Jump to content
Sykepleiediskusjon

Bacheloroppgave


NurseB

Recommended Posts

  • Replies 103
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Det hadde vært gøy om mange svarte her. Spennende å høre hva dere skrev om :)

 

Jeg var i praksis på poliklinikken på Radiumhospitalet og skrev om " cervix canser og seksuelle problemer" Tok opp hva vi som sykepleiere kunne gjøre for å hjelpe disse kvinnene. Husker ikke oppgave tittelen helt, men skal se om jeg finner den etterpå.

Hva har du tenkt til å skive om?

 

Edit:

 

Der fant jeg den i et skap ;)

Problemstillinge jeg hadde het:

Cancer cevicis uteri behandling, kan ha innvirkning på kvinnens seksualitet. Hvordan kan sykepleieren bruke sine funksjoner slik at kvinnen fortsatt får dekket sitt seksualbehov på en tilfredstillende måte.

 

Årsaken til at denne problemstillingen ble valgt var at mange av disse pasientene fikk strålebehandling mot underlivet. Dette resulterte ofte i arrdannelser og vagina risikerte å vokse sammen om ingenting ble gjort, men dette kunne relativt enkelt forebygges av kvinnen selv. På den poliklinikken tok dette sjeldent opp med kvinnen, derfor valdte jeg denne problemstillingen ;)

Link to comment
Share on other sites

Mens jeg gikk 3. året jobbet jeg på et sykehjem. I tillegg er jeg mer enn vanlig opptatt av ernæring, så derfor:

 

Eldre og ernæring

 

Fikk 1.9 på den skriftlige delen, men ble satt opp til 1.8 etter muntlig fordi sensorene mente jeg ikke skulle behøve å vente til jeg fikk min belønning i himmelen! :)

Link to comment
Share on other sites

Ja det er jo en viktig problemstilling :)

Hva tenker du å skrive om rundt dette? Hvordan sykepleieren kan støtte disse menneskene i en vanskelig livsfase?

Kan du velge fritt hva du vil skrive om? Jeg inbiller meg at jeg måtte relatere det til praksisplassen, eller husker jeg feil...

Link to comment
Share on other sites

Vi må ikke relatere det til annet enn sykepleiefaget, så en aktuell problemstilling er hvordan spl kan støtte i denne livsfasen, ja. Har ikke hatttid til å søke opp litteratur på det enda, men det hjelper nok for å finne frem til den rette vinklingen :)

Link to comment
Share on other sites

Lykke til håper du finner endel litteratur rundt dette. Det finne jo blant annet endel sorggrupper kanskje du kan få litt tips der.

Ellers har jeg litt tro på samtale alene med pårørende , det er ikke alt som egner seg å ta opp i en gruppe.

Kanskje de også trenger hjelp av deg til å komme i kontakt med andre i hjelpeapparatet. Tenker på hvis de har små barn. Det er ganske tøft å sitte igjen med omsorg for små barn og være i sorg selv, og barna sørger jo også.Kan jo være at de trenger avlastning. Kanskje helsesøstere har litt erfaring fra dette?

Viktig å følge opp pårørende. Vi vet jo at det er økt forekomst av alkoholisme og misbruk av medikamenter etter skilsmisse, vil tro dette gjelder dødsfall også.

Ups.. du spurte ikke om mine tanker, du får unskylde meg måtte bare tenke litt høyt og drøfte med meg selv...

Link to comment
Share on other sites

Nå fant jeg oppgaven jeg skrev ;)

Jeg husket rett, den gangen måtte vi relatere den til det praksistedet vi var i siste semester. Men vi kunne velge praksisted selv. Også skrev jeg ikke Bachelor oppgave, men hovedoppgave. Tror likevel det går ut på et, bare endret navn ;)

 

Til dere som har skrevet oppgave hadde det vært spennende å høre hvilken sykepleiedefinisjon dere tok utgangspunkt i?

Jeg valgte Peplau sin, p.g.a. hennes eksistensialistiske menneskesyn.

Link to comment
Share on other sites

Bare kjekt at du lufter tankene dine ;)

 

Som du sier så vil eventuelle barn være en viktig faktor (og det kunne også vært spennende å skrive om f.eks. barns mestringsstrategier ved tap av foreldre), og jeg er enig med deg at ikke grupper fungerer for alle. Kan være nyttig å møte andre i samme situasjon, men det er nok mye mange ikke har lyst å dele i slike grupper.

 

 

 

Er det flere som har skrevet/skal skrive bacheloroppgave og vil dele temaet sitt med oss? ;)

Link to comment
Share on other sites

Heisann.

Jeg ble ferdig med sykepleiestudiene nå i vår, og vi skrev om røykeslutt og undervisning. Valgte å bruke deler av teoriene til Orem og Travelbee. Pedagogikk ble selvsagt en stor del av oppgaven. Temaet ble mer og mer spennende å skrive om, og jeg lærte masse...

 

Er det individuell oppgave, eller må dere være flere? Vi måtte være mellom 3-5 stk i hver gruppe.

 

Ellers vil jeg si lykke til ;)

Link to comment
Share on other sites

Hei Mander, hyggelig du fant forumet ;)

Gøy med en nyutdannet her, har du fått deg jobb ?

 

Jeg skrev også oppgaven min i gruppe, vi var 2. Men da jeg skrev kunne vi også levere individuelle oppgaver hvis vi ønsket det.

