Jump to content
Sykepleiediskusjon

Stell av mors


Ani

Recommended Posts

Jeg er litt usikker på hva du mener. Mener du om man lar dettte bli værende på pasienten?

 

Fjerner jo CVK som om vi skulle fjernet pvk vil jeg tro, men jeg har ikke vært borti det etter dødsfall. Vi avslutter vel som regel behandling og fjerner CVK noen dager før mors uansett vil jeg tro....

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

En skal jo vente 2 timer etter mors med stell, men hva når pårørande ønsker å vere med og det er sent på kvelden, virker ikkje rett å be dei komme igjen etter 2 timer. poenget er vel å ikkje dekka til ansiktet før pasienten er lyttet på. å setje i evt tannprotese ta på ønsket klær og leggja hendene pent på siden eller foldet pluss tenne lys på nattbord å rydde rommet ei lite stund etter må vel vere ok å gjere om det passer seg før 2 timer? Det vil og være med på å skape verdige rammer rundt avskjeden.

Link to comment
Share on other sites

En skal jo vente 2 timer etter mors med stell, men hva når pårørande ønsker å vere med og det er sent på kvelden, virker ikkje rett å be dei komme igjen etter 2 timer. poenget er vel å ikkje dekka til ansiktet før pasienten er lyttet på. å setje i evt tannprotese ta på ønsket klær og leggja hendene pent på siden eller foldet pluss tenne lys på nattbord å rydde rommet ei lite stund etter må vel vere ok å gjere om det passer seg før 2 timer? Det vil og være med på å skape verdige rammer rundt avskjeden.

 

Jeg er enig med deg.

Her gjelder det å vurdere det som er best i hvert tilfelle.

Men tamponering, fjerning av kanyler osv. og tildekking kan man vente med til det er gått to timer. Men et slikt enkelt stell som du beskriver kan jo ikke skade. Det blir bare som man hadde stelt pasienten før han døde. Det viktigste er å vise respekt, verdighet og møte pårørendes behov så langt det lar seg gjøre uten at det går utover den døde. Og skal man klare det, må man etter min mening ta slike valg som du gjør.

Link to comment
Share on other sites

  • 9 months later...

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...

Important Information

Privacy Policy