

2mg:10 mg/ml=0,2 ml.

 

Hvis det er riktig det du skriver, har du gitt pasienten 22,5 mg morfin i stedet for 2 mg. Håper det ikke får fatale konsekvenser...

Link to comment
Share on other sites

Guest MissKaja

Jeg gav ikke pasienten alt, en annen kollega hjalp meg og fikk det riktig. Det er ikke alltid så lett å tenke klart på nattevakt, så det er bra å alltid ha noen å dobbeltkontrollere med! Jeg har aldri brukt sånne formler, bare tar det på kalkulatoren.

Link to comment
Share on other sites

Guest surfergirl123

Neste gang anbefaler jeg at du spør kollegaen din før du spør her. Tipper pasienten trengte Morfin raskere enn du ville fått svar på et forum midt på natta. Høres ut som du kunne trengt litt ekstra veiledning og trippelsjekk av alle medisiner fremover. Hør med undervisningssykepleier der du jobber om dette er mulig å få til, hvis ikke anbefaler jeg å sette deg på skolebenken igjen.

Link to comment
Share on other sites

Dobbeltkontroll er bra ja. Håper du tar lærdom av det, og sørger for å lære deg/ be om å få undervisning i medikamentregning. Vil anbefale deg og pugge den trekanten med dose/styrke /mengde forholdet. Du lærte den helt sikkert på sykepleien. Da blir det mye lettere å regne riktig.

Link to comment
Share on other sites

Hjelp :wacko:
Syns det viser, før det første, dårlig dømmekraft å spørre om hjelp til dette på et forum i stedet for andre mer seriøse kilder.
For det andre vitner det om store hull i grunnleggende og helt nødvendig kunnskap.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...

Important Information

Privacy Policy