Jump to content
Sykepleiediskusjon

Spørsmål om praksis


Paola

Recommended Posts

Hei! Jeg har startet å bli veldig interessert i sykepleier utdanning! Har lest mange av innleggene her på sykepleierdiskusjon og syns alt dere sier eller skriver er så interessant! 

Det er fortsatt 1 år til jeg skal velge studiet, skal starte på VG3 nå til høsten, men jeg er nesten 90% sikkert på at jeg kommer til å ta en bachelor i sykepleier, men jeg er skikkelig nysgjerrig med hvordan det er med praksis? Altså hvor man får ta praksis? Jeg er mest interessert i å jobbe med barn, er det da mulig å ha praksis innenfor det eller har man ingenting å si når det kommer til praksis sted?

Tusen takk for at dere tar tid til å svare på dette!

<3 en videregående-skole elev som vil bli sykepleier

Link to comment
Share on other sites

Velkommen hit :) 

Nå er det en stund siden jeg studerte så ting kan ha endret seg, og mulig det varierer fra studiested til studiested. 

Da jeg studerte (og slik tror jeg det fortsatt er) måtte man igjennom ulike fagfelt i løpet av utdannelsen. Vi hadde praksis i indremedisin, kirurgi, geriatri, psykiatri, barn og helsefremmende og forebyggende arbeid. Vi fikk noen alternativer å velge imellom innen hvert fagfelt, og min indremedisinske praksis var faktisk på en barneavdeling. Jeg hadde praksis på indremedisinsk barneavdeling, nevrokirurgisk avdeling, hjemmesykepleie, føde/barsel, bedrifthelsetjeneste, psykiatrisk institusjon. Var også en uke på et legesenter, og to dager med ambulanse. Ambulanse var ikke obligatorisk, men noe jeg ønsket. 

Link to comment
Share on other sites

9 minutes ago, Cathrine said:

Velkommen hit :) 

Nå er det en stund siden jeg studerte så ting kan ha endret seg, og mulig det varierer fra studiested til studiested. 

Da jeg studerte (og slik tror jeg det fortsatt er) måtte man igjennom ulike fagfelt i løpet av utdannelsen. Vi hadde praksis i indremedisin, kirurgi, geriatri, psykiatri, barn og forebyggende helsearbeid. Vi fikk noen alternativer å velge imellom innen hvert fagfelt, og min indremedisinske praksis var faktisk på en barneavdeling. Jeg hadde praksis på indremedisinsk barneavdeling, nevrokirurgisk avdeling, hjemmesykepleie, føde/barsel, bedrifthelsetjeneste, psykiatrisk institusjon. Var også en uke på et legesenter, og to dager med ambulanse. Ambulanse var ikke obligatorisk, men noe jeg ønsket. 

Dette høres kjempe interessant ut! Håper det er fortsatt sånt når jeg studerer også:D!!! Tusen takk for at du ønsket meg velkommen og for at du svarte! Ha en fin dag videre ^_^ Jeg vil prøve alle mulige avdelinger! Jeg er mest interessert i kirurgiske avdelinger og barn, har tenkt å bli operasjonssykepleier en dag:lol:

Link to comment
Share on other sites

17 minutes ago, Cathrine said:

Ja det er et veldig interessant, men ganske tøft studie.

Du kan også gå inn på nettsidene til de ulike studiestedene og lese litt om hvordan studiet er lagt opp.

Om det er noe mer du lurer på, så er det bare å spørre :)

Har lest om alle typer sykepleier i utdanning.no og har lest litt rundt her om noen som har snakket om hvordan dagen deres er, osv... Og det høres mer og mer interessant ut :wub: Jeg skal spørre om alt det jeg lurer på, så håper at andre har lyst til å svare på det! Tusen takk ^_^

Link to comment
Share on other sites

Når jeg studerte (ble ferdig for 3 år siden) så ble man tildelt praksisplass. Den eneste praksisperioden man fikk ønske selv var i forbindelse med bacheloroppgaven 3. Året. Man skal innom sykehjem, medisinsk avd. Kirurgisk, hjemmesykepleie, helsefremmende, psykiatri og en administrativ praksis. 

Jeg var på somatisk sykehjem, hjertemedisinsk avd, pasienthotell, dagkirurgen, hj.spl, føde/barsel, kommunal boligtjeneste (psyk) og kommunal avklaringsavdeling. Mye spennende læring!

Jeg gikk på høgskolen i telemark.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...

Important Information

Privacy Policy