Jump to content
Sykepleiediskusjon

forventniger til nyutdannet sykepleier


Guest snart ferdigutdannet

Recommended Posts

Guest snart ferdigutdannet

Hei :)

Jeg er om tre uker ferdig utdannet sykepleier, og kjenner nervene begynner å komme for fullt!

Jeg lurer på om noen av dere kan svare på hva kollegaene forventer av en nyutdannet sykepleier?

Har fått sommerjobb på sykehus.

Når jeg hadde sykehuspraksis slet jeg med å holde oversikten over alle pasientene og alt som skulle skje. Vi hadde da primærsykepleier, slik at vi vanligivs ikke hadde mer enn 5 pasienter hver. Men praksisen vår var slik at det var bare siste uken vi hadde ansvaret for så mange pasienter.

Avdelingen jeg skal jobbe på i sommer fungerer på samme måte.

Jeg forstår ikke hvordan jeg skal få tid til alt... virkelig ikke!

Spesiellt bekymret for dette med medisiner, fordi jeg liker å hvite hva jeg gir, og det tar jo tid å bli kjennt med de ulike tablettene, en har vell heller ikke tid å slå opp alt.

Så er jeg bekymret for å ikke få tid til å forberede meg på visitten, med tanke på at det er mye som skal gjøres først. Medisiner, stell osv, bestilling av undersøkelser osv.

 

Så er jeg også bekymert for alle prosedyrene som jeg ikke kan..

Gode råd for hvordan jeg skal komme meg best mulig gjennom disse ukene tas i mot med stoor takk!! :)

Link to comment
Share on other sites

/Hvis du er på et sykehus, vil jeg tro de som "går ute" kan ta seg av det meste av stellet mens du legger til medisiner. Angående medisiner, som ihvertfall jeg synes var et lite helvete da jeg begynte har jeg noen få tips.

 

- Alltid vit blodtrykk før adm av blodtrykksenkende av noe slag, og blodsukker før insulin (og pass på at pas spiser frokost).

- Finn synonymliste for medikamenter (om du kjenner til den?) og kopiér den. Om du skriver smått kan du få plass til å skrive plassering av det som ikke står på lista i medisinrommet, og diverse andre småting. Etterhvert vil du nok lære deg det da. Jeg lagde også små tegninger av tablettene og hva som stod på de, så jeg kunne kjenne de igjen senere. På fass.se kan du forresten se bilder av forskjellige tabletter.

- Få tak i en sånn liten oransje notisbok du kan ha i lomma, og bruk den til å skrive ned det dere bruker mest av injeksjoner. Skriv så injeksjonshastigheten på det, evnt hva det kan blandes ut med. Når du kan det slipper du å slå opp i felleskatalogen hele tiden.

- Bruk en side til å skrive viktige telefonnr og callingen til f eks a-, og b-vakt

- Du KAN ha med deg kurvene runt til pasientene, og om du lar de tablettene som ikke ligger løst, ligge i plasten ( herregud nå fikk jeg helt hjerneteppe..) så kan du lese bakpå hva slags tabletter det er. Da kan du gå igjennom de raskt før adm, og samtidig lære deg bedre å kjenne dem igjen på utseende.

- Med tanke på alle inn/utskrivninger er det viktig å få med seg om pas bor alene, evnt hjemme/omsorgsbolig/sykehjem....om hun/han har barn.....sånne ting.

 

Selv synes jeg det var ganske tøft å begynne på sykehus i fjor sommer, men etter hvert vil du komme inn i det så jeg vil anbefale deg å bare stick with it. Du vil lære MYE og sikkert bli en flink sykepleier:). Alle som begynner har vært igjennom det, så er du usikker på noe, bare spørspørogspør. Til og med de som har jobbet lenge spør hverandre om ting hele tiden. Bruk dette forumet om du lurer på noe du ikke vil spør om på jobb, det har ihvertfall hjulpet meg ved et par anledninger:)

 

Lykke til!

Link to comment
Share on other sites

Guest snart ferdigutdannet

Tusen takk for mange gode råd!! :) Hjelper litt på nervene ;)

Hvor mye forventer de av kunnskaper fra en nyutdannet sykepleier?

Og har noen gode råd for hvordan bli mer trygg på seg selv? Ikke spørre om ting en egentlig mestrer selv?

Tar mer enn gjerne imot flere gode råd dersom noen vil dele ;)

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...

Important Information

Privacy Policy