Jump to content
Sykepleiediskusjon

Hvor avhengig er legen av sykepleieren?


Paola

Recommended Posts

Hei, det kan hende at dette er en litt dumt spørsmål, men jeg spør uansett :unsure:

Hvor avhengig er egentlig en lege av sykepleieren? Er det sånt at hvis det er ingen sykepleier på sykehuset ville legene klare seg helt fint? Eller hadde dagen deres vært helt kaos uten dem?

Tusen takk på forhånd!

Link to comment
Share on other sites

Sykepleiere og leger har ett tett samarbeid, men våre funksjoner er forskjellige.

Leger diagnostiserer sykdom og behandler. Sykepleie er et omsorgsfag. Vårt fokus er en helhetlig ivaretakelse av pasienten som gjennomgår en behandling, for å si det kort. Uten sykepleiere eller uten leger hadde det ikke fungert. Vi utfyller hverandre. 

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
Guest Marius

Der jeg jobber er leger og sykepleiere gjensidig avhengig av hverandre. (Bare for ordens skyld la meg poengtere det selvsagte - vi er på en måte gjensidig avhengige av hverandre, alle yrkesgruppene på et sykehus.) Det er gjerne lege som har diagnostisert og forordnet behandling. Men det er vi som omsetter forordningen til faktisk behandling, observerer virkning og bivirkning, rapporterer tilbake til lege som justerer/legger til/ tar bort elementer i behandlingen deretter. Dette er "legens assistent"-funksjonen av yrket. Samtidig som vi på selvstendig initiativ ivaretar både pasient og pårørende med både grunnleggende behov, planlegging av hjemreise/hjemmesituasjon og samhandling med kommune. Støtte, trygging, informasjon, undervisning osv. osv. Hva gjør vi ikke?

Så på den ene siden kan vi si at det er utrolig masse vi kan gjøre helt uavhengig av lege - men ingen blir innlagt uten at en lege i mottak har lagt pasienten inn. Uten lege på postcfår vi ikke hjulpet pasienten med det den er innlagt for. På den andre side så hjelper det lite hva legen forordner av behandling om ingen sykepleier er der til å gjennomføre den. De kan ikke blande antibiotika eller legge inn PVK (har møtt flere tyske leger som kan - og som er flinke, og én lege har spurt meg om å få lov til å prøve å legge inn på en pasient. Det var morro. Han fikk det fint til på første forsøk, og han sa at de hadde hatt et mindre kurs om det på studiet). Langt mindre håndtere en SVK.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...

Important Information

Privacy Policy