Jeg er enig med deg å skrive denne oppgaven var veldig lærerikt, nå lærte jeg hvordan jeg kunne flette inn alt jeg hadde lært de tre årene jeg hadde gått på sykepleierhøyskolen. Det var skikkelig gøy, men selvfølgelig også slitsomt, for det er et hardt arbeid ;)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Jeg har også begynt å tenke på bachelor oppgaven...tror vi må levere tema til lærer før jul... ;)

jeg har tenkt litt på ALS.....ikke funnet problemstilling,men noe rundt dette...

så er jeg veldig int. i neonatale barn....kanskje noe om nidcap...eller noe i den duren...

 

håper flere deler tema her, så kanskje vi plutselig finner noe vi bare MÅ ha!!! ;)

Veldig mye å velge i, og vanskelig er det!

Link to comment
Share on other sites

Hei!

Jeg er ogsaa 3.aars student, og maa levere redgjoerelsen for bacheloren IMORGEN! Hjelpes.. Kjekt med dette forumet! :)

Har lyst til aa skrive om premature barn. Kanskje "premature og ernaering". Eller noe om hvordan aa ivareta foreldrene under sykehusoppholdet.

Jeg forvirrer egentlig bare meg selv ved aa tenke paa mye forskjellig, og jeg klarer ikke aa bestemme meg. Paa min skole maa det ikke oppgaven vaere i forbindelse med noen av praksisperiodene, men erfaringsbasert kunnskap er et av kriteriene. Og saa er jeg paa utveksling i Australia dette semesteret, og bachelor-oppgaven er liksom saa fjernt. hehe. ;)

Link to comment
Share on other sites

Hei tohns, velkommen hit :) Så gøy at du er i Australia, hadde vært veldig gøy å høre hvordan du opplevde det, kanskje jeg må lage en egen tråd på det...

Jeg synes du er inne på noen spennende temaer å skrive om. Det er viktig å velge noe man brenner for, da går det hele mye lettere.

Hvordan man skal ivareta foreldrene synes jeg hørtes spennende ut. Jeg tror det er veldig viktig å ivareta pårørende i alle deler av helsesektoren, og at vi ofte kan bli flinkere til det.

 

Edit: Laget en tråd om jobb i utlandet for de som har lyst til å svare ;)

 

Du finner den her

Link to comment
Share on other sites

Takk takk!

Ja, enig i det du sier med paaroerende. Det er et spennende tema! Men jeg har lyst til aa laere litt om premature barn, og foeler at jeg det gjoer jeg kanskje i stoerre grad ved aa skrive om premature og ernaering. Litt mer patologi paa en maate. Hmhm. Jeg sitter aa soeker i diverse databaser for aa se hva de finnes artikler om, og det finnes jo artikler om alt. haha.

 

Australia er topp! Skolen er litt vel utfordrende da.. Sykepleien er paa universitetet, og det er jo ganske annerledes enn en hoegskole hjemme. Vi har dobbelt saa mye praksis hjemme enn det de har her, saa her er det myyye teori. Og mye databaser og forskningsoek. Noe som i grunn har vaert min store skrekk gjennom hele studiet. Men naa begynner det aa gaa litt lettere. :) Skal ha praksis paa en avdeling for ungdommer som det feiler mye forskjellig. Det blir veldig spennende!

Link to comment
Share on other sites

Australia er topp! Skolen er litt vel utfordrende da.. Sykepleien er paa universitetet, og det er jo ganske annerledes enn en hoegskole hjemme. Vi har dobbelt saa mye praksis hjemme enn det de har her, saa her er det myyye teori. Og mye databaser og forskningsoek. Noe som i grunn har vaert min store skrekk gjennom hele studiet. Men naa begynner det aa gaa litt lettere. :) Skal ha praksis paa en avdeling for ungdommer som det feiler mye forskjellig. Det blir veldig spennende!

 

Takk for svar! Jeg har svart deg i denne tråden http://sykepleiediskusjon.net/index.php?showtopic=103

så jeg ikke ødelegger hele bacheloroppgavetråden til NurseB ;)

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Jeg skrev bacheloroppgave om HLR minus. Problemstillingen var vel noe sånt som: Hvilke etiske utfordringer møter sykepleieren i forbindelse med avgjørelsen om HLR minus?

 

Vi var tre som skrev sammen og det var egentlig veldig greit, var vi uenige om noe så var det majoriteten som bestemte. Samtidig var det veldig greit å ha flere øyne til å lese oppgaven.

 

Vi brukte en del lovtekster, og som teorigrunnlag brukte vi hovedsaklig Kari Martinsen, men var litt inne på Virginia Henderson siden hun sier noe om en fredfull død i sin sykepleiedefinisjon. Den etiske teorien vi brukte var mye basert på Løgstrup.

 

Fikk B skriftlig, men gikk opp til A etter muntlig eksamen ;)

Link to comment
Share on other sites

Hallo

 

Så spennende å lese deres temaer på oppgavene.

Jeg går siste året og har ikke bestemt meg enda, men er veldig interessert i barn og vil veldig gjerne bil jordmor, så kanskje noe som kan relateres til det...

Må vel snart bestemme meg :)

 

Kjempe fin side forresten

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You are posting as a guest. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...

Important Information

Privacy Policy