Jump to content
Sykepleiediskusjon

Pasienter som venn på facebook.


Marchaped

Recommended Posts

Hva er deres meninger om å ha pasienter som venner på facebook, da tenker jeg spesielt på kommunehelsetjenesten der man ofte kan ha pasienter som er i sin egen aldersgruppe som man har som pasienter over lengre tid.

Selv mener jeg at det med dette kan bli vanskelig å overholde taushetsplikten og skillet mellom jobb og fritid. Kunne ikke ha tenkt meg til at pasientene visste det som jeg foretok meg på fritiden, samt familierelasjoner og andre venner. Så jeg spør, hva synes dere og har deres arbeidsplass retningslinjer for dette?

Link to comment
Share on other sites

Generelt bør man nok ikke legge pasienter til som venner på facebook, men jeg ser at i enkelte tilfeller kan det være vanskelig å skille pasient fra venn. Særlig hvis man bor i en liten kommune og mange av pasientene er dine bekjente, slik denne legen beskriver problemet her: "Bør legar vere venner med pasientane sine på Facebook?" : http://www.fastlegen.no/fastlegens-refleksjoner/B%C3%B8r+legar+vere+venner+med+pasientane+sine+p%C3%A5+Facebook%3F.12247.cms

Link to comment
Share on other sites

Joda, den ser jeg også. Men når dette er i en by der den eneste relasjonen man har til pasienten er at man er innom der i forbindelse med det han eller hun har vedtak på at skal gjøres. Blir det ikke da helt feil?

Ja, jeg er helt enig med deg.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...

Syns ikke det er riktig, man skal være profesjonell og er der ikke som privatperson? Jeg har også mye private bilder og meninger osv.. Ikke alt "sømmer seg" for pasienter å se?

 

Er jeg venn med de fra før også få de som pasient er jo saken annerledes :)

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...

Important Information

Privacy Policy