Jump to content
Sykepleiediskusjon

Tør jeg velge sykepleierstudie?


Vestlending

Recommended Posts

Hei alle sammen!

 

Hadde satt stor pris på om dere kunne hjelpe meg med svar på et par spørsmål:-)

 

Jeg er utdannet innen kjøretøyteknikk og jobber som ingeniør i en statelig bedrift. Har de siste årene tenkt mye på å "skifte beite", og er komt frem til at skal det skje, må jeg bestemme meg denne våren. Jeg er med som frivillig i flere organisasjoner som jobber med ungdom, og mennesker i nød. Det er dette jeg vil bygge videre på og jobbe med på fulltid! Etter mye "research" har jeg funne ut at sykepleierutdanningen er det som kan være mest aktuellt; følelsen av å kunne gjøre en forskjell, og hjelpe der det virkelig trengst, teller mye for meg. Å jobbe i ambulanse er også en drøm fra jeg var liten, og da er denne utdanningen et godt utgangspunkt slik jeg har forstått det.

 

Men det er et problem som jeg er redd kan velte hele drømmen; jeg sliter med blod. Blodprøver, veneflon, sprøyter i blodårer og band som strammer så blodårene blir mer synlige. Var selv hos legen i høst og tok noen blodprøver. Jeg snudde meg vekk og regnet med at det skulle gå greit. Det gjorde det også... ...en stund. Når jeg var komt tilbake på venterommet og skulle betale,.. bang! rett i bakken, omtrent uten forvarsel. Både selvtilliten og ryggen fekk seg en brist den dagen..

 

Men jeg nekter å gi opp sykepleierutdanningen sånn helt uten videre. Har søkt en del på blodprøver på youtube og jobber meg forsiktig gjennom flere filmer (har for anledningen flyttet pc`en ned på bakkenivå.. klok av skade..) og har funne ut at eksponering hjelper. Spørsmålet er bare hvordan vil dette slå ut når jeg kommer i praksis på f.eks sykehus eller ambulanse, og får alt live?

 

Er det noen her med gode eller dårlige erfaringer? Hjelp og gode råd blir tatt i mot med stor takknemlighet!

 

Har også tenkt mye på hvilken skole jeg skal søke på. Er komt frem til at Diakonova og Diakonhjemmet kan være gode alternativ. Gode omtaler og en kristen verdiforankring taler som fordel. Er det noen her som har erfaringer med disse skolene? Kansje er det andre skoler som bør vurderes? Setter stor pris på alle tilbakemeldinger også på dette.

 

Blir spennende å følge med her nå. Håper jeg kan bidra igjen, i en annen tråd ved senere anledning:-)

Link to comment
Share on other sites

Hei:)

Jeg forstår litt hva du snakker om her. Går selv siste året på sykepleien nå.

Da jeg begynte på studie var jeg livredd! Jeg gruer meg enormt til vi skulle begynne å "øve" på prosedyrer på praksissal, da jeg syntes blod og stikking var helt forferdelig! Jeg så for meg at jeg kom til å slutte på skolen når jeg kom så langt, for hvem kan vel bli sykepleier når man ikke klarer blod og nåler?.. Men her sitter jeg, som 3års student, og ser tilbake på 4 fantastiske mnd i sykehuspraksis, der det var masse stikking og blod ;)

 

Jeg var nok ikke like "redd" blod og sprøyter som du er, MEN jeg var redd, veldig redd! Jeg trodde aldri jeg skulle si dette, men nå synes jeg det er spennende! Etter en stund så blir det vare ikke like ekkelt lengre:)

 

Jeg håper og tror at det går denne veien for deg også!:) Det høres ut som sykepleien er det rette yrket for deg, så la ikke redsel for blod og sprøyter stoppe deg!:)

 

Lykke til!!

Mvh. Spl.stud

Link to comment
Share on other sites

Ja ikke la denne angsten stoppe deg fra å begynne på sykepleiestudiet.Trolig vil du jobbe deg igjennom dette og se at det slutt er uproblematisk for deg. Det du gjør nå er veldig lurt, altså eksponere deg for blod under kontrollerte forhold. Det verste som kan skje er at du aldri venner deg til dette helt, men som ferdig sykepleier så må man ikke jobbe et sted der man kommer i kontakt med blod.

Tror nok endel sykepleiestudenter kan ha slike angster, men som oftest går det seg til.

Lykke til!

Link to comment
Share on other sites

Hei igjen alle sammen- og tusen takk for flotte tilbakemeldinger! ;)

 

Desse oppmunntrende ord gjør nok at jeg sikkert prøver meg på sykepleiestudie til høsten. I mellomtiden er det vel bare å kjøre på med mest mulig filmer av blodprøver o.l på youtube :)

 

Nok en gang- takk skal dere ha ;)

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...

Important Information

Privacy Policy