Jump to content
Sykepleiediskusjon

Gravid sykepleier


Guest Anna

Recommended Posts

Hei!

 

Jeg er en sykepleier som nettopp har oppdaget at jeg er gravid :) Jeg jobber ved en aktiv kirurgisk avdeling, og lurer på hvilke forbehold jeg nå må ta? Har forstått det sånn at jeg må være forsiktig ved blanding av antibiotika.

Noe annet spesielt :) ?

Link to comment
Share on other sites

Tusen takk :)

 

Ikke mye cellegift på min avdeling, men stress er det mye av.. Er en hektisk kirurgisk avdeling.

Hva menes med "skulder"? Tenker sånn, at etterhvert, så kunne jeg tenkt meg en god gammeldags aktiv sykemelding.

Slik at jeg kan gå "oppå" grunnbemanningen og bli en ressurs for de andre.

Synes det er så feil at jeg skal komme på jobb som "fulltallig" og ikke kan gjøre ditt og ikke datt..

Men det er vel ikke noe som heter aktiv sykemelding lenger?

Er absolutt ikke interessert i å bli sykemeldt, men, ser med det tempoet vi har, og de arbeidsoppgavene at det nok ikke er helt bra.

Link to comment
Share on other sites

prat med legen din! selv ble jeg så dårlig (kvalm) at jeg klarte ikke jobbe i det hele tatt de 5 første mnd og så begynte jeg i det små med 6 timer i uka fordelt på 3 dager.. på slutten jobbet jeg 80% ca...

 

men uansett hvor mye man ønsker å jobbe: HØR PÅ KROPPEN DIN!! du bærer et annet liv i deg nå og det er viktigere!! og det er IKKE et nederlag å måtte trappe ned!

 

ps: da jobbet jeg må en veldig travel kirurgisk post jeg også ;)

Link to comment
Share on other sites

  • 9 months later...

Jeg pusher denna tråden litt jeg. Har funnet ut at jeg er gravid, ca i 9. uke og til helgen har jeg nattevaktshelg med 3 netter på rappen. Jeg er usikker på om jeg bør gå disse? Har ikke fortalt sjefen om nyheten, tipper at det ikke blir så populært om jeg ringer og sier jeg er "syk" hele helgen da vi sliter med bemanningen. Uff..

Link to comment
Share on other sites

Gratulerer!

Mitt råd er at du sykemelder deg denne helgen, og du skal ikke ha dårlig samvittighet, da det er ikke anbefalt at gravide jobber nattevakt. I mitt første svangerskap aborterte jeg faktisk på en nattevakt! Det kan selvfølgelig ha vært tilfeldig, men likevel ikke verdt å ta sjansen.

Vet du hva dere pleier å gjøre på jobben din når noen er gravide?

Fant en artikkel her, som viser at det er uheldig med nattarbeid: http://nhi.no/foreld...tter-29865.html

Link to comment
Share on other sites

Huff så trist Cathrine:( Hvor langt på vei var du da det skjedde?

 

Jeg vet ikke hva andre gravide på jobben har gjort. Jeg har snakket med legen om det, og hun mente at det ikke var nok forskning rundt temaet til å konkludere med at det var farlig. Hun ville dermed ikke gi meg sykemelding.

 

Jeg er derimot ikke så keen på å gå disse nattevaktene. Vil ikke ta sjanser, hva får jeg igjen for det? Ikke så mye som et takk eller en klapp på skulderen fra jobben sin side hvertfall. I tillegg er jeg veldig trøtt og sliten konstant, så disse nettene kommer til å ta knekken på meg er jeg redd.

Link to comment
Share on other sites

Jeg var ikke kommet lenger enn til uke 8. Det kan godt hende jeg hadde abortert uansett, men jeg begynte abortere på den tredje nattevakten min.

 

Jeg synes du bør bli hjemme Sissel. Du kan jo henvise til det de skriver på NEL:

 

-Nåværende og evt. aktuelle planer om graviditet

  • Det er dokumentert at nattarbeid er en risikofaktor for abort, lav fødselsvekt og for tidlig fødsel. Kombinasjonen med støy forsterker denne risikoen
  • Arbeidstakere som er gravide bør få tilbud om å tas ut av nattarbeid og settes over på dagarbeid
  • Det bør også på helsekontrollen informeres om skiftarbeid som risikofaktor for gravide, og legges til rette for annet arbeid dersom graviditet oppstår eller planlegges

http://amv.legehandb...kning-4796.html

 

Anbefaler deg også å ta en titt her: http://www.stami.no/...beid-og-gravide

Link to comment
Share on other sites

Ja det er utrolig at det kan være så stor forskjell på leger.. Jeg fikk altså ikke sykemelding, overveide å ringe inn syk, men innså at det hadde blitt for mistenkelig.. Jeg gikk alle 3 nettene, ingenting skjedde heldigvis men jeg var veldig redd. Det blir uansett de siste nettene jeg skal ha nå!

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...

Important Information

Privacy Policy