Jump to content
Sykepleiediskusjon

Navneskilt


NurseB

Recommended Posts

Hva står det på deres navneskilt? Er det noen avdelinger som har retningslinjer på at man f.eks. bruke etternavn eller IKKE må bruke etternavn?

 

Jeg ser at noen skriver bare fornavn, noen bruker både fornavn og etternavn.

Noen bruker sykepleier, andre bruker aut./autorisert eller off. godkjent sykepleier.

Noen bruker spesialsykepleier, andre bruker kreftsykepleier, barnesykepleier osv.

 

Foreløpig står det bare Fornavn Etternavn på første linje, og Sykepleierstudent på andre linje på mitt, men skal kjøpe nytt til sommeren når jeg er ferdig på skolen, og funderer litt på hva det skal stå der. Heller egentlig mot Fornavn på første linje, og Sykepleier på andre..

 

Alt man funderer på en fredagskveld ;)

Link to comment
Share on other sites

Da jeg begynte i psykiatrien, hadde jeg først ID- kort/skilt med hele navnet mitt på.

Så ble flere leger og sykepleiere truet i nærheten av privatbolig og vi fikk alle nye ID- kort med bare fornavn på for at pasientene ikke skulle kunne spore oss!

 

Men jammen ble det bråk om det også! Heldigvis fikk vi beholde de med bare fornavn på til slutt. Vår sikkerhet var viktigere enn pasientenes behov for å vite hele navnet vårt.

Link to comment
Share on other sites

På mitt står det bare fornavn, og på andre linje off.godkjent sykepleier.

Tenkte å ordne meg nytt skilt nå, fortsatt med bare fornavn, men på andre linje kun sykepleier. Det heter jo ikke lengre offentlig godkjent ;)

 

Etternavn vil jeg ikke ha. Fordi jeg ikke vil at pasientene skal ha noen formening på om familien min, kunne finne ut hvor jeg bor etc.

Link to comment
Share on other sites

På mitt står bare fornavn, sykepleier under + en smilende sol.

Etternavnet mitt er så vanskelig at det blir bare kluss å ha det med, dessuten ser jeg ikke behovet for det.

Jeg har kommunalt ID-kort i tillegg, det må jeg bruke bl.a. for å komme inn på medisinrommet.

 

Avdelingen vår bestilte skilt herfra : http://www.sabo.no/produktkategori/helsepersonell-12.aspx siste gang, så for øyeblikket har vi ganske like skilt på avd., men det er ingen krav eller regler for skilt der jeg jobber...................(kommunalt sykehjem).

Link to comment
Share on other sites

Jeg hadde både fornavn og etternavn på mitt skilt da jeg jobbet på sykehus, og under stod det off.godkj.sykepleier.

Presenterte meg også med fullt navn når jeg hilste på pasienten første gang, vet ikke helt hvorfor. Men jeg føler det er naturlig å gjøre det. Har egentlig alltid lurt på hvorfor legene presenterer seg med fullt navn mens vi ofte bruker kun fornavn. Tror det henger igjen fra gammelt av da vi var "søster Lise" osv.

Jeg føler det blir mer tyngde når jeg står frem med fullt navn, noe med yrkesstoltheten min å gjøre. Ønsker ikke å være bare en anonym sykepleier.

Jeg har aldri hatt ubehagelige opplevelser selvom jeg har hatt fullt navn. Jeg står også i telefonkatalogen ;)

 

Når dette er sagt så forstår jeg at det er greit å kun ha fornavn når man jobber i psykiatrien og langtidsinstitusjoner. Mulig jeg også hadde valgt å ha navnskilt med kun Cathrine og sykepleier da, for å beskytte meg selv :)

Link to comment
Share on other sites

Har fornavnet mitt og sykepleier, ønsker ikke at alle skal vite hva jeg heter til etternavn.

En annen ting er at det verste jeg ser er pleiere uten skilt! ;) Selv føler jeg meg

naken uten skiltet mitt. Når jeg jobber i hjemmetjenesten bruker jeg ID- kortet mitt, som bare har fornavn.

Dette pga psykiatri/ruspasienter som kom med ubehagelige tilnærmelser og truet med å komme

hjem til oss.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
  • 1 year later...

Jeg tenkte å bestille meg navneskilt nå, men har fortsatt ikke helt bestemt meg hva det skal stå på det.

Jeg jobber ikke i psykiatrien, men synes dere det er greit å droppe etternavnet på skiltet likevel? Hadde først tenkt til å bestille meg med bare fornavn, men så ser jeg at en del ved avdelingen har begge deler (ikke alle), så jeg ble derfor litt usikker.

 

Har egentlig alltid bare brukt fornavnet mitt når jeg har hilst på pasienter også, men burde kanskje bruke begge deler der.

