Jump to content
Sykepleiediskusjon

Forberedelser til studiestart


Shania

Recommended Posts

Nå kan man jo endelig tenke framover som startende student på sykepleien, og da er det nye spørsmål som dukker opp.
Etter noen få timers søvn med adrenalinkicket jeg fikk av status tildelt studieplass, så gikk jeg inn på de forskjellige nettsidene for å bestille politiattest, søke studielån + stipend, kontaktet banken skriftlig vedrørende huslånet (har ikke vært inne og sjekket om jeg har fått noe svar enda), og skrevet ut lappen som jeg skal ta med til fastlegen ved neste legetime om ikke så lenge vedr MRSA, tuberkolose etc. 

Jeg har sjekket nettsiden til UiS og funnet programmet for studiestart på mitt studie, så jeg vet at skolen starter 14. august, men først 15. august møter jeg studieveilederne. 

Bøker startet jeg å kjøpe for 2 år siden. Jeg har kjøpt inn følgende bøker:
Grunnleggende sykepleie bind 1-2-3
Sykepleie og jus
Etikk i sykepleie
Metode og oppgaveskriving
Legemiddelregning
Geriatrisk sykepleie
Når livet blir til (sikkert unødvendig, men han som jeg kjøpte bøkene fra for 2 år siden la den med)
Huden
Matvaretabellen
Illustrert farmakologi
Legemiddelhåndtering
Og to bøker til.

Nå skal jeg ikke kjøpe flere bøker før jeg vet hva jeg virkelig trenger etter skolestart. :)

Også har jeg fått kjøpt meg skolesekk :D  Og ikke minst Student 2017/2018 7.sans :)

Hvordan har dere andre forberedt? Noen tips?

Link to comment
Share on other sites

Jeg har, etter råd fra sykepleierstudent på sykehuset der jeg jobber i dag, begynt å lese anatomi med hjelp fra sykepleieplussvideoene, jeg har søkt permisjon for deler av min stilling slik at jeg kun skal jobbe lørdag og søndag hver tredje helg under studietiden. Så har jeg søkt om politiattest og lån, jeg får ikke stipend da jeg er hjemmeboende hos foreldre, og skaffet attest på at jeg er negativ for MRSA da jeg ble utsatt for smitte på arbeidsplassen i fjor. Men ellers skal jeg skaffe det jeg trenger litt etterhvert, når jeg får mer info fra skolen, man må arbeidstøy til klinikk på skolen og navneskilt, men jeg venter med det til jeg får vite hvilke retningslinjer skolen har for det, pluss at når jeg har fått studentbevis er det kanskje noen rabatter å få på enkelte ting. 

Link to comment
Share on other sites

OK, da skal jeg begynne med det og! ? Eneste som bekymrer meg nå er økonomien da banken sa nei til avdragsfrihet på boliglånet. Lånet er snart 5 år gammelt og startet med 5 års avdragsfritt. Jeg har jo lest om så mange som får det i studietiden at jeg trodde ikke det skulle være et problem. Så jeg er jo nødt til å tjene maksimalt med penger for å dekke utgifter. 

En liten skår i gleden oppi alt. 

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...

Important Information

Privacy Policy