Jump to content
Sykepleiediskusjon

Tør jeg velge sykepleierstudie?


Vestlending

Recommended Posts

Hei alle sammen!

 

Hadde satt stor pris på om dere kunne hjelpe meg med svar på et par spørsmål:-)

 

Jeg er utdannet innen kjøretøyteknikk og jobber som ingeniør i en statelig bedrift. Har de siste årene tenkt mye på å "skifte beite", og er komt frem til at skal det skje, må jeg bestemme meg denne våren. Jeg er med som frivillig i flere organisasjoner som jobber med ungdom, og mennesker i nød. Det er dette jeg vil bygge videre på og jobbe med på fulltid! Etter mye "research" har jeg funne ut at sykepleierutdanningen er det som kan være mest aktuellt; følelsen av å kunne gjøre en forskjell, og hjelpe der det virkelig trengst, teller mye for meg. Å jobbe i ambulanse er også en drøm fra jeg var liten, og da er denne utdanningen et godt utgangspunkt slik jeg har forstått det.

 

Men det er et problem som jeg er redd kan velte hele drømmen; jeg sliter med blod. Blodprøver, veneflon, sprøyter i blodårer og band som strammer så blodårene blir mer synlige. Var selv hos legen i høst og tok noen blodprøver. Jeg snudde meg vekk og regnet med at det skulle gå greit. Det gjorde det også... ...en stund. Når jeg var komt tilbake på venterommet og skulle betale,.. bang! rett i bakken, omtrent uten forvarsel. Både selvtilliten og ryggen fekk seg en brist den dagen..

 

Men jeg nekter å gi opp sykepleierutdanningen sånn helt uten videre. Har søkt en del på blodprøver på youtube og jobber meg forsiktig gjennom flere filmer (har for anledningen flyttet pc`en ned på bakkenivå.. klok av skade..) og har funne ut at eksponering hjelper. Spørsmålet er bare hvordan vil dette slå ut når jeg kommer i praksis på f.eks sykehus eller ambulanse, og får alt live?

 

Er det noen her med gode eller dårlige erfaringer? Hjelp og gode råd blir tatt i mot med stor takknemlighet!