Jump to content
Sykepleiediskusjon

Preload og afterload


Anitra

Recommended Posts

Hva er preload og hva er afterload?

Dette glemmer jeg stadig vekk. Nå har jeg spurt igjen, og fått svar på hva det er. Men jeg har ikke klart for meg når det kan være nyttig å kunne noe om dette. Noen som vet?

 

Preload er den volumbelastningen hjertet utsettes for i diastolen – altså hvor mye som fylles opp i hjertet i diastolen. Det består av blodmengden som strømmer inn og atriekontraksjonen som hjelper til.

Eksempel: Ved dehydrering/væsketap vil preload avta.

 

Afterload er den trykkbelastningen som hjertet må overvinne for å få pumpet ut blodet som er fylt opp i diastolen – det vil si perifer motstand, blodtrykk.

Eksempel: Dersom det er en aortastenose som forsnevrer utløpet fra hjertet blir afterload høyere enn trykket i aorta.

Link to comment
Share on other sites

HEI,

 

Rytmiske aktiviteten i hjertet foregår i to faser, nemlig diastole og systole og.

 

diastolen er = hjertemuskelens slappav og blod fylle hjertetshulrom.

systolen er = hjertemuskelens sammentrengt og blodvolum i hjertetshulrom

er pumpet ut til kroppen.

 

Fra denne hjertet activiteten oppstår blodtrykk og puls ,som har sin egen definisjon.

 

Selvfoelgelig at om kroppen fungerer ikke normalt og vises problemer alle disse parametere endres.

Link to comment
Share on other sites

  • 5 years later...

Preload vil være det strekket myocard-cellene utsettes for som resultat av endediastolisk volum. Dette vil hjelpe cellene til å kontrahere mer/mindre effektivt avhengig av hvor stort strekket er.

 

 

Afterload er hvor mye motstand muskelen møter når den trekker seg sammen - som beskrevet ovenfor her. Motstanden mot tømmingen av hjertekamrene.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...

Important Information

Privacy Policy