 

Under på skiltet tenkte jeg å kun ha "Sykepleier", ja.

Link to comment
Share on other sites

Vet du hva, jo mer jeg har tenkt på dette jo mer klar blir jeg på at jeg synes man bør ha fullt navn.

Dette med å bare bruke fornavn er et typsik kvinneyrkefenomen, henger sikkert igjen fra gammelt av, søster Cathrine, tante Cathrine hvis jeg var førskolelærer osv.

For legene er det jo ikke et tema engang, de presenterer seg alltid med fullt navn. Jeg klarer ikke helt å sette ord på det jeg føler, men jeg synes sykepleierene undergraver sin egen profesjons betydning når de ikke presenterer seg med fullt navn.

Tenk at du kom til en psykolog, lege eller tannlege som kun brukte fornavn. Det ville oppleves useriøst etter min mening.

Link to comment
Share on other sites

Guest Gjest

joda jeg ser den med profesjonalitet og greier, men jeg foreksempel har to fornavn... Hvis jeg i tilleg skulle hatt etternavnet så ville det blitt veldig langt og liten skrift... Jeg ville heller ikke klart å velge mellom navnene mine, for jeg har en veldig identitet i forhold til de begge

Link to comment
Share on other sites

joda jeg ser den med profesjonalitet og greier, men jeg foreksempel har to fornavn... Hvis jeg i tilleg skulle hatt etternavnet så ville det blitt veldig langt og liten skrift... Jeg ville heller ikke klart å velge mellom navnene mine, for jeg har en veldig identitet i forhold til de begge

 

 

Mange som har langt navn og dobbeltnavn, det går bra det også ;)

Jeg synes du bør prioritere å ha med etternavnet og begge fornavnene dine, fremfor stor skrift.

Link to comment
Share on other sites

Guest Gjest

eller altså, visste ikke at man aktivt kunne velge skriftstørrelse... Har bare lagt merke til at de med lange navn automatisk får liten skrift...

Vil ikke liten skrift også gjøre det vanskligere å lese?

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Som student har jeg hatt Fornavn Etternavn og sykepleierstudent.. Men som ferdigutdannet vurderer jeg å bruke kun Fornavn og Sykepleier - kommer til arbeide på et sykehjem. Ingen som benytter etternavn i dagligtale der.

 

Men dette med off. godkjent og aut. sykepleier - det brukes ikke lenger?

 

(Er det forresten noen som har PenHygienic navnskilt fra Vaktrommet? Isåfall er det noe tess?)

 

 

-Delenn

Link to comment
Share on other sites

Jeg har bare fornavn og "sykepleierstudent" på skiltet mitt.. Når jeg er ferdig tenker jeg å ha "sykepleier".. Er det nødvendig å skrive off.godkjent eller autorisert sykepleier? Står det Sykepleier så sier det seg selv at man er autorisert, tenker nå jeg..

Link to comment
Share on other sites

 

har dette skiltet her (i grønt :) ) og er veldig fornøyd! der kan man også bytte bare navneskiltet om det trengs!

 

 

Takk! Så fint, da tørr jeg å kjøpe det! :D Har hatt veldig lyst på PenHygienic, men når jeg ikke har sett det IRL er det litt skummelt å betale såpass mye for noe :) (Her blir det lilla i første omgang!)

 

-Delenn

Link to comment
Share on other sites

Takk! Så fint, da tørr jeg å kjøpe det! :D Har hatt veldig lyst på PenHygienic, men når jeg ikke har sett det IRL er det litt skummelt å betale såpass mye for noe :) (Her blir det lilla i første omgang!)

 

-Delenn

 

hele etasjen har kjøpt det nå etter at jeg kjøpte ;) alle er fornøyde så langt! veldig lett og pennene faller virkelig ikke ut ;)

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

Jeg har to navneskilt. Et med både for- og etternavn og et med bare fornavn. Sykepleier står det seff på begge. Når jeg skilt med bare fornavn er når jeg har pasienter jeg er usikker på, f eks rusmisbrukere eller ustabil psykiatri. Dette skiltet er som en stor binders jeg fester i halslinningen og er svært enkel å sprite av. Ellers bruker jeg det med begge navn. I utgangspunktet mener jeg at man skal stå for jobben man utfører på lik linje med leger og da må begge navn med. Jeg jobber i sykehus.

Link to comment
Share on other sites

Jeg bestilte meg nylig skilt, som vi må ha som sykepleiestudenter, men tenkte faktisk ikke over dette med for- og etternavn. Jeg har kjøpt skilt med for og etternavn og tittel "sykepleiestudent" Får heller ta stilling på nytt når jeg er ferdig utdannet om 3 år:)

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...

Important Information

Privacy Policy