Jump to content
Sykepleiediskusjon

Aspirering ved injeksjoner


Recommended Posts

Da jeg studerte (ferdig 2001) lærte vi at man skulle apspirere ved i.m injeksjoner, men at det ikke var nødvendig ved s.c injeksjoner fordi sjansen for å treffe en vene da er minimal.

Men jeg har også sett at noen aspirerer uansett (og det kan vel neppe skade :) )

Link to comment
Share on other sites

Hehe jeg aspirer uansett :) men som du sier så er det nok liten sjangse for å teffe en vene ved sc injeksjoner. Jeg har sett enkelte ikke aspirerer når de setter im injeksjoner også, og det er verre. Jeg har ihvertfall ved et par anledninger truffet vene når jeg har satt im injeksjoner. Skikkelig " blink skudd" der det har fosset blod inn i sprøyten når jeg aspirerte. Da blir man ihvertfall påminnet nytten av aspirering, men det er jo ikke noe problem. Det ligger i teknikken min så jeg gjør det jo automatsik, når jeg setter injeksjoner ;)

Link to comment
Share on other sites

Guest marmeladus
Hehe jeg aspirer uansett ;) men som du sier så er det nok liten sjangse for å teffe en vene ved sc injeksjoner. Jeg har sett enkelte ikke aspirerer når de setter im injeksjoner også, og det er verre. Jeg har ihvertfall ved et par anledninger truffet vene når jeg har satt im injeksjoner. Skikkelig " blink skudd" der det har fosset blod inn i sprøyten når jeg aspirerte. Da blir man ihvertfall påminnet nytten av aspirering, men det er jo ikke noe problem. Det ligger i teknikken min så jeg gjør det jo automatsik, når jeg setter injeksjoner ;)

 

Var og vaksinerte sønnen min, og helsesøster unnlot å aspirere. Skal ikke til henne noe mer nei. ;):)

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Gjør det ved i.m. injeksjoner. Har opplevd å komme rett i en blodåre,ja.

Hender vel en gang i blant at jeg gjør det på automatikken ved s.c. injeksjoner også..................

Link to comment
Share on other sites

  • 8 months later...

Hvor lenge aspirerer dere? Jeg leste her at man bør aspirere i flere sekunder fordi det kan ta tid før blodet kommer til syne.

Heldigvis har jeg alltid aspirert i noen sekunder. Har følt meg litt overforsiktig, men så jo nå at det var lurt

Link to comment
Share on other sites

  • 4 years later...
  • 1 year later...
Guest Inger Anne

I følge fhi.no , Folkehelseinstituttet, er det " strengt tatt ikke behov for å aspirere ved verken s.c eller i.m injeksjon." Gode referanser også. Så trenger ikke være feil av helsesøster..?

Link to comment
Share on other sites

Jeg søkte litt rundt på det store nettet og fant denne artikkelen: http://www.fhi.no/eway/default.aspx?pid=239&trg=Content_6493&Main_6157=6287:0:25,5501&MainContent_6287=6493:0:25,6825&Content_6493=6441:68719::0:6446:3:::0:0

 

 

Det er ikke strengt nødvendig å aspirere før intramuskulær- og subkutan vaksineinjeksjon forutsatt at vaksinen settes på riktig sted

 

Det jeg ikke forstår med den beskrivelsen er jo hvordan man kan vite at injeksjonen er satt på riktig sted uten å aspirere? Høres litt selvmotsigende ut. "Du trenger ikke å sjekke om du har gjort det rett, så lenge du har gjort det rett"

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
  • 4 months later...

Hentet fra http://www.fhi.no/eway/default.aspx?pid=239&trg=Content_6493&Main_6157=6287:0:25,5501&MainContent_6287=6493:0:25,6825&Content_6493=6441:68719::0:6446:3:::0:0: "Ingen vaksiner skal injiseres i blodårer. Det anbefales likevel ikke å aspirere før intramuskulær- og subkutan vaksineinjeksjon forutsatt at vaksinen settes på riktig sted."

 

 

Aspirerer selv kun ved i.m. Når jeg setter s.c. er jeg nøye med å bruke "tofingergrep" på vevet, velge et godt egnet innstikksted (mage, overarm) og setter i 45 grader hvis pasienten er veldig tynn. Men kan jo selvfølgelig være uheldig og treffe en blodåre, så kanskje noe å tenke på ja! Rart det ikke er mer klare retningslinjer på dette egentlig? :unsure:

Hvis jeg skal injisere mørke væsker som f.eks. B12, aspirerer jeg med en tom sprøyte først da det ikke alltid er lett å se hvis det kommer blod inn i den mørkerøde B12-væsken. Slipper da også å trekke opp etc. på nytt. :)

Link to comment
Share on other sites

Vet ikke om du leste det feil Linerm, det står altså fra FHI:

"Det anbefales likevel IKKE å aspirere før intramuskulær- og subcutan vaksineinjeksjon (...)"

Og som jeg også skrev lenger oppe forstår jeg ikke forumleringen til FHI. Det de sier er mer eller mindre: "Du trenger ikke å sjekke om du har gjort det rett så lenge du gjør det rett". Så lenge man ikke aspirerere ved im. inj. vil man aldri kunne med 100% sikkerhet si at man ikke injiserte intravenøst.

Link to comment
Share on other sites

Vet ikke om du leste det feil Linerm, det står altså fra FHI:

Og som jeg også skrev lenger oppe forstår jeg ikke forumleringen til FHI. Det de sier er mer eller mindre: "Du trenger ikke å sjekke om du har gjort det rett så lenge du gjør det rett". Så lenge man ikke aspirerere ved im. inj. vil man aldri kunne med 100% sikkerhet si at man ikke injiserte intravenøst.

 

Nei, jeg var bare enig i at det er uklare retningslinjer fra FHI, og er helt enig med deg i at man jo må aspirere for å kunne være 100% sikker på at det har truffet riktig... :wacko: Eneste årsak til å la være å aspirere på små barn må da være at de kan være veldig redde og urolige? Men likevel, om man setter intravenøst er jo det av større betydning... Hmmm. :mellow:

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...

Important Information

Privacy Policy