Jump to content
Sykepleiediskusjon

Forskjellig kvalitet på de ulike utdanningstedene


Cathrine

Recommended Posts

Jeg leser i Sykepleien at enkelte utdanningsteder er så dårlige, at studenter som er uteksaminert der i fra risikerer problemer når de skal søke jobb. Dette var skremmende. Det gjøres et forbehold i artikkelen og det er at det kan ha endret seg de siste 5 årene. Jeg ønsker ikke en liste her over hvilke skoler det kan være snakk om, men det viser at det er viktig at kommende sykepleiestudenter undersøker først de ulike høyskolene og universitetene før de søker.

Det hadde også vært interessant om noen her vet noe mer om dette.

Jeg siterer fra artikkelen hvilke mangler det var hos disse studentene: Hvilke mangler er det snakk om?

– For eksempel er det sykepleiere som aldri har hatt sykehuspraksis, eller det er studenter som ikke klarer å sette teorien opp mot praksis, sier Dønåsen.

– Gjelder dette enkeltstudenter, eller mener du det er systematiske svakheter?

– Dette gjelder ikke enkeltsykepleiere, men er snakk om systematiske svakheter.

Dønåsen jobber nå som avdelingsleder for sykepleiertjenesten ved Glittreklinikken. Hun har tidligere også vært leder for Norsk Sykepleierforbunds fagpolitiskeavdeling. Søkerne til Glittreklinikken er ifølge Dønåsen så mange og høyt kvalifiserte at det ikke lenger er noe tema for henne å ansette nyutdannede.

http://www.sykepleien.no/nyhet/1019935/ansetter-ikke-sykepleiere-fra-visse-skoler

Link to comment
Share on other sites

Jeg finner mer om dette temaet:

"Sykepleielederne svarer:

  • Hver tiende sykepleieleder er helt eller delvis enig i at det er avgjørende hvilken skole de nyutdannede har gått på for om de vil tilby dem jobb eller ikke.
  • Tre av ti ledere er helt enig, eller delvis enig i at det er store forskjeller i kompetansen hos nyutdannede sykepleiere i forhold til hvor de er utdannet.
  • Over 40 prosent mener nyutdannede krever for mye opplæring.
  • De fleste lederne har likevel stort sett positive erfaringer med nyutdannede."
  • http://www.sykepleien.no/nyhet/1023294/--hvilken-sykepleierhogskole-har-du-gatt-pa?

Link to comment
Share on other sites

Det er ganske stor forskjell på hvor man studerer! Til tross for at utdanningen har en nasjonal rammeplan de skal følge, så er den ikke konkret nok, slik at institusjonene har rom for "å gjøre det på sin måte". Jeg syns selv som 3. års student nå og soon to be sykepleier at det er skremmende at jeg ikke kan stole på de andre nyutdannede jeg møter har samme grunnlag som meg selv. Ikke alle institusjoner har like god tilgang på gode praksisplasser til alle heller, så da kan man ende med en praksis som ikke er relevant. Jeg håper bare så inderlig at det kan utarbeides en mindre romslig rammeplan for utdanningen og at institusjonene kan bli dratt litt i nakkehåra snart. Når man søker på utdanningen så skal det egentlig ikke være nødvendig å finne den beste institusjonen å utdanne seg ved, siden sykepleierutdanningen burde være universal uansett hvor du er.

Link to comment
Share on other sites

Ja det er jeg enig med deg i. Når man studerer sykepleie, så bør kvaliteten på utdanningen være lik over alt. Dette vil jo også ødelegge for oss som yrkesgruppe, at enkelte ender opp med en dårligere grunnutdanning enn andre.

Angående praksisplasser så jeg det også ble nevnt at psykiatripraksisen var for enkelte å være støttekontakt for en psykiatrisk pasient! http://www.sykepleien.no/nyhet/1025836/%E2%80%93-stottekontakt-ingen-sykepleieoppgave

Link to comment
Share on other sites

  • 6 months later...
Guest PVK

Hele rapporten du sikter til kan lastes ned her: http://www.nifu.no/p...cations/951898/

Der kommer det tydelig frem hvilke forskjeller som skiller de ulike utdanningsstedene. Det er vel i hovedsak vurderingsformer, antall eksamener og praksisgjennomføringer. Det er store variasjoner, og slik burde det ikke være.

 

Det er ikke spesielt morsomt å se at man kommer fra en av skolene som scorer lavest på alle punkter.. Men ut i fra erfaringene fra denne skolen, er det fint å lese at egne inntrykk og egen frustrasjon ikke var helt grunnløse alikenvel ;)

Link to comment
Share on other sites

  • 5 years later...

Svært intéressant. Er selv veldig for en mer rigid rammeplan. Ikke minst er det mange som ønsker å bytte undervisningssted fra familiære og andre grunner. Men utdanningen er så forskjellig at det ikke er mulig. Er jo helt merkelig at den bachelor utdanningen som har flest studenter fremstår som den minst standardiserte, ikke minst siden helsevesenet standardiserer mer og mer. Dette er prosedyreportalen på Helsebibloteket et godt eksempel på.

Kanskje litt avsporing så sett meg gjerne på plass. Men jeg mener også at det er en rekke fag som kunne vært samkjørt. Hvorfor heter det sykepleie etikk og sykepleie jus. Bør ikke alt helsepersonell være samkjørt her?

Det at nasjonal eksamen for anatomi og fysiologi er blitt samkjørt er jo et godt steg i riktig retning.

Det som også er rart er at kostnaden for en student varierer betraktelig fra utdanningssted til utdanningssted. Skal vi ikke ha rett på de samme ressursene på samme utdanning?

God tråd, takker     :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You are posting as a guest. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...

Important Information

Privacy Policy