Jump to content
Sykepleiediskusjon

sette sc injek, og im. injek


Recommended Posts

Det stemmer med im. = 90 grader og sc = 45 grader som du har skrevet.

 

Litt usikker på hva du mener med "hvordan vet man hva som er disse gradene", men hvis du tenker deg en L, så er 90 grader den lange linjen rett opp, og 45 grader er midt mellom de to strekene..

 

tusen takk! har skrevet det på en litt merkelig måte ser jeg i ettertid :) skal man ved 90 gr sette injeksjonen rett inn, mens man ved 45 gr setter det på skrått? ;)

Link to comment
Share on other sites

Her fant jeg et bilde av hvordan man setter en subcutan injeksjon

http://www.astrazeneca.no/images/misc/sproyte03.jpg

sproyte03.jpg

 

 

 

Og her fant jeg en film på youtube som demonstrerer hvordan man setter en intramuskulær injeksjon. Men jeg har en kommentar til filmen, og det er at han samler huden/fettet mellom fingrene før han setter injeksjonen. Det kan føre til at injeksjonmen ikke kommer dypt nok ned i muskelen. Så egentlig bør han heller skyve huden/fettet til siden om du forstår hva jeg mener.

http://www.youtube.com/watch?v=VVo4lvJaWWg

Link to comment
Share on other sites

Fordelen med å skyve på huden i forhold til muskellaget under er jo at når man da trekker nålen ut igjen og slipper huden så stenger man for at medikamentet kan sive ut igjen gjennom nålens veg gjennom muskelen. Forskyvningen av huden gjør at "vegen" ut stenges.

 

Teit forklart, men håper det gir mening...................... ;-)

Link to comment
Share on other sites

Her fant en annen film, og her skyves huden/fettet til siden slik jeg mente :) Men dette gjelder jo kun intramuskulære injeksjoner. For på de subcutane skal man samle huden/fettet mellom fingrene før injeksjonen settes.

http://www.youtube.com/watch?v=yjUiz3_BL-w...feature=related

 

 

Fordelen med å skyve på huden i forhold til muskellaget under er jo at når man da trekker nålen ut igjen og slipper huden så stenger man for at medikamentet kan sive ut igjen gjennom nålens veg gjennom muskelen. Forskyvningen av huden gjør at "vegen" ut stenges.

 

Teit forklart, men håper det gir mening...................... ;-)

 

 

Tusen takk begge to!!! GGodt med lit repitisjon innimellom <_<

Link to comment
Share on other sites

Fordelen med å skyve på huden i forhold til muskellaget under er jo at når man da trekker nålen ut igjen og slipper huden så stenger man for at medikamentet kan sive ut igjen gjennom nålens veg gjennom muskelen. Forskyvningen av huden gjør at "vegen" ut stenges.

 

Teit forklart, men håper det gir mening...................... ;-)

 

 

Ja det er også et viktig poeng, det er jo fortvilende når halvparten av det man har satt inn siver ut igjen. Hva gjør man da? Man aner jo ikke hvor mye av medikamentet pasienten fikk.

Heldigvis har jeg kun opplevd dette når jeg har satt medikamenter som det ikke er helt avgjørende at de får full dose, men selvfølgelig veldig uheldig likevel.

Tenker nå at dette burde vært notert i kurven, men det gjorde jeg aldri....

Hva gjør dere?

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Klexane er en subcutan injeksjon. Det sies her at denne skal settes 45 grader, det er også dette jeg har sett og lært i praksis.

Men idag leser jeg på pakningsvedlegget til klexanesprøyten, og der står det at "klexanesprøyten skal settes 90 grader, rett inn i huden". Det var også tegninger som viste at den skulle rett inn. Så nå ble jeg forvirret! :) -Er dette noe som gjelder spesielt for klexane eller?

 

For at ikke noen dråper skulle henge igjen på spissen skulle man trekke nålen halvveis ut, vente tre sekunder, også trekke nålen helt ut.

Link to comment
Share on other sites

Klexane er en subcutan injeksjon. Det sies her at denne skal settes 45 grader, det er også dette jeg har sett og lært i praksis.

Men idag leser jeg på pakningsvedlegget til klexanesprøyten, og der står det at "klexanesprøyten skal settes 90 grader, rett inn i huden". Det var også tegninger som viste at den skulle rett inn. Så nå ble jeg forvirret! :) -Er dette noe som gjelder spesielt for klexane eller?

 

For at ikke noen dråper skulle henge igjen på spissen skulle man trekke nålen halvveis ut, vente tre sekunder, også trekke nålen helt ut.

 

Jeg har alltid satt heparin injeksjoner 90 grader, inn i fettvevet på abdomen. Slik det står beskrevet i det pakningsvedlegget du referer til.

 

Jeg har lært at heparin skal settes intralipalt, og at den derfor settes det på abdomen.

Måtte for sikkerhetskyld nå sjekke i farmakologiboken min ( er litt gammel da) og der står det:

" intralipal injeksjon (på abdomen) anvendes med hensikt ved bruk av heparin"

Link to comment
Share on other sites

Jeg har alltid satt heparin injeksjoner 90 grader, inn i fettvevet på abdomen. Slik det står beskrevet i det pakningsvedlegget du referer til.

 

Jeg har lært at heparin skal settes intralipalt, og at den derfor settes det på abdomen.

Måtte for sikkerhetskyld nå sjekke i farmakologiboken min ( er litt gammel da) og der står det:

" intralipal injeksjon (på abdomen) anvendes med hensikt ved bruk av heparin"

 

Så generelt subcutane skal settes 45 grader, mens klexane o.l. skal settes 90 grader da?

