Jump to content
Sykepleiediskusjon

Videreutdanning


NurseB

Videreutdanning  

64 members have voted

  1. 1. Hva er dine ønsker for videreutdanning?

    • Har tatt videreutdanning
      6
    • Tar videreutdanning nå
      3
    • Skal ta videreutdanning i fremtiden
      33
    • Vurderer å ta videreutdanning i fremtiden
      20
    • Ønsker ikke å ta videreutdanning
      3


Recommended Posts

Jeg lurer på hvor mange som har tatt/tar videreutdanning, hvor mange som har lyst og hvor mange som ikke tenker å ta videreutdanning.

 

Skriv gjerne hvilken videreutdanning dere har/tar eller ønsker å ta :huh:

 

 

 

Selv ønsker/skal jeg ta videreutdanning i fremtiden, kanskje innen kreft eller nevrologi.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
  • 1 month later...
  • 4 weeks later...
  • 3 weeks later...

Svarte ikke i poll'en, for jeg vet ikke hva jeg skal svare. Jeg har ingen videreutdanning som gir spesialisttittel, men jeg har tatt PPU (praktisk pedagogisk utdanning). Den gir rett til å undervise i egne fag, og er spesillt ment for de som underviser på videregående yrkesfag. I klassen min gikk det folk fra alle slags yrkesfag, kokker, elektrikere, kunstnere, murere.....

 

Jeg er også i siget med mere utdanning - jeg ønsker meg en mastergrad human ernæring, og nå holder jeg på å ta fagene jeg trenger for å søke opptak. For sykepleiere er tillegsskravet 30 sp kjemi/biokjemi, og nå har jeg tatt realfagseksamene jeg trenger for å komme inn på det :)

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
  • 1 year later...
  • 9 months later...
  • 1 month later...
  • 6 months later...

Jeg har tatt videreutdanning i kreftsykepleie , og jobber nå som spesialsykepleier på en kreftavdeling.

 

 

 

 

Egentlig begynte jeg på grunnutdanningen i sin tid for å bli jordmor, men ting forandret seg underveis............. ;)

Link to comment
Share on other sites

Jeg har tatt videreutdanning i kreftsykepleie , og jobber nå som spesialsykepleier på en kreftavdeling.

 

 

 

 

Egentlig begynte jeg på grunnutdanningen i sin tid for å bli jordmor, men ting forandret seg underveis............. wink.gif

 

Ja dette var noe helt annet enn jordmor. Jeg har inntrykk av at endel studenter ønsker å bli jordmor, men kanskje mange endrer oppfatning etter hvert? Jeg var også fast bestemt på at jeg skulle bli jordmor. Nå har ikke jeg videreutdanning, men nå ser jeg at det er mange andre videreutdanninger som frister mye mer enn enn jordmor. Håper du trives som kreftsykepleier Beth, det høres ut som en spennende videreutdanning.

Link to comment
Share on other sites

  • 5 years later...
  • 5 months later...

Ser i den gamle avstemningen at mange ønsker eller vurderer å ta videreutdanning. Faktisk over 80%. Men kun litt over 11% har eller tar videreutdanning. 

Dette stemmer vel ikke med slik det egentlig er. Vil tro prosentandelen på de som tar videreutdanning er høyere.

Hadde vært interessant om flere kunne stemme.

Fortell gjerne hva du har videreutdannet deg i, om det var det du opprinnelig ønsket eller om du har endret mening underveis.

Ser at mange ønsker å bli jordmor ved studiestart, men endrer mening når de er ferdig utdannet og har jobbet en stund.

Link to comment
Share on other sites

26 minutes ago, mariustidemann said:

Jeg (og tre andre ved min avdeling) begynte på videreutdanning i kreftsykepleie nå i forrige uke. Ett år på to år :D Deltid altså.

Kreftsykepleie synes jeg må være en spennende videreutdanning. Jobber du på en onkologisk avdeling siden dere er tre som holder på med denne videreutdanningen?

Link to comment
Share on other sites

Vi er fire :D 

Vi jobber på lungemedisinsk avdeling i den seksjonen som også jobber med utredning og behandling av lungekreft. Lungeavdelingen er tre-delt. 

LU1: Her holder lungeovervåkningen til, som er steget før intensiv. 

LU2: KOLS, Astma, Cystisk fibrose o.l.,

LU3: Kreft, Lungeemboli, pneumoni.

Så deler vi likevel på KOLS og pneumoni. De med kols kan og få kreft og det er ikke så spesialisert at vi ikke kan dele på det, men det er liksom hovedskillelinjene. Det er likevel slik at dersom det kommer en CF-pasient som er dårlig, og LU2 har lite plass så prøver vi å flytte pasienter slik at den pasienten kommer dit. Likedan om det blir meldt en ca.pulm-pasient så gjør vi det vi kan for at denne kommer til oss. Vi fire på videreutdanningen er noen av mange som i tillegg til å jobbe på sengepost også jobber på dagpost. Her kommer pasienter poliklinisk til forskjellige varianter av biopsitaking og diagnostikk, oppstart av behandling og oppfølging så lenge det kan gjøres poliklinisk. Før eller siden oppstår behov for innleggelse og da kommer de til sengeposten.

Link to comment
Share on other sites

58 minutes ago, mariustidemann said:

Vi er fire :D 

Vi jobber på lungemedisinsk avdeling i den seksjonen som også jobber med utredning og behandling av lungekreft. Lungeavdelingen er tre-delt. 

LU1: Her holder lungeovervåkningen til, som er steget før intensiv. 

LU2: KOLS, Astma, Cystisk fibrose o.l.,

LU3: Kreft, Lungeemboli, pneumoni.

Så deler vi likevel på KOLS og pneumoni. De med kols kan og få kreft og det er ikke så spesialisert at vi ikke kan dele på det, men det er liksom hovedskillelinjene. Det er likevel slik at dersom det kommer en CF-pasient som er dårlig, og LU2 har lite plass så prøver vi å flytte pasienter slik at den pasienten kommer dit. Likedan om det blir meldt en ca.pulm-pasient så gjør vi det vi kan for at denne kommer til oss. Vi fire på videreutdanningen er noen av mange som i tillegg til å jobbe på sengepost også jobber på dagpost. Her kommer pasienter poliklinisk til forskjellige varianter av biopsitaking og diagnostikk, oppstart av behandling og oppfølging så lenge det kan gjøres poliklinisk. Før eller siden oppstår behov for innleggelse og da kommer de til sengeposten.

Hehe.. ser at mattekunnskapene mine ikke er av de beste :wacko:  Klart dere er 4!

Ja da forstår jeg at dere ønsker denne videreutdanningen når dere jobber med lungekreft. Sikkert et lærerikt sted å jobbe. Spennende å lese hvordan dere fordeler pasientene.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 years later...

Join the conversation

You are posting as a guest. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...

Important Information

Privacy Policy