Jump to content
Sykepleiediskusjon

Mens vi venter


Shania

Recommended Posts

Det er ikke den største aktiviteten her inne, dessverre, av forhåpentligvis nye sykepleierstudenter til høsten. Men de av oss som har søkt og som venter spent på hovedopptaket 20.juli, kan jo chatte litt i denne tråden. 

Jeg har skrevet et par-tre andre tråder her inne, men kan jo skrive igjen at jeg har søkt på sykepleien på UiS. Kun sykepleien og kun et universitet pga familie. Hadde jeg vært ung og uten barn og med en flyttbar mann, kunne jeg søkt flere plasser i landet. 

Jeg har 48 i konkurransepoeng, og vet at jeg er avhengig av at det ikke er så alt for mange skoleflinke som har søkt sykepleien, selv om jeg synes det er supert at snittet har gått opp. Men typisk for min del at fra når jeg bestemmer meg for å ta generell studiekompetanse for to år siden, så øker poenggrensen fra 40.0 til 47,5. Ett sted må det jo stoppe opp, og etter hva jeg kan se bakover helt til 2002 på samordna opptak sine poenggrense-sider, så har det aldri vært over 50 poeng på UiS/ HiS. Men jeg konkurrerer jo kun opp til 48 poeng, så om det blir 48,1 så er jeg jo ferdig uansett. 

Utrolig spennende dager, og jeg håper så sykt at jeg kommer inn. Motivasjonen for å ta opp eksamen igjen for å forbedre karakter er ikke like fristende som 3 år på UiS, men må jeg, så må jeg.

Hvor har du søkt, hva var poenggrensen i fjor og hvor mange poeng konkurrerer du med? Er du i ordinær kvote eller førstegangsvitnemål?

Link to comment
Share on other sites

Jeg har søkt drammen på førstevalg, bakkenteigen i vestfold på andre og ett par skoler i oslo. Jeg er søker i ordinær kvote, der poengsummen på drammen i fjor var 46,8 og konkurrerer med 51 poeng. Venter spent på opptaket :-)

Link to comment
Share on other sites

Jeg har også søkt Høyskolen i Drammen, med Bakkenteigen på andre plass. Jeg er søker i ordinær kvote  og konkurrerer med 57 poeng, så tror at jeg kommer inn. (Håper det, for jeg har hvertfall sagt opp jobben og har siste arbeidsdag 31.07:lol: ) Lykke til alle sammen!

Link to comment
Share on other sites

Med 57 poeng så er du vel ganske sikker. Misunnelig på den. ? Masse lykke til. Hva var poenggrensen i fjor?

ser. Av alle som søker sykepleie og som skriver konkurransepoengene sine har sykt høy k.p. I hvertfall i forhold til meg. 

Link to comment
Share on other sites

5 hours ago, Shania said:

Med 57 poeng så er du vel ganske sikker. Misunnelig på den. ? Masse lykke til. Hva var poenggrensen i fjor?

ser. Av alle som søker sykepleie og som skriver konkurransepoengene sine har sykt høy k.p. I hvertfall i forhold til meg. 

Jeg var relativt flittig på vgs, og får 2 poeng for tidligere bachelor og 8 alderspoeng (Jeg er 26 år), gir opp fast jobb innenfor finansbransjen i Oslo for å gjøre dette her - så hadde jo vært sinnsykt typisk å ikke komme inn nå.. Men poenggrensen i fjor var 46,8 - så regner med at det går bra.

Du må hvertfall ha håpet oppe! Som du skriver øverst, så må jo poenggrensen stoppe en gang :) Heier på deg!

Link to comment
Share on other sites

29 minutes ago, Sykepleieren said:

Ut i fra tidligere år, så ser det ut som at vi kan forvente svar fra Samordna Opptak den 16. eller 17. juli! Det nærmer seg. :lol:

Ja, det nærmer seg!! Så spent! ?