Jeg arbeider på en kirurgisk avdeling og der settes klexane i armen, siden pasientene har operasjonssår på magen...

Link to comment
Share on other sites

Jeg har alltid satt heparin injeksjoner 90 grader, inn i fettvevet på abdomen. Slik det står beskrevet i det pakningsvedlegget du referer til.

 

Jeg har lært at heparin skal settes intralipalt, og at den derfor settes det på abdomen.

Måtte for sikkerhetskyld nå sjekke i farmakologiboken min ( er litt gammel da) og der står det:

" intralipal injeksjon (på abdomen) anvendes med hensikt ved bruk av heparin"

 

 

Så generelt subcutane skal settes 45 grader, mens klexane o.l. skal settes 90 grader da?

Jeg arbeider på en kirurgisk avdeling og der settes klexane i armen, siden pasientene har operasjonssår på magen...

 

Vet ikke... Hva står det i pakningsvedlegget?

Jeg har aldri satt det noe annet sted enn i abdomen. På en tynn person vil man kanskje fort komme til å sette det im???

Jeg ville ringt legemiddelprodusenten, som i dette tilfelle er "Aventis Pharma" og spurt, hvis ingen andre vet.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...
Guest lisapizi
Vet ikke... Hva står det i pakningsvedlegget?

Jeg har aldri satt det noe annet sted enn i abdomen. På en tynn person vil man kanskje fort komme til å sette det im???

Jeg ville ringt legemiddelprodusenten, som i dette tilfelle er "Aventis Pharma" og spurt, hvis ingen andre vet.

Link to comment
Share on other sites

Guest lisapizi

tror nok dette med at Klexane skal settes 90grader har med tykkelsen på kanylen å gjøre. Hovedregelen om man leser i faglitteraturen er at man ved subcutane injeksjoner setter 45grader ved bruk av blå kanyle, og 90 grader ved bruk av oransje. Uansett bør man jo se pasienten litt an, for forksjell i underhudsfett er jo stor fra pasient til pasient. I tillegg bør man lese på de ulike medikamentene for noen skal feks settes dypt s.c å da vil jo trolig 90grader være å foretrekke

Link to comment
Share on other sites

Nålene på Fragmin og Klexane er jo små (korte og tynne), så vil tro det er derfor de skal settes 90 grader.

 

Jeg lærte forøvrig da jeg var student i praksis for første gang (11 år siden nå), at man skulle trekke kanylen halvveis ut, vente noen sekunder, og så trekke ut resten. På den måten unngår man at medikamentet siver ut igjen. Feks ved Insulin er jo et ganske viktig, der små mengder kan gi forskjellig effekt.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...

Man må jo se an pasienten og kanylen som brukes. Det sier seg selv at man det ikke er nødvendig å sette sc injeksjoner på alle og en hver i 45 grader! Er nålen kort og pasienten har mye underhudsfett kan man selvfølgelig sette i 90 grader. Det er greit man lærer konkrete ting i praksis, men ærlig talt så burde en sykepleier være i stand til å bedømme dette selv. Det viktigste er at legemidlet blir avlevert på riktig plass! Tenke sjæl.

Link to comment
Share on other sites

i forhold til fragmin husker jeg vi hadde en skjematisk fremstilling av hvordan den skal settes som var laget av produsenten. Der skal den settes i 45 graders vinkel, men dette må jo selvsagt vurderes fra pasient til pasient i forhold til mengde subcutant vev. Men grunnregelen er 45 grader i følge produsent.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er ingen ekspert, men har mye erfaring med å sette Fragmin på meg selv, sto på det under hele svangerskapet, så har satt hundrevis av dem. Erfarte at jo rettere man satt dem, jo mindre blir blåmerkene. Hvis jeg satt dem på skrå fikk jeg digre blåmerker i alle farger, og magen så ut som et malerskrin. :-)

Link to comment
Share on other sites

  • 4 years later...
Guest jelho@online.no

Klexane er en subcutan injeksjon. Det sies her at denne skal settes 45 grader, det er også dette jeg har sett og lært i praksis.

Men idag leser jeg på pakningsvedlegget til klexanesprøyten, og der står det at "klexanesprøyten skal settes 90 grader, rett inn i huden". Det var også tegninger som viste at den skulle rett inn. Så nå ble jeg forvirret! huh.gif -Er dette noe som gjelder spesielt for klexane eller?

 

For at ikke noen dråper skulle henge igjen på spissen skulle man trekke nålen halvveis ut, vente tre sekunder, også trekke nålen helt ut.

 

Klexane er en subcutan injeksjon. Det sies her at denne skal settes 45 grader, det er også dette jeg har sett og lært i praksis.

Men idag leser jeg på pakningsvedlegget til klexanesprøyten, og der står det at "klexanesprøyten skal settes 90 grader, rett inn i huden". Det var også tegninger som viste at den skulle rett inn. Så nå ble jeg forvirret! huh.gif -Er dette noe som gjelder spesielt for klexane eller?

 

For at ikke noen dråper skulle henge igjen på spissen skulle man trekke nålen halvveis ut, vente tre sekunder, også trekke nålen helt ut.

 

Hei, KLexane kan settes i 90 grader hvis pasient har nok fettlag og 45 grader settes når pasient har ingen fettlag.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 years later...
  • 11 months later...

Join the conversation

You are posting as a guest. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...

Important Information

Privacy Policy