Jump to content
Sykepleiediskusjon

Fersk sykepleier i avd med dårlige rutiner


Guest Fersksykepleieren

Recommended Posts

Guest Fersksykepleieren

Er nylig utdannet sykepleier i år, og har fått jobb på sykehjem. Det er et sykehjem med ganske dårlig sykepleierdekning, noe som har gjort at denne avdelingen bærer preg av å ikke ha hatt mange sykepleiere. Problemet mitt er at jeg har problemer med å finne plassen min i avdelingen. Hjelpepleierne som jobber der, har vært der i 10-15 år, og mener helt sikkert at det ikke er forskjell på sykepleiere og hjelpepleiere. Det er svært lite faglighet i avdelingen, de ansatte snakker kun om alt annet enn jobb i arbeidstiden og det bærer stort sett preg av uprofesjonalitet. Typ så sitter de å har rapport på kjøkkenet med alle dører på vidt gap, og mange av tiltaksplanene er ikke oppdater påover ett år(!).. Det er noe med måten de snakker til meg på, som gjør at jeg føler de ikke har respekt for meg som sykepleier. 

Hun andre sykepleieren som er på avdelingen har vært der minst like lenge som de andre, og snakker dårlig norsk. Merkes godt at hun har vært eneste sykepleier på avdelingen en god stund, da hun selv gjør prosedyrer o.l på en slurvete og uansvarlig måte..

Tenker som så at hvis jeg kommer med forslag til nye rutiner, så vil de se på meg som den nye som kommer inn og tror man er noe..

Hva jeg gjøre?  Ta det opp med sjefen?

Link to comment
Share on other sites

Dette høres ikke ut som en lett situasjon, men veldig bra du reagerer. Jeg ville tatt det opp med sjefen. Tror ikke det blir så enkelt for deg å komme med forslag om nye rutiner, nå som du er helt ny. Men veldig viktig at du tar det opp med sjefen, det du beskriver høres ikke akseptabelt ut. 

Angående respekt for deg som sykepleier, så høres det kjent ut. Husker fra da jeg selv var nyutdannet, at det kunne være vanskelig med noen av hjelpepleierne. De var ute etter å ta meg, som sykepleier. Påpekte små uvensentlige feil hele tiden, eller påpekte at jeg gjorde ting litt annerledes enn det de var vant til. Etter hvert fikk de heldigvis respekt for mine valg som sykepleier. Jeg merket senere  at alle nye sykepleiere på avdelingen fikk gjennomgå på samme måte som jeg hadde opplevd, av de samme hjelpepleierne. Så når det gjelder det at de ikke respekterer deg som sykepleier må du nok bare stå på ditt. Forhåpentligvis vil de få respekt for deg etter hvert. 

Håper du gir oss en oppdatering :) Og lykke til!

Link to comment
Share on other sites

Det høres veldig kjent ut, og jeg tror mange nyutdannede sykepleier opplever akkurat det samme. Det går seg som regel til! Jeg ville nok ventet til jeg hadde vært litt varmere i trøya før jeg foreslo masse endringer i rutiner e.l., så fremt det ikke er rutiner som risikerer liv og helse så klart. Lykke til.^_^

Link to comment
Share on other sites

Ikke ukjent problematikk. Jeg tror man kommer langt med litt ydmykhet. Husk at hjelpepleierne har mye erfaring. Nyttiggjør deg av deres kunnskap, ta de med i diskusjoner, spør om ting, forklar prosedyrer og fag osv. Skap et godt samarbeid. Jeg tror det er det beste du kan gjøre i første omgang. Rutineendringer tar lang tid og særlig om man ikke spiller på samme lag. Om det er alvorlige avvik må man selvfølgelig ta tak i det.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...

Important Information

Privacy Policy