Jump to content
Sykepleiediskusjon

Farer knyttet til s.c og i.m injeksjoner


vpstudent15

Recommended Posts

Hei!

 

Jeg er vernepleierstudent og skal snart ha praktiske pleieprosedyrer. Har et spørsmål angående hvilke farer man kan ha når man tar subkutan og intramuskulær injeksjoner? Med i.m tenker jeg den ene tingen kan være isjiasnerven, men er det noe mer også? Og hvilke farer kan man ha ved subkutan injeksjon?

 

Takk til alle svar!

Link to comment
Share on other sites

Guest sykepleier

Heisann!

 

Har dere ikke fått prosedyrer utlevert hvor dette står beskrevet? Men hvis vi ser bort fra bivirkningene legemidlene i seg selv kan ha (f.eks. hevelse, allergisymptomer, smerter etc).

 

Farer ved intramuskulære injeksjoner kan være at man f.eks. treffer en blodåre, slik at legemidlet går intravenøst, og ikke intramuskulært. Dette kan kontrolleres ved å aspirere før det injiseres. I tillegg er det viktig at injeksjonsvolumet ikke er større enn muskelen kan innta. Du nevner her isjasnerven som er utsatt ved dorsogluteal/ventrogluteal injeksjon. Men du kan også sette intramuskulære i deltoidmuskelen og vastus lateralis.

 

Ved subkutane injeksjoner er det også fare for intravenøs injeksjon, evt. at legemidlet går intramuskulært. I tillegg kan legemidlet gå intrakutant, noe som vil påvirke frigjøringen av legemidlet, og at det da frigjøres i en uønsket hastighet. Et eksempel som ble brukt var insulin som går intrakutant, og det gis mer insulin for å få ned blodsukkeret da første injeksjon "hadde ingen effekt", hvor en da får en uønsket frigjøring som kan være farlig for pasienten.

 

Foruten disse tingene tror jeg det "bare" er typiske bivirkninger av legemidler ved injeksjonsstedet som rødme, hevelse, smerter, eller allergisk reaksjon som er felles for dem begge.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...

Important Information

Privacy Policy