Jump to content
Sykepleiediskusjon

Permanentkateter - skyllekanal tett


abc

Recommended Posts

Har noen opplevd dette før ?

- Skulle fjerne pk ( etablert for 4 døgn siden )

- Umulig å dra ut blokkeringsvæsken, prøvde først med 10 ml , deretter med 20ml. sprøyte, enten fikk jeg ikke ut noe som helst eller så kom det bare noen få dråper

- Prøvde å " melke " litt på kateteret for å skape vakuum > ingen effekt

- Kontaktet lege som konfererte med vakthavende kirurg. Kirurg anbefalte å klippe av ventilen der man setter inn blokkeringsvæsken > ??? > dette ble gjort > ingen effekt

- Ny kontakt med lege, henvisning til UL og nye tiltak deretter. Da dette skjer etter vaktskiftet får jeg ikke vite utfallet før i morgen.

I alle mine år som spl har jeg aldr opplevd noe som dette, heller ikke mine kollegaer. Katetersettene vi benytter leveres ferdig med 10 ml sterilt vann ( ikke NaCl ) , vil derfor utelukke at feil blokkeringsvæske ble benyttet. Som sagt, veldig rart.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Har ikke fått en forklaring på hvorfor feilen skjedde enda, men den ble meldt videre. Vår sterilsentral har trukket tilbake den aktuelle leveransen og har klaget til leverandøren. Trolig en produktfeil. Hvis jeg få høre mer legger jeg ut svaret her.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Det jeg hørte var at kateteret bare gled ut av seg selv da bakvakta prøvde. Mest sannsynlig har ballongen tømt seg på denne tiden.Pasienten gikk det heldigvis helt fint med.

Jeg har ikke fått tilbakemelding fra min leder angående avviket som ble sendt inn enda. Vi får håpe at det blir med denne ene gangen.

Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, abc said:

Det jeg hørte var at kateteret bare gled ut av seg selv da bakvakta prøvde. Mest sannsynlig har ballongen tømt seg på denne tiden.Pasienten gikk det heldigvis helt fint med.

Jeg har ikke fått tilbakemelding fra min leder angående avviket som ble sendt inn enda. Vi får håpe at det blir med denne ene gangen.

Det var bra det gled ut av seg selv og at det gikk fint med pasieneten. Ja vi får virkelig håpe at dette ikke skjer mer!

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Fant dette om årsaker til at det kan være vanskelig å tømme kateterballong:
 

 

Quote

 

Svårighet att tömma kateterballong

Den tunna kanalen kan skadas av kateterklämman varför en sådan aldrig ska placeras över ballongkanalen. Stenbildning runt ballongen i urinblåsan kan göra att den inte går att tömma eller det kan helt enkelt vara fel på sprutan eller ventilen.

Se till att katetern inte är knickad. Byt spruta och drag försiktigt i någon minut, för starkt drag kan motverka syftet. Pröva också att spruta in ytterligare 2 mL sterilt vatten för att försöka lösa eventuellt stopp i kanalen. En steril injektionsnål kan kopplas till sprutan och föras in strax förbi ventilen.

Om dessa åtgärder inte fungerar bör läkare kontaktas för ställningstagande till fortsatt åtgärd. Exempel på sådan är att med en ledare försöka punktera kuffen, en annan är ultraljudsledd perianal punktion.

http://www.vardhandboken.se/Texter/Kateterisering-av-urinblasa/Komplikationer-med-omvardnadsatgarder/

 

 

 
Link to comment
Share on other sites

12 minutes ago, Nonmaleficence said:

Vi har nylig på min arbeidsplass hatt store problemer med en type latexkateter. Det er sendt klage til produsenten. Årsaken er at en ikke får tømt ballongen. Kan godt hende de kateterene er i bruk flere steder i landet.

Ja det høres ut som en produksjonsfeil. Vet du hvordan dere har klart å seponere disse katetrene.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

 

18 hours ago, astridspl said:

Vært borti lignende ja ?

latexkateter som vi absolutt ikke fikk ut. Kontaktet til slutt urolog, men pas endte på cystoskopi for å få kateteret ut... 

Dette problemet gjelder kanskje først og fremst latexkateter? Var det lenge siden du var borte i dette astridspl?

 

On 2/9/2018 at 11:19 PM, Nonmaleficence said:

Vi har nylig på min arbeidsplass hatt store problemer med en type latexkateter. Det er sendt klage til produsenten. Årsaken er at en ikke får tømt ballongen. Kan godt hende de kateterene er i bruk flere steder i landet.

Har dere fått noen tilbakemelding fra produsenten?

Link to comment
Share on other sites

Guest Astridspl

Mindre enn 5 mnd. siden

Vi fikk tømt ballongen, urologen klipte av slangen for å prøve høyere opp, men det satt rett og slett fast..

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...

Important Information

Privacy Policy