Jump to content
Sykepleiediskusjon

Studere til sykepleier deltid - jobbe ved siden av?


Guest Ingeborg

Recommended Posts

Guest Ingeborg

Jeg er snart 37 år, 3 barn (10mdr, 5år og 7 år), og en fast jobb innen markedsføring. Jeg har i lengre tid ønsket å bli sykepleier (siden jeg var 3-4 år sier mine foreldre). Har tenkt lenge, men først nå sett etter mer info. Vurdere å starte studier høsten 2013.

 

Så kommer spørsmålet. Jeg har som sagt fast jobb innen markedsføring, noe som ikke akkurat er innen feltet sykepleier. Jeg kunne tenke meg (er egentlig nødt pga av nytt hus for 2 år siden og familie selvfølgelig) å jobbe ved siden av. Er det noen som har vært i samme situasjon som meg? Jeg kan ikke se at min arbeidsplass er villige til å la meg jobbe de % jeg kan, når jeg skal ta en utdanning som ikke har noe som helst link til dem. Jeg har ikke snakket med dem heller om det. Hva gjorde dere? Sluttet i jobben og skaffet noe annet? Hva eventuelt jobbet dere med?

 

Mannen min sier jeg må tenke gjennom nøye og det er det med å jobbe mens jeg studerer jeg er mest usikker på. Er det noen som kan skrive litt om sine erfaringer?

 

Hvordan ser en typisk uke ut? Hvor mye kan man få jobbet ved siden av?

 

Takker for alle svar.

Link to comment
Share on other sites

Det tenker jeg er veldig individuelt, og man må tenke på hvor høy arbeidskapasitet man har :) jeg var ferdig sykepleier nå og jobbet ikke noe ved siden av men kunne fint gjort det :) hadde flere venniner i klassen som jobbet 100% stilling i hjemme spl, sykehjem osv.. og noen jobbet som nattevakt og hadde "normal" lønn ! Så jeg tenker at det er fullt mulig hvis man vil :)) Er jo veldig greit og jobbe med noe som har med yrket og gjøre ved siden av studiene, det gir nok en stor fordel :) Lykke til :))

Link to comment
Share on other sites

Hei!

Jeg er 35 år og startet på studiet nå i høst. Jeg sa opp min faste 100%-stilling og kastet meg i det... Jeg har måtte søke studielån og stipend og får med det ca. 10 000,- utbetalt i måneden. Det er ikke mye å rope hurra for, men det gir meg et grunnlag å bygge videre på med å ta vakter. Ved å ta kveld/natt- eller helgevakter så tjener du bedre og kan dermed jobbe mindre for å tjene det samme. Det er selvsagt også en fordel å ha en mann som støtter deg og som kan bidra økonomisk...

Vi har mange studiedager og dermed mange muligheter for å jobbe ekstra. Om du jobber i helsesektoren, hvilket ikke bør være vanskelig som spl.student, vil du også få en verdifull innsikt i og kunnskap om sykepleieryrket.

 

Jeg angrer ikke ett sekund på valget mitt og storkoser meg på studiet!! Lykke til!!

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
Guest Kamilla

Hei,

 

Det finnes jo studier dern en er inne på samlinger noen få uker hvert halvår. Jeg har nettopp tatt slik sykepleierutdanning ved Diakonhjemmet. Jeg jobbet 50 % ved siden av. Det gikk helt greit. Dersom du skal jobbe må du ha en jobb som kan gi deg fri i de periodene du har praksis, noe som strekker seg over ca 2 måneder i slengen.

Lykke til :)

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...
Guest Maren

Hei, dette skulle jeg gjerne hatt svar på også. Har så veldig veldig lyst til å ta sykepleieutdanning sånn at jeg til slutt kan bli jordmor. Men jeg jobber 100%, og pga hus- og billån og barn kan jeg ikke slutte i jobben.

 

Jeg pleier å si at "den dagen jeg er heldig og vinner enorme mengder penger i Lotto, DA skal jeg begynne å studere".

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Jeg jobbet i 30% stilling på sykehjem i løpet av studiet, uten at dette har ødelagt eller hemmet utdanning nevneverdig. Tvert i mot ser jeg en verdi av å gradvis få økt ansvar på jobb i takt med utdanningens progresjon. Dette letter overgangen fra student til ferdig utdannet sykepleier. Man kan jo selvsagt ta studiet over 4 år i stedet for 3, slik at man får en mer fleksibel skoledag. Mange jeg kjenner har gjort dette. Du får nesten bare føle deg frem på hvor mye du makter og vil jobbe.

Link to comment
Share on other sites

  • 7 months later...

Hei :) Jeg vurderer også å begynne på sykepleiestudie høsten 2014

Men er veldig usikker på om jeg kan klare meg økonomisk om jeg velger en tre årig utdanning ( er 42 år alene med to gutter på 18 og 12 - og har faste utgifter på hus ++ på ca 14 000 i mnd) .

Har derfor vurdert deltids studie for å kunne jobbe mest mulig ved siden av...

Har noen her erfaring med hvordan dette fungerer, hvor mye en kan beregne å jobbe, og hvor mye en kan få i studielån og stipend på deltid - kontra heltids studie?

Er i dag ansatt som HMs rådgiver i 80% stilling i BHT. Har jobbet 10 år som hjelpepleier og er utdannet helsesekretær.

 

Takk for alle svar :D

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...
  • 9 months later...
  • 5 months later...
Guest Lukas

Hei :-) Jeg vil gjerne ta sykepleierutdanning, men litt usikker om hvilken høyskolen må jeg velge: Lovisenberg eller Diakonhjemmet?

Takk på forhånd

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...

Important Information

Privacy Policy