Jump to content
Sykepleiediskusjon

Hvilke muligheter har hun?


Guest Fortvilet venninne

Recommended Posts

Guest Fortvilet venninne

Bestevenninnen min er sykepleierstudent på 2. året, og har nettopp fått vite at hun har strøket på eksamen i sykdomslære,farmakologi og traumologi for tredje gang... Ettersom jeg har skjønt, så kan hun søke om en fjerde gang, og det skal hun selvfølgelig gjøre. Men, mitt spørsmål er, hvis hun skulle vært så uheldig å ikke få et fjerde forsøk(noen som vet kriteriene forresten?) eller eventuelt stryke på det forsøket også, hvilke muligheter har hun da?

 

kan hun ta eksamen som privatist, eller er hun da helt ute av løpet, og må begynne på nytt på en annen skole? noen som har vært i samme situasjon? Hun er veldig flink i praktiske ting, men sliter litt med det skriftlige, noe som hemmer henne på disse eksamenene hvor man skal redegjøre og begrunne etc. Jeg vet hvor fortvilet hun kommer til å bli hvis hun må avslutte dette løpet, da hun virkelig har jobbet hardt for å komme så langt som hun har allerede.

Link to comment
Share on other sites

Hvis du ikke har bestått eksamen etter tredje forsøk er eneste mulighet å søke om et fjerde. Skolen er på ingen måte pålagt å innvilge det med mindre det er omstendigheter som gjør at studenten ikke har fått anledning til å vise sine ferdigheter (f.eks. krise i livet, lærevansker etc). Skal godt gjøres å få innvilget et fjerde forsøk, men det gjøres ofte når det likevel skal arrangeres en eksamen.

 

Studenten mister i studieretten ved universitetet/høgskolen ved ikke bestått tre ganger på eksamen, og må da evt. starte på nytt en annen institusjon slik jeg har forstått reglene. Kan sikkert få fritak fra de emnene hun har bestått, men studiepoengklemma er vanlig, da hver institusjon fordeler disse forskjellig fra emne til emne som i realiteten betyr at man må ta store deler av studiet på nytt igjen. Vil forøvrig anbefale dere å ta kontakt med studieveileder ved utdanningen for videre veiledning fremover.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...

Important Information

Privacy Policy