Jump to content
Sykepleiediskusjon

Pasienter som skader seg selv


Guest GjestT

Recommended Posts

On ‎3‎/‎12‎/‎2009 at 3:36 PM, Kitt said:

Hadde hun blitt lagt inn pga skadene hadde hun blitt lagt inn på en annen avdeling enn psykiatrisk først.

Og så hadde personalet der ringt psykiatrisk for å få noe personale derfra!

Sykepleiere på medisinsk/kirurgiske avdelinger er som hovedregel livredde for psykiatriske pasienter og tilkaller noen fra psykiatrisk til å sitte fastvakt sååååååå kjapt at du ikke vil tro det!

 

Og det er ikke mye gøy å sitte fastvakt på et fremmed sykehus vakt etter vakt og ingen kommer og avløser deg eller gir deg mat eller drikke eller dopause eller røykepause eller.........

Føler noe ikke stemmer her...

- Slemme pasienter som skader seg selv...

- Feige sykepleiere på somatiske sengeposter som er redd for at pasienten skal gjøre det igjen...

- Stakkars meg som måtte sitte på et fremmed sykehus uten å få røykepause...

Jeg har aldri vært med på å tilkalle psykiatrisk personale når jeg har møtt suicidale pasienter på somatisk sengepost, enten har en av oss eller en ekstravakt tatt fastvakten selv. Ekstravakten har ikke nødvendigvis vært faglært en gang. Så det virker veldig overdrevet hvis det er praksis et sted...

Jeg tror, dessverre, de holdninger Kitt gir uttrykk for, er ganske vanlige i psykiatrien. Har jobbet der selv, men foretrakk kirurgien. En del vil nok kunne skjule dårlige holdninger, mens det skinner igjennom hos andre (selv om de kanskje selv tror de opptrer profesjonelt). Da er det ikke rart pasientene ender opp med å skade seg. Alt føles håpløst, vondt og ensomt - og så møtes man av dem som får betalt for å h-j-e-l-p-e som om man bare var "søppel"; det forsterker bare alt det vondt, og man føler man ikke har andre muligheter for å få det bedre enn å skade seg selv. Det distraherer og frigjør endorfiner - slik som røyking også gjør (sånn apropos...)

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...

Important Information

Privacy Policy