Jump to content
Sykepleiediskusjon

Bacheloroppgave


NurseB

Recommended Posts

2 hours ago, Guest Spes.spl. said:

"Hvordan kan sykepleiere vise god omsorg og trygghet til demente pasienter gjennom bruk av kommunikasjon og tid i sykehjem?"

Her får du en liten utfordring. Hvordan skal du undersøke om de tiltak du gjennomfører faktisk gir god omsorg og trygghet til demente? Hvem er det du skal undersøke, pasient eller sykepleier? Vil du se på f.eks. spl. sin opplevelse av at de gir omsorg og trygghet til pasienter, eller vil du gå litt mer teoretisk og se hvordan utfører sykepleier sykepleie til demente? En kan vel egentlig ikke si at du gir god omsorg, uten å spørre pasienten. I tilfelle tror jeg du kan rote deg bort i et teoretisk minefelt når du sitter foran sensor, eller i oppgaven skal definere hva som er god omsorg, for all omsorg skal vel være god i sykepleie? Hva er trygghet, hvordan vil du definere om du oppnår å gi trygghet? Skal du bruke kun teori, eller har du tenkte å ha uformelle samtaler med personalet? Regner med bacheloren ikke er på masternivå med intervju.

 

Tips til deg er å tenke litt;

Hvem skal du undersøke?

Hvilket tiltak skal du undersøke?

Hvilken pasientgruppe?

Hva vil du måle?

 

Hvis du trenger teoretiker kan du bruke f.eks. Travelbee, eller Kari Martinsen. Kari Martinsens relasjonstenkning og omsorg for den svake/barmhjertighetstanken er relevant her i forhold til hvordan sykepleieren bruker seg selv i møtet med pasienten. Travelbee kan fort bli litt "overfladisk", hvordan definere at en er kommet videre i hennes trinnvise interpersonelle relasjonsmodell? 

 

Problemstillinger

Hvordan opplever sykepleier å gi omsorg og trygghet til pasienter med demens gjennom kommunikasjon?

Hvordan kommuniserer sykepleier med demente?

Hvordan opplever sykepleier å kommunisere med demente?

 

Viktigst av alt, bare begynn å skriv! Problemstillingen kan du alltids endre på til slutt når du ser hvilken retning oppgaven din har tatt!

Lykke til!

 

Tusen takk det var virkelig mye hjelp! Så snill er du! :D 

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 103
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Guest Spes.spl.

Av litteratur kan jeg anbefale Eide og Eide, kommunikasjon i relasjoner. I tillegg vil jeg anbefale Øyet og Kallet av Kari Martinsen. Den kan du fortolke som hvordan du som sykepleier møter pasienten, og hvordan du gjennom de ulike øynene vurderer pasienten du møter, og dens behov.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...
Guest Guest444

Hei! Jeg sliter litt med å finne en problemstilling til bacheloroppgava. Vet ikke helt hvordan jeg skal konkretisere det. Kanskje jeg tenker for stort.. 

Temaer jeg er interessert i er: kroniske smerter hos enten unge eller eldre, livskvalitet, ensomhet, hjemmesykepleie, usynlig sykdom, relasjoner, håp.

Er det noen som har noen innspill på problemstilling? Isåfall, tuuusen takk! :) 

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...
Guest Menn i sykepleien
On 8/28/2008 at 2:42 PM, Trøndersøster said:

Jeg hadde dette som problemstilling: hvordan spl kan fremme håp til pasienter med akutt myelogen leukemi. Fikk B :) Hadde intervju av 2 spl ved hematologisk avd.

Jeg lurte litt på selv og skrive om ALS og akutt myelogen leukemi.leser fra nasjonalt handlingsplan med retningslinjer for diagnostikk ,behandling og oppfølging av maligne blodsykdommer og der fant jeg mye intressante aspekter innenfor temae.. anbefales og lese☺️

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You are posting as a guest. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...

Important Information

Privacy Policy