Jump to content
Sykepleiediskusjon

Har dere lært å bruke stetoskop til å lytte på lunger og hjerte?


Cathrine

Recommended Posts

Jeg er sykepleierstudent, og på skolen har vi kun lært å bruke stetoskop i forbindelse med blodtrykksmåling og nedlegging av ventrikkelsonde. Skulle gjerne lært mer om å bruke stetoskop slik at jeg kunne brukt det i flere sammenhenger. Merker også at man må øve litt for å bli trygg på å bruke det. En ting er at jeg er usikker på hvilke lyder jeg skal lytte etter, men jeg synes også det noen ganger kan være litt vrient å fange opp lydene og har etter noen mislykkede forsøk undret meg over om det kunne være ørene mine det var noe galt med. Husker jeg fikk lytte til en pasient med pneumoni ute i praksis en gang, legen plasserte stetoskopet og ba meg om å høre etter ”knatrelyder”. Jeg lyttet flere ganger, men klarte bare ikke å høre disse knatrelydene.

 

Veldig nyttig den linken med hjerte og lungelyder på forrige side :)

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...
Guest sykepleierstudent

Jeg er sykepleierstudent på det første året, og vi hadde både forelesninger og utførelse i preklinikken hvor vi lyttet på lungene og hjertet til hverandre med stetoskop, samt på simulasjonsdukken som ble stilt inn på normal lyd, astmalyder, pneumoni og lignende. Veldig spennende og lærerikt, og jeg ble egentlig litt overrasket nå når jeg leser at dette åpenbart ikke er "vanlig" for sykepleiere å skulle håndtere. Synes det hvertfall var veldig fasinerende og ikke minst ga en litt mer trygghet i å vite hvordan ulike tilstander høres ut i et stetoskop, og ikke minst hvordan en normal lungelyd er.

Link to comment
Share on other sites

Har lært meg å lytte på forskjellige steder på kroppen med stetoskop, men det var takket være onkelen min som er lege, ikke skolen. Sykepleier(studenter) burde ikke være redd for å ta i stetoskopet og høre på pasienten mener jeg

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...
Guest turnuslege

Lære om krepitasjon er spennende. Feks søk på "fine crackles" og "coarse

crackles" Mange lungelidelser har slike lyder blant annet lungebetennelse som er svært vanlig blant gamle på sykehjem. Ved hjerteinfart vil det også kunne stuves og sive ut væske i lungene. Dette kan også høres med stetoskop(venstre sidig hjerteinfarkt).

 

Sykepleier Hans Petter

venstre sideig hjerteinfarkt??regner med du mener hjertesvikt. Hører ikke så mange hjerteinfarkt med stetoskop desverre..hadde vært praktisk men..
Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

På 2. året på sykepleieutdanningen lærte vi om SKUV (Systematisk Klinisk Undersøkelse og Vurdering), hvor vi blant annet brukte stetoskop til å lytte på de fire klaffene i hjertet, lunger og tarmlyder. Det var noe nytt de var begynt å undervise i på Universitetet i Nordland, avdeling Bodø.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 years later...
Guest knut tjeltveit

Hei og hopp... jeg er ikke noen student, men har en litt "unik" hobby . . . samle på div.stetoskoper.. og da, MÅTTE jeg jo lære å bruke dem ;0) TIPS: ved hjertet.. bruk membranen på/rundt hele venstre side (brystet) .. (klokka 12.. 3 ..6.. 9) ved kl.12 stå oppreist lytt gjerne også litt hyere oppe på brystkassa (nermere armen?), kl. 3 ligg nede horisontalt, snu deg mot venstre side::obs her er det di lave frekvensene som dominerer.. bruk klokka her. lytt også litt lenger ned/opp her dvs mere på siden.. under armen... kl.6 samme som 12. ev. lene seg litt tilbake (støtte seg på armene) ved kl. 9 len deg litt fremover.. plaser membranen på innsiden av venstre bryst ( kvinner) du kan også bruke klokka på halspulsåren... venstre side. . . . . . . . ved blodtrykk-måling anbefales klokka (lave frekvenser) .. ved magen er det venstre og høyre side av navlen.. best med klokke her. OBS OBS: HAR DU EN MODELL FRA LITTMANN.... SÅ BEHØVER DU IKKE BYTTET SIDE PÅ STETOSKOPET, DA LITTMANN HAR DEN VARIABLE MEMBRANEN. ( HØYE OG LAVE FREKVENSER PÅ EN SIDE)..=> LØST TRYKK. (mot huden) LAV FREKVENS (KLOKKE) TRYKKER DU MEMBRANEN LITT HARDERE, SÅ FÅR DU "VANLIG" MEMBRAN-FUNKSJON... dvs høyfrekvent Ved underøkelse av lungene ..så er det OVER brystvorten på både venstre og høyre side.. membran her. husk: trekk pusten DYPT (I GJENNOM MUNNEN) ved undersøkelse av hjertet, anbefales det å holde pusten i kortere perioder . . . mens du lytter.. obs: ta pustepause(pustelyden forstyrrer) hilsen knut "kortbein"

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...
Guest Sykepleiern
On 6/28/2013 at 4:29 PM, Guest turnuslege said:
On 5/10/2009 at 10:42 AM, Hans Petter said:

Lære om krepitasjon er spennende. Feks søk på "fine crackles" og "coarse

crackles" Mange lungelidelser har slike lyder blant annet lungebetennelse som er svært vanlig blant gamle på sykehjem. Ved hjerteinfart vil det også kunne stuves og sive ut væske i lungene. Dette kan også høres med stetoskop(venstre sidig hjerteinfarkt).

 

Sykepleier Hans Petter

 

venstre sideig hjerteinfarkt??regner med du mener hjertesvikt. Hører ikke så mange hjerteinfarkt med stetoskop desverre..hadde vært praktisk men..

«TURNUSLEGEN» Et hjerteinfarkt som affiserer venstre ventrikkel vil gi stuvning i det lille kretsløp. Fult mulig å auskultere når symptomene blir signifikante

Link to comment
Share on other sites

18 hours ago, Guest Sykepleiern said:

«TURNUSLEGEN» Et hjerteinfarkt som affiserer venstre ventrikkel vil gi stuvning i det lille kretsløp. Fult mulig å auskultere når symptomene blir signifikante 

Men da er det a) ikke infarktet i seg selv du auskulterer, men konsekvensene av det? og b) noe helt annet en skal bruke tiden på enn å "lytte etter infarkt" med stetoskop. Kan nevne EKG, 113, MONA osv.

Men å lære seg å bruke stetoskop? JA, det burde nok mange flere sykepleiere lære seg. Lungelyder, bi-lyder på hjertet, puls-deficit, tarmlyder, manuelt blodtrykk. Gir masse nyttig tilleggsinfo, og kan lette kommunikasjon med legen.

Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...

Important Information

Privacy Policy