21 hours ago, Solo_super said:

Jeg var relativt flittig på vgs, og får 2 poeng for tidligere bachelor og 8 alderspoeng (Jeg er 26 år), gir opp fast jobb innenfor finansbransjen i Oslo for å gjøre dette her - så hadde jo vært sinnsykt typisk å ikke komme inn nå.. Men poenggrensen i fjor var 46,8 - så regner med at det går bra.

Du må hvertfall ha håpet oppe! Som du skriver øverst, så må jo poenggrensen stoppe en gang :) Heier på deg!

Tusen takk. Jeg har tatt studiekompetanse på 2 1/2 år med 100% jobb ved siden av. Samfunnsfag på 4 mnd, norsk og engelsk (5 eksamener) på 7 mnd, matte 1P og 2P på 7 mnd, historie og naturfag på 4 mnd. Så jeg er fornøyd med det jeg har fått til bortsett fra en eksamen. Jeg får bare håpe at hoppet ikke blir så høyt i år :)

Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, Solo_super said:

Gratulerer! Jeg kom inn på Høyskolen i Drammen :lol: Kan man allerede finne poenggrensen for i år? Hvor da?

Trykk på "se søknad", i stedet for der hvor du svarer. Trykk på Info-tegnet til høyre for hvert studie du hadde på listen for å få opp poengsummen. ;) 

Og gratulerer så mye! :D 

Link to comment
Share on other sites

Guest Camilla

Hei. Idag fikk jeg gode nyheter, kommet inn på sykepleien i drammen. Man skal jo søke politiattest , men jeg skjønner ikke helt Åssen vedlegg jeg skal legge ved i søknaden? Noen som vet? :-)

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, Guest Camilla said:

Hei. Idag fikk jeg gode nyheter, kommet inn på sykepleien i drammen. Man skal jo søke politiattest , men jeg skjønner ikke helt Åssen vedlegg jeg skal legge ved i søknaden? Noen som vet? :-)

Inne på Samordna Opptak har du fått en melding med svar på opptaket, i meldingslisten. Trykk deg inn på den, så blar du helt ned. :) Der skal du finne et vedlegg, som er svarbrevet fra Samordna Opptak og studiestedet. Last det ned og send hele brevet som vedlegg når du søker politiattest. 

Dersom du ikke har mottatt meldingen enda burde den komme i løpet av dagen i dag eller i morgen. 

 

Link to comment
Share on other sites

20 hours ago, Sykepleieren said:

Trykk på "se søknad", i stedet for der hvor du svarer. Trykk på Info-tegnet til høyre for hvert studie du hadde på listen for å få opp poengsummen. ;) 

Og gratulerer så mye! :D 

Tusen takk :D I Drammen har poenggrensen økt fra 46,3 i 2016 til 48,9 I år. Er ikke det en ganske markant økning?

Link to comment
Share on other sites

10 hours ago, Shania said:

Jeg kom også inn! Superhappy!! Kvoten på UiS hadde gått ned, tross søkerrekord. 46,8. ? Gratulerer til dere andre!

Gratulerer! :D 

 

2 hours ago, Solo_super said:

Tusen takk :D I Drammen har poenggrensen økt fra 46,3 i 2016 til 48,9 I år. Er ikke det en ganske markant økning?

Jo, det er ganske mye. En del av sykepleiestudiene har hatt en ganske heftig poengøkning i år. 

Link to comment
Share on other sites

11 hours ago, Solo_super said:

Tusen takk :D I Drammen har poenggrensen økt fra 46,3 i 2016 til 48,9 I år. Er ikke det en ganske markant økning?

Ja, det er det. Det var sånn det var på UiS også de to forrige årene. Da hadde snittet økt med ca 3,5 poeng hvert år. Derfor jeg var så supernervøs med kun 0,5 poeng over forrige års poenggrense. Nå var jeg 1,8 poeng over poenggrensen! :D 
Og tusen takk, dette var en drøm som gikk i oppfyllelse! :) 

4 hours ago, Cathrine said:

Så flott at dere alle kom inn :) 

Gratulerer til dere også Camilla og Shania :) 

Tusen takk! :)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...

Important Information

Privacy Policy