Jump to content
Sykepleiediskusjon

Elektrolyttveileder


Cathrine

Recommended Posts

 

Anbefalinger til helsepersonell

 

En stor andel av pasientene innlagt på sykehus har elektrolyttforstyrrelser. Disse forstyrrelsene korrigeres ved hjelp av tabletter, infusjonsvæsker og elektrolyttblandinger.

I den kliniske hverdagen utfordres du som helsepersonell av en rekke problemstillinger innen feltet:

  • Hvilken infusjonsvæske skal jeg velge?
  • Hva er innholdet i infusjonsvæskene?
  • Hvor mye væske og elektrolyttkonsentrat skal jeg forordne?
  • Hvor mye elektrolyttkonsentrat kan tilsettes til infusjonsvæsken?
  • Hvilke elektrolyttkonsentrat kan blandes i samme infusjonsvæske?
  • Hvilke forholdsregler må man ta ved infusjonen og hvor raskt eller langsomt må jeg korrigere?

Videre inneholder veilederen anbefalinger om dosering og monitorering av elektrolyttforstyrrelser, samt forsiktighetsregler. Du finner også en oversikt over vanlige perorale preparater og dosering av disse, basalbehov av vann, energi, natrium og kalium samt diagnosekoder (ICD-10).

Last ned veilederen:

Veilederen kan også bestilles i lommeformat ved å sende en e-post til torunn.voldsaeter@diakonsyk.no. Kostpris er kr 45 per eksemplar, og kr 35 per stykk ved bestilling av 50 eller flere.

 

 

http://www.helsebibl...eder.144182.cms

Link to comment
Share on other sites

Veldig spennende etter at jeg selv fikk påvist elektrolyttforstyrrelser på sykehuset sist opphold. Skal til fastlegen i løpet av uka og sjekke opp, for de hadde ingen forklaring på at kaliumverdien hadde falt, men siden det var ett bifunn og ikke årsak til innleggelsen blir det jo ikke gjort så mye.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Dette var bra. Jeg er 3. års student, vi holder på med infusjoner nå, og jeg må innrømme at jeg faktisk sliter litt. Virker som om jeg har for dårlige kjemikunnskaper. Jeg synes det er vanskelig å forstå dette med at natrium trekker væske ut eller inn, og derfor hvilken konsentrasjon som er den riktige i hvilket tilfelle... Takk, jeg har bestilt veilederen.

Link to comment
Share on other sites

Dette var bra. Jeg er 3. års student, vi holder på med infusjoner nå, og jeg må innrømme at jeg faktisk sliter litt. Virker som om jeg har for dårlige kjemikunnskaper. Jeg synes det er vanskelig å forstå dette med at natrium trekker væske ut eller inn, og derfor hvilken konsentrasjon som er den riktige i hvilket tilfelle... Takk, jeg har bestilt veilederen.

 

Så bra, håper du får glede av den.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...

Important Information

Privacy Policy