Jump to content
Sykepleiediskusjon

Hva overvåkes egenlig på telemetri?


Guest Gjest

Recommended Posts

Guest Gjest

Hei

 

Jeg skal begynne å jobbe på sykehus etter en del år borte fra sykepleierjobben og prøver derfor å lese meg opp litt.

Avdelingen der jeg skal begynne har en del pasienter som overvåkes med telemetri. Jeg har forsøkt å lete etter informasjon om dette, men finner ikke ut akkurat hva som kan overvåkes med telemetri.

Er det typsik som når man bare bruker 4-avleder i stedet for 12- avlednings ekg? At det er i hovedsak rytmen man ser på?

Eller kan man også ha 12-avleder ekg via telemetri for å oppdage evt St-elevasjoner eller depresjoner som oppstår eller lignende? Kalles det i såfall noe annet?

 

Lurer også på om det er vanlig at avdelingen har en prosedyre for hvilke pasienter som skal ha telemetri eller om det forventes at man kan dette når man starter? Vet at det er legen som avgjør men er jo greit å ha litt peiling likevell ;)

 

Blir veldig glad hvis noen kan hjelpe meg, og også hvis noen har linker med informasjon om temaet :)

 

 

*føler seg litt dum*

Link to comment
Share on other sites

Jeg har veldig kort erfaring fra hjertemedisin, men jeg mener telemetrien er en seks-avleder EKG.

Etter hjertekirurgi: Coronaropererte: Telemetri til og med 3.postoperative dag. Utover dette på indikasjon.
Klaffeopererte : Telemetri til og med 4. postoperative dag. Utover dette på indikasjon.
Etter lungekirurgi( lungereseksjoner): Telemetri til og med 2. postoperative dag. Utover dette på indikasjon. (Hentet fra e-håndboken)

Også brukes vel telemetri ved obs-poster.

 

Da jeg jobbet med telemetrier mener jeg det var sånn at vi hadde en egen telemetri-telefon, også satt det noen og overvåket alle telemetriene og ringte oss om det var avvik. Pasientene var stort sett coronaropererte. ^_^

Link to comment
Share on other sites

Guest Guestus

Det er vel primært rytmeovervåkning telemetri egner seg til, de stedene jeg har jobbet på har brukt 6 avledninger. Har vært borti at noen ser på ST-endringer på telemetri, men tror dette er veldig uspesifikt.

 

For å overvåke ST-segmentet etter f.eks. hjerteinfarkt brukes gjerne "ST-guard" som er 12-avlednings EKG som ligger på kontinuerlig.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Brukes for å overvåke rytmen ja. Man kan se mye på tele. Infarktforandringer må man ha 12-avleder for å se, men man kan se rytmeforstyrrelser og andre ledningsforstyrrelser. Feks av-blokk, "pauser", svt/vt, pacemakerpacing, sves og ves osv...

Link to comment
Share on other sites

...og det er legen som bestemmer om pas. skal ligge på tele. Pasienter som legges inn med syncope får ofte tele. Pasienter med brystsmerter og rytmeforst. Der man har liten mistanke om at det er noe kan det hende de dropper tele og heller tar nye blodprøver og kanskje en AEKG. Pasienter med mistanke om cerebralt insult får tele.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...

Important Information

Privacy Policy