Jump to content
Sykepleiediskusjon

CRP


Guest NY

Recommended Posts

spørs litt hvilken avdeling man er på (sykehus/sykehjem) og de kliniske symptomene til pasienten. Men som regel er det jo en grunn til at man har tatt en CRP i utgangspunktet og da er det ofte naturlig å kontakte lege også..

 

men en 3 sifret CRP burde meldes ifra om fortest mulig.

Link to comment
Share on other sites

Når man starter medisinsk behandling ved forhøyet CRP kan variere litt ut fra diagnose og symptombilde, men på sykehjemmet der jeg jobbet før sa tilsynslegen at CRP over 50 var vanlig indikasjon for å starte behandling (litt +/- ).

Link to comment
Share on other sites

Hvor mye CRP stiger varierer i forhold til hvor pasienten har en infeksjon, Jeg kopierer fra NEL :

Typiske funn ved forskjellige sykdommer og tilstander2

 

Bakterielle infeksjoner

Virusinfeksjoner

 

Pneumoni, meningittog influensa: 10 til 20 mg/L

 

Virusinfeksjoner i øvre luftveier inkludert forkjølelse: 10 til 15mg/L

http://legehandboka....r/crp-2962.html

Link to comment
Share on other sites

En bør nok se det litt i sammenheng med symptomene, tid på døgnet og legetilgangen generelt også... lav CRP er ikke nødvendigvis ufarlig som du så på oversikten over her. Er pas lyssky og nakkestiv bør du kontakte lege uansett hva CRP er ;) Er det natt og pas hoster litt og har en crp på 15 kan det nok vente til morgenen så lenge AT er fin. Veldig mye vil gå på klinikk og pas subjektive følelse av sykdom, spesielt på natt når legetilgangen en del plasser er mindre optimal :) Behandlingsmessig er det jo ofte lite å gjøre direkte medisinmessig på lave CRP verdier da dette stort sett indikerer viral infeksjon.(symptommessig er selvsagt en annen sak) Men er du det minste i tvil så snakk med lege/legevakt. Ingen kan skyte deg for det ;)

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Ser alltid an i forhold til allmenntilstand ellers, men det er jo gjerne nedsatt allmenntilstand eller andre symptomer og temp som gjør at jeg ender opp med å ta CRP. Så om pas har CRP og ellers har infeksjonssymptomer, så tar jeg kontakt med lege. CRP har vel som regel vært over 50, men tror jeg har tatt kontakt med lege når pas har hatt smerter i brystet, hoste og CRP på 38 også. Da oppdaget vi en pneumoni i startfasen, og det er jo alltid fint om det er eldre/gamle pasienter med dårlig AT.

Link to comment
Share on other sites

Hvor mye CRP stiger varierer i forhold til hvor pasienten har en infeksjon, Jeg kopierer fra NEL :

Typiske funn ved forskjellige sykdommer og tilstander2

 

Bakterielle infeksjoner

Virusinfeksjoner

 

Pneumoni, meningittog influensa: 10 til 20 mg/L

 

Virusinfeksjoner i øvre luftveier inkludert forkjølelse: 10 til 15mg/L

http://legehandboka....r/crp-2962.html

 

 

Så fin denne oversikten var! Tror jeg må bruke NEL litt oftere når jeg lurer på noe. :)

Link to comment
Share on other sites

  • 4 years later...
Guest Bjørn

Hei
Min far på 86 år er innlagt på sykehus med smerter i hele kroppen, i tillegg har han begynt og rote når han prater. Det er målt en CRP på 130. Kan denne verdien være en årsak til dette? Han har også prostatakreft med spredning.

Mvh
Bjørn

Link to comment
Share on other sites

Hei

Min far på 86 år er innlagt på sykehus med smerter i hele kroppen, i tillegg har han begynt og rote når han prater. Det er målt en CRP på 130. Kan denne verdien være en årsak til dette? Han har også prostatakreft med spredning.

Mvh

Bjørn

Prostatakreften er nok årsaken til han har en CRP på 130 og da årsaken til at han er blitt dårligere i allmemtilstandet.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...

Important Information

Privacy Policy